Id ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • taste
    • December 2011
    • 33

    Id ?

    Kjøpt som Julidochromis Regani...noen mener det er Chalinochromis(popelini)
    sikker ID?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Säker - ja det är jag definitivt inte.
    De är ju "närbesläktade" arter och C. popelini har ju 3 längsgående ränder på kroppen som din fisk. men det finns ju också populationer av J. regani som har, samt även "kipilireganin som nu heter J. marksmithi . Man skulle behöva se mer av ryggfenan och stjärtfenan för att kunna avgöra lite mer.

    Har dock kollat på samtliga regani-poulationer som finns med i Ad Konings senaste bok och de verkar alla ha ett svart/brunt streck en bit ner under ögat och detta har inte C. popelini och inte heller din fisk. Så det är en indikation.

    Annat som skiljer är att Chalinochromis har en något högre kroppsform än Julidochromis, hanar får en liten puckel på huvudet, samt att C. är mer ljust krämfärgade. Dock detta är svårt att avgöra utefter ditt foto.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Hej taste!
      Chalinochromis popelini har två tvärgående band på kroppen, samt ett tunnare band som sträcker sig utmed ryggfenans bas, och ett svart band som sträcker sig från ögat ner mot överläppen.
      Julidochromis regani har (oftast) tre tvärgående svarta band där det översta bandet inte går exakt vid ryggfenans bas. J. regani har ytterligare ett svat band under ögat, på gällocket med ett ljusare fält straxt ovanför.
      Så fisken på din bild är med största sannolikhet inte en J. regani.



      Edit; Ojdå, jag ser att Kjell hann före mig.
      Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 January 2016, 14:51.

      Kommentar

      • taste
        • December 2011
        • 33

        #4
        Ursprungligen postat av Mats Bryzell
        Hej taste!
        Chalinochromis popelini har två tvärgående band på kroppen, samt ett tunnare band som sträcker sig utmed ryggfenans bas, och ett svart band som sträcker sig från ögat ner mot överläppen.
        Julidochromis regani har (oftast) tre tvärgående svarta band där det översta bandet inte går exakt vid ryggfenans bas. J. regani har ytterligare ett svat band under ögat, på gällocket med ett ljusare fält straxt ovanför.
        Så fisken på din bild är med största sannolikhet inte en J. regani.



        Edit; Ojdå, jag ser att Kjell hann före mig.
        Tusen takk for utredningen

        Kommentar

        • taste
          • December 2011
          • 33

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Säker - ja det är jag definitivt inte.
          De är ju "närbesläktade" arter och C. popelini har ju 3 längsgående ränder på kroppen som din fisk. men det finns ju också populationer av J. regani som har, samt även "kipilireganin som nu heter J. marksmithi . Man skulle behöva se mer av ryggfenan och stjärtfenan för att kunna avgöra lite mer.

          Har dock kollat på samtliga regani-poulationer som finns med i Ad Konings senaste bok och de verkar alla ha ett svart/brunt streck en bit ner under ögat och detta har inte C. popelini och inte heller din fisk. Så det är en indikation.

          Annat som skiljer är att Chalinochromis har en något högre kroppsform än Julidochromis, hanar får en liten puckel på huvudet, samt att C. är mer ljust krämfärgade. Dock detta är svårt att avgöra utefter ditt foto.
          Takk Kjell !

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            #6
            Ursprungligen postat av taste

            Tusen takk for utredningen
            Inga problem, bara kul att hjälpa till!

            Kommentar

            Arbetssätt...