Vad är detta för fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mottinen
    • June 2015
    • 95

    Vad är detta för fisk?

    Hej fick 2 st av denna sort. Men har ingen aning om vad dom behöver.. så undrar vad de är så jag kan förse dessa underbara fiskar med de dom behöver.
  • Nando

    • October 2017
    • 6050

    #2
    Bilderna går inte att se. Du måste vara guldmedlem för att kunna lägga in bilder direkt i inlägg. Annars behöver du länka från någon annan sida.

    Kommentar

    • Mottinen
      • June 2015
      • 95

      #3
      Jaha tack för info fixar de direkt.

      Kommentar

      • Mottinen
        • June 2015
        • 95

        #4
        Klicka på bilden för större version

Namn: 20200720_201127.jpg
Visningar: 215
Storlek: 620,1 KB
ID: 2420197

        Kommentar

        • Mottinen
          • June 2015
          • 95

          #5
          Nu syns de väl?

          Kommentar

          • Nando

            • October 2017
            • 6050

            #6
            Nu syns bilden bra! Men jag vet inte vad det är för fisk. Någon annan kommer säkert kunna hjälpa dig

            Kommentar

            • Mottinen
              • June 2015
              • 95

              #7
              Ok tack för ett tappert försök

              Kommentar

              • Bambikill
                • August 2014
                • 384

                #8
                Sewellia De räknas till botior.

                Och de är väldigt specifika, så du måste ordna det på exakt rätt sätt och de passar inte med alltför många andra arter. De vill ha väldigt strömt vatten och det är inte så många som gillar det. Du får läsa på om dem

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  https://www.seriouslyfish.com/specie...lia-lineolata/

                  Jag har alltid velat ha dem men de har aldrig passat med vad jag vill ha i karväg och karkamrater... helt underbart coola fiskar men behöver som sagt väldigt specifika förhållanden för att må bra :S

                  Kommentar

                  • Bambikill
                    • August 2014
                    • 384

                    #10
                    Var fick du dem ifrån? Med ett kar du köpte? Fundera på om du verkligen vill ha en så pass krävande art för deras kar är egentligen inte så värst "roligt" i fråga om inredning etc. Man kan säkert höfta lite och hitta på lite kul växter, jag tror att dao noi (Pogostemon helferi) säkert hade trivs finfint, de lever i liknande områden - om du hade satt sådana lite här och där, på ställen där de inte rivs sönder av strömmen. Och en del andra grövre växter kunde säkert tåla flowet.

                    Men deras idealkar är egentligen typ... stenar, stenar, stenar. Med en sjujäkla ström och filtrering. Så vill man ha ett kar som är lush med växter och många arter - blir det väldigt svårt att få till. De har avskräckt mig totalt, även om de är en av mina favoriter. Men om man ger dem ett biotopkar som är specifikt anpassat för dem - tror jag inte att de är så värst jättesvåra, per se. Mer att det blir ett så väldigt, väldigt specifikt typ av kar, som de flesta inte är så sugna på. Jag vet inte alls vilka andra typer av fisk som skulle kunna passa med dem men det du får utgå ifrån är att det är fisk från samma typ av vatten. Rena, snabba bäckar och vattendrag med få växter och ett jäkla drag i vattnet Men strömmen kan du ju å andra sidan manipulera så att det blir lugnare områden i tanken och där skulle ju fler fiskar kunna trivas. Tittar du på andra fiskar från Thailand/Vietnam/Laos-området så bör du nog kunna hitta något passande - bara de får ett område där det inte är lika strömt. Sewellierna (hur fan skriver man det i plural...) kommer ju att kunna välja att vara i det mer strömstarka området då.

                    Jag har inte den blekaste aning om hur man ska få till det önskvärda täcket av alger som de kan äta men det finns säkerligen beskrivningar av det om man rotar i artiklar om saken De kan äta annat också men jag tror inte att de hade mått så värst bra om de inte får något alls av sin önskvärda föda.

                    Kommentar

                    • Mottinen
                      • June 2015
                      • 95

                      #11
                      Hej! Fick dom av en vän som inte skulle ha dom kvar.. Tyckte oxå dom va super coola. Låter inte alls som en fisk som jag kan ge de den behöver. Får ge bort dom till min zoo handlare

                      Kommentar

                      • Bambikill
                        • August 2014
                        • 384

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mottinen
                        Hej! Fick dom av en vän som inte skulle ha dom kvar.. Tyckte oxå dom va super coola. Låter inte alls som en fisk som jag kan ge de den behöver. Får ge bort dom till min zoo handlare
                        Aha

                        Jo, de är grymt intressanta små saker, utseendet är så unikt. Jag gråter nästan blod över att inte kunna ha dem men de funkar helt enkelt inte här... Kanske någon gång i framtiden, med ett kar just anpassat för dem...
                        De är ju så väldigt speciella i vad de behöver så det är ju egentligen mest en art man bara ska skaffa om man har ett specialintresse för just exakt dem, eller strömkar i allmänhet. De flesta vill ju ha stillsamma fina kar med mycket grönt och olika arter och grejer - så då passar ju de här inte så bra in i bilden... För att inte tala om att väldigt få medvetet vill odla alger i sitt kar (Det kan man ju såklart göra i ett annat kar men ändå).

                        Det låter som en vettig och ansvarsfull idé att ge bort dem om du känner att du inte kan tillgodose deras behov

                        Jag bara hoppas att butiken tänker så också... (Tyvärr gör de ju långt ifrån alltid det. Vem har inte gått på en nit någon gång, speciellt som nybörjare :S Hade butikerna informerat folk ordentligt hade rätt fisk hamnat hos rätt människor. Och lååååångt ifrån alla som skaffar fisk bryr sig ens om att ta reda på vad vilken art behöver (Eller ens den allra mest nödvändiga, basic informationen...)
                        Inte ens butikerna gör det alltid. Jag har sett solfjädersräkor svälta ihjäl i en djuraffär för att deras filter på frambenen var helt söndertrasade. Det är en annan art som måste ha ström i karet då de äter genom att filtrera vatten genom sina "solfjädrar" för att fånga mat som flyter förbi. När de inte får mat på det sättet, gräver de runt i sanden för att de är utsvultna och då trasas filtren sönder till slut och de svälter ihjäl. Fruktansvärt. Det vidrigaste var att personalen blev sur på mig och var extremt otrevliga, när jag påtalade för dem hur olämpligt de höll dem och sade att de borde avliva dem för att de var bortom all räddning och skulle svälta ihjäl. De sade att det minsann var en djuraffär och att de vet vad de sysslar med. Jag fick gå därifrån för att inte få ett anfall... Jag har sett alltför många liknande exempel - speciellt med djur som Axolotl. Dock aldrig före eller efter det, fått en fullt så motbjudande reaktion från anställda...

                        Hoppas att du hittar något annat som passar dina önskemål och förutsättningar bättre

                        Kommentar

                        • Mottinen
                          • June 2015
                          • 95

                          #13
                          Ja känns som personalen ofta inte har en aning om vad dom säljer.. Bara dom får sälja. Du måste ju träffat ömma tår med tanke på den reaktionen

                          Kommentar

                          • Bambikill
                            • August 2014
                            • 384

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mottinen
                            Ja känns som personalen ofta inte har en aning om vad dom säljer.. Bara dom får sälja. Du måste ju träffat ömma tår med tanke på den reaktionen
                            No shit... Jag bara sade något kallt om att jag arbetat på både djurklinik och tropikhus och att jag inte är helt efterbliven. Sedan gick jag.

                            En gång fick jag en småsnorkig reaktion från en butik angående deras sinnessjukt vanskötta Axolotl. Vilket råkade vara något jag hade sedan typ 6-7 år vid det laget. Och min "mentor" var en av Sveriges bästa uppfödare av arten. Mailade honom direkt då jag misstänkte att de kom från honom. Mycket riktigt - och han vägrade sälja till dem igen.

                            Jag vill iaf ge dig en jätte-eloge för att du började i exakt rätt ände - med att ta reda på vad du har och om du kan ge dem vad de behöver Jag önskar att alla gjorde så.
                            Jag har klantat mig många gånger med diverse grejer - men jag har försökt göra rätt när jag fått reda på att det inte lämpade sig. Bl.a. fick jag ge bort mina älsklingsfiskar och det sved fruktansvärt mycket. Men de förtjänade bättre än vad jag kunde ge dem med mitt begränsade karutrymme. (Praktbotia. Behöver leva i grupper om helst över 10 individer om möjligt - och blir upp till 30 cm :S ) Ingen informerade mig om detta och det är en av de sorter jag sett oftast hemma hos folk som säljer begagnade kar med besättning... Jag hade 240 till mina juveniler - som jag dessutom hade för få av - och fick ge bort dem när de började bli 12-15 cm, och jag borde gjort det tidigare... Jag gråter blod över att inte kunna ha dem då det är min absoluta favoritart - ett av mina absoluta favoritdjur öht. Men jag kan inte ge dem det 1500 l (minimum - hellre 2000+) kar de behöver.


                            Eftersom du gillar Sewellia - kolla på olika typer av L-malar som skulle kunna tänkas passa dina förutsättningar. Passa dig för dem som verkligen behöver alger i karet för att de måste äta det och inte klarar mycket annat.
                            Du kan även kolla på arter av botia om du gillar deras beteende. De är bottenlevare men rör sig lite överallt, generellt. De ser inte ut som Sewellia men tillhör samma grupp av fiskar - men är otroligt kul fiskar, IMO Vissa är ilskna av sig dock. Beroende på karstorlek kan du välja mellan många olika. Praktbotia passar säkert inte dig för du har nog inte sådana gigantkar - men bara som exempel; de är t.ex. sjukt festliga med beteenden som att sova på rygg/sida på botten, pratar enormt mycket (lustiga, höga, klickande ljud) och har lustiga simsätt och konster för sig. Många arter av botia har liknande kul beteenden, men bara tänk isf på att ha tillräckligt många - och art i lagom storlek till ditt kar.

                            Kommentar

                            • 237
                              • July 2019
                              • 79

                              #15
                              Jag köpte 2st sånna på zoo.se i Bromma. Deras beskrivning var algätande rocka.
                              dom jag har trivs väldigt bra i ett vanligt akvarium med ganska mycket växter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...