Malawiciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Frame
    • December 2015
    • 20

    Malawiciklid

    Hej alla experter!
    Undrar vad detta är för art? Köpte privat men misstänker att det inte är den arten han sa att det var!



    Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Påminner rätt mycket om Otopharynx lithobates även om hanen inte färgat ut ännu
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Frame
      • December 2015
      • 20

      #3
      Tack för svar!
      Ok! Inte exakt vad jag hoppades på. Är det möjligt att det kan vara ahli purple red?
      Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Nja, kroppsformen stämmer ju hyfsat för Sciaenochromis fryeri (så heter den som brukar kallas för ahli ) men bläsen är ju vit för fryeri. Dock så tyder ju "namnet" purple red att det handlar om en avelsform och då kan den ju mycket väl ha avlats till att få en gul bläs som dina har. En annan sak är att fryeri inte brukar ha 3 svarta fläckar på kroppen som dina har, det har däremot O. lithobates. Dock om nu purple red är en avelsform så är det kanske en korsning mellan lithobates och fryeri? Jag vet inte och har heller aldrig hört talas om en avelsform som kallas för purple red - däremot t.ex. ghost och iceberg etc.
        <i>Sciaenochromis</i> <i>fryeri</i>
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Frame
          • December 2015
          • 20

          #5
          Ok! Tack så mycket för svar! Se vad det blir av de när de blir lite större och färgar ut bättre! Förhoppningsvis så är det rätt art, men får se! :P
          Jag=gröngöling. Men fiskarna är blå, gula, svarta och orangea!

          Kommentar

          Arbetssätt...