Liten, kvick "algätare", ca 4 cm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tänka

    • February 2022
    • 7

    Liten, kvick "algätare", ca 4 cm

    Hej, skulle vara tacksam om någon kände igen denna lilla krabat och visste vilken sort det var.
    Den franska räven, bild 1
    Den franska räven, bild 1
    Den franska räven, bild 2
    Den franska räven, bild 2


    När jag köpte ett nano-akvarium för något år sedan så blev jag med flera fina fiskar och några grodor på köpet. En av fiskarna var beskriven som "algätare" vid köpet, men säljaren var lite osäker på vilken sorts algätare det var. Vid köpet var fisken blek silver/guldaktig, med en gråsvart rand.

    Vi kallar den för "den lilla franska räven", då den nu ser elegant guldröd ut med en tydligt definierad svart linje, den har mustasch/munspröt som en siamesisk algätare men har stora ögon (kan blinka) och är mycket mer energisk än mina stora siamesiska algätare. Den håller sig nära botten och letar mat i sanden och nafsar på växter, ägg, yngel och algtabletter. Den är cirka 4 cm lång och har inte växt en millimeter under det senaste året. Den var typ omöjlig att fånga på grund av sin kvickhet och gillade att trakassera räkor, grodor och andra fiskar. Till slut lyckades jag fånga den för att transplantera den till ett nytt akvarium. Tog bilder i "mellanlandningen", som är ett minikar för fotografering. Den var som tidigare sagt silver/guldaktig innan den började äta mina knallröda räkyngel, så jag tror att det är "räkdieten" som gjort den så guldröd.

    Vad är det för sort? Skulle vara tacksam för svar så att jag kan se om det går att få tag på kompisar till den lilla enstöringen.


    Med vänliga hälsningar
    Tänka
  • Braxfan
    • September 2021
    • 65

    #2
    Fick fram den här med google lens. PETRUICHTHYS SP. "TUBEROSCHISTURA ARAKANENSIS"

    This very rare loach is one of the tiniest of the loach/botia family (growing to only 1 - 1.2 inches) and is a very active, beautiful candidate for the nano and planted aquarium!



    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Oj intressant.
      Om det den som Braxfan hittade och om man måste vara en paragraf ryttare, när det står:
      Social behavior: MUST be kept in schools of 8-10+ specimens. This species exhibits complex schooling behavior and will often become withdrawn or aggressive when kept by solitarily or in smaller groups


      När den är själv så oftast tillbakadragen eller aggresiv. Om den är själv eller i mindre grupper..

      Man "tvingas" indirekt till att skaffa minst sju till... Om man köper färre då är det en mindre grupp

      Smart skrivet så man alltid säljer minst 8 åt gången...

      Kommentar

      • Fiskburken
        • March 2019
        • 198

        #4
        Ursprungligen postat av Braxfan
        Fick fram den här med google lens. PETRUICHTHYS SP. "TUBEROSCHISTURA ARAKANENSIS"

        This very rare loach is one of the tiniest of the loach/botia family (growing to only 1 - 1.2 inches) and is a very active, beautiful candidate for the nano and planted aquarium!


        Intressant att det finns så många fiskarter som liknar SAE, trodde det var en Flying Fox eller dylikt men märkte ändå att något var fel.

        Kommentar

        • Tänka

          • February 2022
          • 7

          #5
          Ursprungligen postat av Braxfan
          Fick fram den här med google lens. PETRUICHTHYS SP. "TUBEROSCHISTURA ARAKANENSIS"

          This very rare loach is one of the tiniest of the loach/botia family (growing to only 1 - 1.2 inches) and is a very active, beautiful candidate for the nano and planted aquarium!


          Tack! Vad bra att du lyckades identifiera den! Mitt bildsöksförsök gav utslag på helt andra fiskar.
          Nu ska jag försöka hitta fler kompisar till denna.
          Den har ett rätt häftigt beteende, den är snabb, slug och nyfiken.

          Kommentar

          • PixelHermit

            • May 2002
            • 105

            #6
            Fin liten fisk, men det angivna namnet är märkligt. Förkortningen "sp." står för "species" (Latin för 'art', 'slag', 'sort') och brukar användas för arter som ännu inte är vetenskapligt beskrivna (och alltså inte har något namn), men där man dock tror sig veta vilket släkte arten hör till. Beteckningen "Petruichthys sp." betyder alltså att det med största sannolikhet handlar om en art i släktet Petruichthys, men exakt vilken art vet man inte. Och i de lägena anger man inga ytterligare epitet efter förkortningen "sp." – helt enkelt eftersom man inte vet vilken art det är.

            Det finns en annan förkortning som används i liknande fall, där man fortfarande inte vet exakt vilken art det rör sig om, men anser att den på ett eller annat sätt i varje fall liknar en art man redan känner till. Den förkortningen är "aff." som står för latinets "affinis" (='besläktad med', 'med affinitet till'). Till skillnad från "sp." ska den förkortningen förstås efterföljas av ett annat namn – man måste ju tala om vilken liknande art som man jämför med. I just ditt fall med den "lilla, kvicka algätaren" skulle man alltså kunna tänka sig att författaren i själva verket inte menade att använda "sp.", utan "Petruichthys aff. Tuberoschistura arakanensis". Det vill säga att man tror att det är en fisk som hör hemma i släktet Petruichthys. Man vet dock inte vilken art i det släktet det handlar om, men den liknar arten Tuberoschistura arakanensis.

            Om du förresten gör internetsökningar på både Petruichthys och Tuberoschistura arakanensis så kommer du att hitta flera fiskar som liknar din, så författaren är inte alls helt fel ute.

            (Avslutningsvis kan sägas att släktet Petruichthys beskrevs 1987 och idag innehåller de två arterna Petruichthys brevis och Petruichthys salmonides. Släktet Tuberoschistura beskrevs 1990 och innehåller i skrivande stund de två arterna Tuberoschistura baenzigeri och Tuberoschistura cambodgiensis. Det finns dock ingen art som officiellt heter "Tuberoschistura arakanensis" som i fallet med din algätare, men kanske kommer den att få det namnet när väl den blir ordentligt vetenskapligt beskriven.)
            Senast redigerad av PixelHermit; 08 February 2022, 02:27. Anledning: Rättstavning.
            X
            X
            Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
            http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

            Kommentar

            • Tänka

              • February 2022
              • 7

              #7
              Ursprungligen postat av PixelHermit
              Fin liten fisk, men det angivna namnet är märkligt. ...
              Tack för informationen, det var intressant att lära sig detta.

              Kommentar

              Arbetssätt...