Kan ni hjälpa mig identifiera de här fiskarna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Merza
    • March 2009
    • 57

    Kan ni hjälpa mig identifiera de här fiskarna.

    Lång historia kort, en granne i närheten ska flytta och frågade ifall jag kunde ta hennes fiskar. Puttrade in i villan och tänkte mig se ett normalt kar.. Visade sig att hon hade ett inbyggt 3 meter x 70x70 kar som var från förra ägaren som uppenbarligen varit tokig i akvariehobbyn men det hela hade slutat i en skillsmässa. Så hon hade köpt lite fiskar och hade nu 5 stora gynnare och några zebraciklider (enda jag kunde identifiera direkt) och några malar. Jag tror 1 är en papegoj ciklid dock ej säker. 2 st är påfågel ciklid (ej säker) och de överiga 2 och mal lusken som tog över en timme att fånga i hennes enorma akvarium har jag ingen gissning alls om. Fotona är tagna från mitt badkar där de vistades för 24 timmar så jag kunde preppa mitt akvarium för deras inflytt.. oh badar aldrig själv där så det är rent.
    Senast redigerad av Merza; 05 August 2016, 15:45.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Länken till photobucket visar inga fiskar
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Merza
      • March 2009
      • 57

      #3
      Hupp.. då får jag in och fuffla runt och finna den korrekta länken. Tack.

      Kommentar

      • Merza
        • March 2009
        • 57

        #4

        Kommentar

        • Merza
          • March 2009
          • 57

          #5

          Kommentar

          • Merza
            • March 2009
            • 57

            #6

            Kommentar

            • Merza
              • March 2009
              • 57

              #7
              Blev aningen spammat.. men förhoppningsvis går det att se bilderna nu.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ja det var inte lätt - nån annan kanske har bättre koll men mitt tips är
                Foto 1 - någon Synodontis. Kanske S. njassae https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=365&SOK=1
                Foto 2 - kanske P. synspilum https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=223&SOK=1
                Foto 3 - här är det sannolikt papegojcikliden https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=845&SOK=1 samt en avelsform av påfågelcikliden https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=171&SOK=1
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Merza
                  • March 2009
                  • 57

                  #9
                  Tack. Ägaren visste inte. Hon sade bara stolt att hon hade köpt högkvalitativ fisk (enligt försäljaren). Förstod inte riktigt varför hon skulle spendera hundratals kronor på något och sedan inte veta vad f-n det är. Men men..

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Man kan ju fundera vad som då menas med "högkvalitativ fisk". Ingen av dom är i alla fall speciellt dyr.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Merza
                      • March 2009
                      • 57

                      #11
                      Någon som vet ifall Akvarielagret i bromma skulle vilja ta emot fiskarna? Arterna verkar stämma som Kjell hittade.. lite osäker på Synondontis men den passar bättre in än på något jag kan hitta :P Utifall att jag inser att jag gått händelserna över styr Fanskapena är 25+ i cm och dvärgar ner mitt akvarium. (Hon sa att de var 15 cm knappt :S) Akvariet är ynka 250 cm långt och 50 cm djupt och brett. Jag föreslog för ägarna att de själva skulle knalla ner med fisken så de åtminstone hamnade hos någon som var översvallande kär i arterna ^^ Men de sköt ner mig direkt där. Antingen försvann de nu eller åkte ner i toan. (Skulle blivit stopp i den toan). Mitt huvudbry nu är mer att skaffa ett nytt ytterfilter för att kombinera med det jag har just nu inför de enorma korvar dessa kommer lägga.

                      Kommentar

                      • Merza
                        • March 2009
                        • 57

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Man kan ju fundera vad som då menas med "högkvalitativ fisk". Ingen av dom är i alla fall speciellt dyr.
                        Aldrig sagt att hon var hyper akvariest. Jag är ingen expert på cyklider överlag utan såg bara storleken Hon blev säkert itutat något roligt. De skulle föreställa enligt henne att vara någon form av toppklass avelssak vilket jag inte kan säga till henne att de inte är eftersom jag inte vet så mycket om cyklider och deras kostnader i handeln

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Du får väl ringa runt till Akvarielagret och andra affärer och fråga. Räkna dock inte med att de har något värde. Om det hade varit lekpar kanske de hade haft ett värde, men inte nu.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Merza
                            • March 2009
                            • 57

                            #14
                            Nä, var inte ute efter cash. Tänkte mer på välmåendet på fiskarna.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Tror också att malen är en Synodontis av nå'n sort. Den "högkvalitativa" fisken kanske är påfågelscikliden, då de där albinovarianterna med mycket rött väl anses rätt "fina" vad jag förstår. Men ändå ingen särskilt dyr fisk. Den dyraste av dem, och även den mest sönderodlade (och ofta steril verkar det som) är nog tyvärr papegojcikliden. Kan tänka mig att du kanske kan få några 100 i inbyte i nå'n butik, som du kan köpa t.ex ny fisk, eller foder för. I "min" butik ger han i alla fall inga kontanter för inbyten. Ser ut att vara två synspilum? Är det ett par kanske du kan få lite mer för dem.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...