Identifikation på Ciklid.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • pikachu
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist

    Nu tror jag det är du som är dum eller så begriper du inte vad jag säger. Jag sa då är det väl så att inga ciklider är direkt lämpliga ihop med diskus? Varpå du svarar Nej där har du fattat fel det finns ciklider som inte alls förökar sig så vilt. Tycker det är otroligt logiskt att anta att du menar då att ciklider som inte förökar sig så vilt är lämpliga ihop med diskus. Det är ju exakt det du skrivit. Och sedan komma med spydiga uttalanden om att jag inte förstår. Set är inte då jävla lätt att förstå någon som säger/skriver tvärt emot vad de menar igentligen inte sant?

    Jag kom till det här forumet för att lära mig. Men många av er här är nå otroligt fientliga och jag säger upp mitt medlemskap här så får ni ha eran "klubb" för er själva.
    Faktum är att jag inte säger emot mig själv.

    Om vi ska lägga upp det på ett simpelt och bra sätt så att det framgår tydligt vad jag försöker säga.

    Paletter är rätt tuffa fiskar som förökar sig värre än kaniner, i likhet med alla andra ryggradsdjur så är enligt lag förbjudet att använda de som levande foder så vill man mata med de så är man tvungen att avliva först.
    Detta resulterar i att typ alla som har paletter lyckas dra kullar på de, det i sin tur gör att man inte kan bli av med överskottet såvida man inte vill slakta massa paletter.
    Detta innebär att man får många paletter och många paletter innebär stor belastning på akvariet, därmed så stryker diskusen med antingen av att paletterna stressar ihjäl de pga att de inte får vara någonstans eller att vattnet blir dåligt och de därmed blir sjuka.

    Det finns många ciklider som lämpar sig väl med diskus såsom fjäril, nyckelhål och kakadua ciklid.
    Vidare finns det arter som absolut inte är lämpliga som sällskap till diskus såsom red devil, allt inom Malawi och Tangayika samt palett och zebra ciklid.

    När man försöker förklara och det verkar som att personen man försöker undervisa verkar missa vad man vill ha sagt så kan man bli lite knäckt.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael Lindqvist
    svarade
    Ursprungligen postat av pikachu

    Jag förstår verkligen inte vad i det hela du inte fattar, klart mycket aggressivare ciklider skulle vara lika olämpliga till diskus.
    Grejen är ju även den att det är olagligt att mata med levande ryggradsdjur till vilken ordning av djur även fiskar hör till.

    Absolut så är det roligt att ens fiskar förökar sig, skillnaden mellan molly och palett är att mollyna går att bli av med relativt lätt då det är en stor efterfrågan på dessa och vad gäller paletter så är efterfrågan inte ens nära till lika stor och får de fritt spelrum så är de värre än guppy på att yngla av sig.

    Problemet med förökande paletter i det här fallet är att de kommer att tränga undan diskusarna i slutänden, vad tror du att din vän har helst diskus eller paletter?
    Själv hade jag helst haft diskus.
    Nu tror jag det är du som är dum eller så begriper du inte vad jag säger. Jag sa då är det väl så att inga ciklider är direkt lämpliga ihop med diskus? Varpå du svarar Nej där har du fattat fel det finns ciklider som inte alls förökar sig så vilt. Tycker det är otroligt logiskt att anta att du menar då att ciklider som inte förökar sig så vilt är lämpliga ihop med diskus. Det är ju exakt det du skrivit. Och sedan komma med spydiga uttalanden om att jag inte förstår. Set är inte då jävla lätt att förstå någon som säger/skriver tvärt emot vad de menar igentligen inte sant?

    Jag kom till det här forumet för att lära mig. Men många av er här är nå otroligt fientliga och jag säger upp mitt medlemskap här så får ni ha eran "klubb" för er själva.

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
    Så problemet är att dem förökar sig och det gör dem olämpliga ihop med diskus? Där har du rätt i att jag fattat fel så jag kan alltså ha mycket mer aggressiva ciklider ihop med diskus bara de inte förökar sig så febrilt? Du får gärna förtydliga för jag får inte helt ihop detta.

    Har man dessutom akvarier med rovfisk vilket ju dem flesta är så tackar dem nog inte nej till lite levande foder heller om det nu skulle gå för långt. Det är ju så det går till i det vilda. Jag förstår att fisken i fråga inte är så intressant för dig.

    Men folk i akvariehobbyn är nog många eniga de gillar fisk som förökar sig lätt, framför alllt nybörjare. Jag brukade älska mina black molly i yngre tonåren då de inte gjorde annat än föröka sig. Och jag hade inte en tanke på att försöka sälja eller ens skänka bort dem och det hade nog vart snudd på omöjligt. Tycker inte det är en dålig fisk för det. Jag lät överskottet bli mat åt andra fiskar helt enkelt.
    Jag förstår verkligen inte vad i det hela du inte fattar, klart mycket aggressivare ciklider skulle vara lika olämpliga till diskus.
    Grejen är ju även den att det är olagligt att mata med levande ryggradsdjur till vilken ordning av djur även fiskar hör till.

    Absolut så är det roligt att ens fiskar förökar sig, skillnaden mellan molly och palett är att mollyna går att bli av med relativt lätt då det är en stor efterfrågan på dessa och vad gäller paletter så är efterfrågan inte ens nära till lika stor och får de fritt spelrum så är de värre än guppy på att yngla av sig.

    Problemet med förökande paletter i det här fallet är att de kommer att tränga undan diskusarna i slutänden, vad tror du att din vän har helst diskus eller paletter?
    Själv hade jag helst haft diskus.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael Lindqvist
    svarade
    Så problemet är att dem förökar sig och det gör dem olämpliga ihop med diskus? Där har du rätt i att jag fattat fel så jag kan alltså ha mycket mer aggressiva ciklider ihop med diskus bara de inte förökar sig så febrilt? Du får gärna förtydliga för jag får inte helt ihop detta.

    Har man dessutom akvarier med rovfisk vilket ju dem flesta är så tackar dem nog inte nej till lite levande foder heller om det nu skulle gå för långt. Det är ju så det går till i det vilda. Jag förstår att fisken i fråga inte är så intressant för dig.

    Men folk i akvariehobbyn är nog många eniga de gillar fisk som förökar sig lätt, framför alllt nybörjare. Jag brukade älska mina black molly i yngre tonåren då de inte gjorde annat än föröka sig. Och jag hade inte en tanke på att försöka sälja eller ens skänka bort dem och det hade nog vart snudd på omöjligt. Tycker inte det är en dålig fisk för det. Jag lät överskottet bli mat åt andra fiskar helt enkelt.
    Senast redigerad av Mikael Lindqvist; 27 February 2019, 09:14.

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
    Då är det väl så att man ej bör ha diskus med ciklider alls.

    Ja okej är ditt mål förtjänst så förstår jag.
    Återstår och se om det blir överbefolkat i min väns kar. Han har klart fler honor men det verkar vara bra.
    Nej, där har du fattat fel.
    Finns många ciklider som inte alls förökar sig så vilt som paletter, zebror och röd ciklider, skalarer och diskus är ett par av dessa.

    Oavsett vad ens mål är så är det en dålig grej att de förökar sig då man kommer att stå där med enbart den arten och kan inte bli av med fiskarna, ska man sedan avveckla så kan hela akvariet bli svår att ens skänka då mottagaren kommer att få en drös fisk den högst troligen aldrig kommer att lyckas bli av med.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael Lindqvist
    svarade
    Då är det väl så att man ej bör ha diskus med ciklider alls.

    Ja okej är ditt mål förtjänst så förstår jag.
    Återstår och se om det blir överbefolkat i min väns kar. Han har klart fler honor men det verkar vara bra.

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
    Jag har varken paletter eller diskus så det blir inte svårt. Men noll diskus säger du? Hur menar du då?

    Jag förstår heller inte varför det är en nackdel att dem förökar sig? Det är ju vad många vill uppnå.
    Jag kan ha missuppfattat diskus delen och blandat ihop dig och din vän grejen i all text.

    Nog för att paletter är relativt fredliga, men trots det så skulle de ta död diskusen i längden.

    Varför vill man inte att paletten ska försöka sig?

    Kan vara för att de oftast bara blir 1 kön på avkomman och för att de är hopplöst att ens försöka skänka bort sin avkomma.

    Det finns på tok för mycket paletter som det är, marknaden är övermättad.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael Lindqvist
    svarade
    Jag har varken paletter eller diskus så det blir inte svårt. Men noll diskus säger du? Hur menar du då?

    Jag förstår heller inte varför det är en nackdel att dem förökar sig? Det är ju vad många vill uppnå.
    Senast redigerad av Mikael Lindqvist; 21 February 2019, 05:38.

    Lämna en kommentar:


  • pikachu
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
    Jag var helt säker på att dessa fiskar som går i en väns kar är Palettciklider. Men då jag rekommendera dessa lugna fiskar till ett diskuskar stod det klart att det måste vara en annan art då palettciklider visst är väldigt aggressiva. Honan vaktar sina yngel det är i stort sett allt. Med andra ord inte det minsta aggressiva över huvud taget. Dem naffsar aldrig på andra fiskar och går i ett sällskapskar med tetror, danios, scalarer, ancistrus, gurami och nått mer.

    Så vad är detta för fredlig fisk?

    Tack på förhand. / Micke.

    https://ibb.co/WnpTfJX
    Du borde lämna tillbaka paletterna, de är hopplösa att bli av med så du kommer att stå med en massa paletter och noll diskus.

    Finns mycket bättre sällskap åt diskus än massproducerade paletter.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael Lindqvist
    svarade
    Jo dem ser till att ingen äter upp ynglen. Men det resulterar aldrig (som jag har sett) i fysiskt våld mer än att dem jagar undan förövaren. Det kanske kan stressa fiskar som har behov av att själva vara störiga/revirshävdande. Detta var grunden till att jag antog att man skulle kunna ha dem ihop med diskus. Dessa ciklider är också mest på botten och trycker. Väldigt sällan jag ens ser dem i den övre halvan av akvariet, även vid matning väntar de tålmodigt på att maten skall nå dem. Medans i vart fall en del diskus jag sett tom gillar att ha en del av ryggen ovanför vattenytan.

    Sen är det väl så när det kommer till ordet aggressiv så har vi säkert olika måttstockar på vad som är aggressivt och inte.

    Jag kommer komma med fler stolliga frågor ända tills jag blivit fullärd. Tack för eran hjälp och synpunkter!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
    Okej tack för hjälpen. Handlaren namngav dem som Palettciklid men när man får höra att dem ska vara så aggressiva blev jag lite misstänksam. Och som total nybörjare på ciklider så är inte artbestämning det lättaste.
    Dessa är faktiskt mer än relativt trevliga dem är faktiskt supertrevliga. Danios pch Ancistrus är mycket värre terrorister i karet tex (inte för att dem är speciellt farliga dem heller).

    Ska ta den andra frågan på ett lämpligare ställe...
    Kanske ett litet förtydligande, paletten är nog en ganska så lugn ciklid om dom inte har yngel förstås. Bättre yngelvårdare än just paletten tror jag inte att jag har haft, dom vaktar sina avkommor med "sitt liv" - nåde den som kommer i närheten .

    //Inger
    Senast redigerad av Inger H; 21 February 2019, 07:58.

    Lämna en kommentar:


  • Mikael Lindqvist
    svarade
    Okej tack för hjälpen. Handlaren namngav dem som Palettciklid men när man får höra att dem ska vara så aggressiva blev jag lite misstänksam. Och som total nybörjare på ciklider så är inte artbestämning det lättaste.
    Dessa är faktiskt mer än relativt trevliga dem är faktiskt supertrevliga. Danios pch Ancistrus är mycket värre terrorister i karet tex (inte för att dem är speciellt farliga dem heller).

    Ska ta den andra frågan på ett lämpligare ställe...

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Mikael Lindqvist
    Jag var helt säker på att dessa fiskar som går i en väns kar är Palettciklider. Men då jag rekommendera dessa lugna fiskar till ett diskuskar stod det klart att det måste vara en annan art då palettciklider visst är väldigt aggressiva. Honan vaktar sina yngel det är i stort sett allt. Med andra ord inte det minsta aggressiva över huvud taget. Dem naffsar aldrig på andra fiskar och går i ett sällskapskar med tetror, danios, scalarer, ancistrus, gurami och nått mer.

    Så vad är detta för fredlig fisk?

    Tack på förhand. / Micke.

    https://ibb.co/WnpTfJX
    Det är i alla fall en Pelvicachromis-art du har och de har ju alla ett relativt liknande beteende och normalt betraktas i alla fall de vanligaste arterna som relativt fredliga.
    PS. Din andra fråga om foton tycker jag du skall lägga in i en annan kategori

    Lämna en kommentar:


  • Mikael Lindqvist
    svarade
    Är det nån som för övrigt vet hur man minskar storleken på foton på sin telefon... Fick inte ladda upp bilder av mobilkvalitèt fast jag är goldmedlem. Dem fick inte vara stora alls faktiskt med dagens mått mätt...

    Lämna en kommentar:


  • Mikael Lindqvist
    startade ett ämne Identifikation på Ciklid.

    Identifikation på Ciklid.


    Jag var helt säker på att dessa fiskar som går i en väns kar är Palettciklider. Men då jag rekommendera dessa lugna fiskar till ett diskuskar stod det klart att det måste vara en annan art då palettciklider visst är väldigt aggressiva. Honan vaktar sina yngel det är i stort sett allt. Med andra ord inte det minsta aggressiva över huvud taget. Dem naffsar aldrig på andra fiskar och går i ett sällskapskar med tetror, danios, scalarer, ancistrus, gurami och nått mer.

    Så vad är detta för fredlig fisk?

    Tack på förhand. / Micke.

    Senast redigerad av Mikael Lindqvist; 20 February 2019, 06:46.
Arbetssätt...