vad heter denna algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kattungen95
    • July 2016
    • 12

    vad heter denna algätare?

    Hej!

    För ca 4 månader sedan köpte jag en algätare från min lokala djurbutik (Arken zoo). I butiken kallades den för "indisk algätare" jag kontaktade butiken igen då jag blev skeptisk till vad detta egentligen var för fisk och bad om det vetenskapliga namnet vilket enligt dem är "Crossocheilus latius" men tycker inte min ser ut som dem på de bilder som kommer upp om man gör en googlesökning på Crossocheilus latius. Enligt en anställd i butiken fick jag reda på senare att de säljer två olika fiskar under samma namn altså "Crossocheilus latius" vilket jag anser vara fel. Själv tycker jag att denna fisk ser betydligt mer ut som någon typ av Garra. Fisken i fråga är väldigt aktiv och brukar simma runt i hela karet och är väldigt aggressiv mot mina silverhajar, speciellt när det är matdags. Har även sett den suga sig fast på min Skalare Någon som kan svara säkert på vad detta är för fisk?

    Här är en länk till ett videoklipp på fisken. Fisken är stille ca 20 sec in i klippet.
    Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.
  • T_B
    • September 2013
    • 96

    #2
    Ser ut som den vildfångade varianten av den gamla vanliga kinesiska algätaren, bild högst upp till höger:

    http://www.seriouslyfish.com/species...lus-aymonieri/

    Ganska elaka, blir värre med åren och storlek. Är inte säker på att det verkligen är den.

    Kommentar

    • Kattungen95
      • July 2016
      • 12

      #3
      Ursprungligen postat av T_B
      Ser ut som den vildfångade varianten av den gamla vanliga kinesiska algätaren, bild högst upp till höger:

      http://www.seriouslyfish.com/species...lus-aymonieri/

      Ganska elaka, blir värre med åren och storlek. Är inte säker på att det verkligen är den.
      Tack för svaret men jag jag är tveksam till att det skulle vara en kinesisk algätare, jag har en sådan i mitt kar och ser inte många likheter mellan dem, Förvisso är det den gula odlingsvarianten men denna fisk har inte en sådan typisk "Mal-mun" som putar ut.

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Garra är det helt klart, desto värre att försöka arta kring vilken garra.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Den är ju rätt lik C. latius (har du kollat Zoopets artbeskrivning https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1254&SOK=1 ). Men din fiisk verkar ju ha ett svart streck mitt i stjärtfenan och de skall väl inte latius ha. Dessutom har din fisk en söm överst och underst i stjärtfenan och det skall ju inte heller latius ha.
          Den är inte heller den vanliga C. oblongus.
          Kroppen verkar också lite för kompakt för att vara en Crossocheilus - men det är kanske ett exemplar med lite extra trivselvikt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Crossochelius är det definitivt inte och inte kinesisk algätare heller, garra av något slag är helt solklart.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Kattungen95
              • July 2016
              • 12

              #7
              Dåligt att affären inte vet vad de tar in. Hur som helst ska fisken bort då det är en otrevligt liten rackare.

              Kommentar

              Arbetssätt...