Vilken gurami är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    Vilken gurami är detta?

    Hej
    Såg några av denna sorten i en butik där de gick tillsammans med några andra guramier. Personalen visste inte vad det var för art, de hade följt med i en leverans av dvärguramier. Nu svarar jag på min egen fråga och påstår att det är en läppgurami eftersom jag hittat en liknande bild här på Zoopet. Kan någon bekräfta att det är rätt och vad är det då för en färgvariant? Hade inte möjlighet att köpa dem tyvärr.
    Med vänlig hälsning
    Mats
  • MIL

    • August 2019
    • 86

    #2
    Om det var ungfiskar eller inte kan ju vara svårt att veta men jag antar det eftersom de var i butiken. De var livliga och pigga, det var inte lätt att få en bra bild. De var runt 6 cm. Jag tycker det ser ut som hannar, några honor såg jag inte till.

    Kommentar

    • MIL

      • August 2019
      • 86

      #3
      Jag är inte riktigt beredd att släppa detta med läppgurami än. Skulle det kunna vara honor? Ryggfenan säger annat men färgteckningen och formen stämmer rätt bra. Synd att jag inte fick med dem hem.

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Jag tycker de liknar bandgurami (Trichogaster fasciata). Hittade någon sida med en variant som troligtvis kallasCALKUTTA http://www.hippocampus-bildarchiv.co...taCALKUTTA.htm

        Kommentar

        • MIL

          • August 2019
          • 86

          #5
          Jo, bandgurami är ju också en möjlighet. Den är också så lik läppgurami att det är svårt att se skillnad. De kan knappt göra det själva. Enligt Akvariets lexikon bildar dessa hybrider.
          /Mats

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Ja men då är det en hybrid då kanske

            Kommentar

            • MIL

              • August 2019
              • 86

              #7
              Läser man om läppgurami på tyska Wikipedia är ett skiljetecken mellan den och bandgurami att bandgurami har utdragen analfena medan läppgurami har rundad. Detta är ingen bandgurami alltså.

              Kommentar

              • pikachu

                • December 2007
                • 1189

                #8
                Det är Trichogaster labiosa, läppgurami.

                Om man kollar på analfenan så är den rundad hos läpp och spetsig på band.
                PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                Kommentar

                Arbetssätt...