Apistogramma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Apistogramma?

    Den här hade "min" butik fått in i en sändning med vildfångade schackbräden, och både han och jag undrar vad det är. Ser ut som en Apistogramma? I så fall vilken? Bilden är urusel, jag vet...
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Ganska rejäla fläckar, men bara för att slänga ut ett par gissningar - som givetvis kan vara helt felaktiga;
    Apistogramma sp. algodon
    Apistogramma pebas
    Apistogramma sp. papagei

    Svårt dock att se på bilden vad det kan vara.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Ursprungligen postat av Shepard

      Jo, som sagt är bilden kass, tog några snabba med mobilen, och ljuset var inte det bästa. Tack för alternativen Får kolla upp dem. Köpte 6 stycken, han hade som sagt fått in ett litet gäng (räknade till 8-9) med vf schackbräden.

      Apropå Apistogramma, såg du bilderna på mina cacatuoides? Har för mig att jag sett ett klipp på Youtube, som du lagt upp, som ser ut att vara samma variant? Hanen har vuxit rejält se'n jag köpte dem, och bilderna togs, hans fenor är grymt snygga, och knallorange.
      Du får ta några nya foton senare så kan vi kanske utröna vad det är för något. Som sagt, väldigt svårt att se på den där bilden... och mina gissningar är bara några random shots in the dark.

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Vänta tills det blir mörkt i rummet, lägg tillfälligt på en extra ramp och ta några foton - så får vi kolla läget.

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Ursprungligen postat av Shepard

          Hmm, ja,har ju en likadan ramp på karet intill, kanske kan sätta den intill den andra när jag tar bilderna.

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av Shepard

            Tack för hjälpen I det andra karet går bl.a ett fjärilspar (troligen vf), Apistogramma cacatuoides, Hyphessobrycon alechys, L028, och Corydoras panda. De klarar sig nog utan ljus en liten stund.
            Japp, ett par, tre minuter medan du tar några foton. Skall bli kul att se (och försöka utröna) vad det är du fått tag på.

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #7
              Ursprungligen postat av Shepard

              De är ju inte så stora, eller utfärgade, än, så det gör dem väl också rätt svåridentifierade.
              Men inom kort så..!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Shepard

                Japp Får väl vänta lite tills det blivit lite mörkare ut. Kanske lägger upp bilder ikväll, får se om du är inloggad så, så du kan ta dig en titt, annars kan du ju kolla imorr'n.
                Absolut! Jag skall försöka hjälpa till så gott jag kan!
                Sedan får vi hoppas på forumets alla fina ciklidfantaster som säkert kan sätta vilken apistogramma du har fått tag på.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Ja, bättre bilder hade underlättat
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ser ut att ha stressfärger så jag kan inte säga vilken sort det är tyvärr, kanske om någon dag
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Jag är "värdelös" på Apistogramma men kolla gärna i vänsterspalten på denna sida http://www.cichlidae.com/genus.php?id=75 där har du småfoton. Om någon art verkar intressant så kan du klicka på fotot så det blir större.
                      Arttypiskt för denna fisk är nog dels de 2 fläckarna på kroppens främre del, fläcken vid stjärtfenans bas, samt strecket under ögat, samt frånvaron av ett enhetligt längsgående lateralt band på kroppen
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 June 2017, 13:59.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        En gissning bara, A. Paulmuelleri?

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Ursprungligen postat av Shepard
                          De har även blå strimmor under ögonen, upptäckte jag förut. Såg igår att en av dem spände upp sig för en annan, med utspärrade gälmembran.
                          ... bilder på någon hona?

                          //Inger
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Hum, det där svarta sträcket från ögat? Är du säker på, att det är en apis och ingen afrikan? Jättesvårt att gissa tycker jag:

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              ...ännu en vild gissning bara . Jepp, en del apisar har också detta streck. Hoppas att fiskarna sätter lite färg snart, blir spännande att se slutresultatet .
                              Är dom väldigt skygga?

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...