Vad är det här för mask?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Vad är det här för mask?

    Hmm, borde det inte finnas en kategori för skumma saker/djur i akvarierna, som man inte vet vad det är, men troligtvis inte är en sjukdom/parasit?

    Hur som, tidigare idag slängde jag ut sanden (svart) ur mitt Juwel Lido 120, och flyttade dit den ljusa fina sanden från ett annat kar som jag ska lägga ner tänkte jag. Flyttade nyss mitt scalarepar till kuben, och såg den här läskiga typen krypa runt på rutan. Vad är det för nå't? Lär väl vara för stor för att vara en planarie? Och en parasit bör det väl inte vara, de brukar väl inte krypa runt på rutorna? Jag har inte sett nå't liknande vare sig i kuben innan sandbytet, eller i karet jag flyttade sanden från. Den kryper ganska fort, och den bredare änden är huvudet (neråt på bilden), om den inte kryper baklänges

    Som sagt, nå'n som vet vad det här är? Blir alltid nojig när okända maskar dyker upp i karen.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • plusskenford
    • August 2011
    • 252

    #2
    Känn efter i byxan om den sitter kvar ��

    skämt och sido jag kan tyvärr inte detta men ser creepy ut

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av plusskenford
      Känn efter i byxan om den sitter kvar ��

      skämt och sido jag kan tyvärr inte detta men ser creepy ut
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        #4
        Djävligt äcklig, jag har haft exakt samma, tog bort den och bad en bön, aldrig sett något mer...


        Sent from my iPad using Tapatalk HD

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Den får vara kvar, misstänker att den inte är farlig, det är väl nå'n form av jätteplanarie gissar jag. Den kanske kan duga som mat åt scalarerna.

          Undrar bara vart den kommer ifrån...
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Shepard
            det är väl nå'n form av jätteplanarie gissar jag.
            Hur rör den sig? Glider den jämnt och mjukt som en snigel, eller "pumpar" den sig fram som en daggmask? Kan du se några detaljer på den alls (ögon, tvärband, tentakler...)?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Den glider jämnt och mjukt. Huvudänden ser som sagt lite bredare ut än resten av kroppen. Såg den bara underifrån, då den satt på framrutan, och karet står inklämt mellan två bokhyllor, så jag kom inte åt att se från sidan. Så nå't mönster kunde jag inte se, och såg inga tentakler heller.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Hmm, så tråden är flyttad till "Vilken fisk..." Nå'n fisk är det ju inte som kryper runt på rutan Även om överkategorin är "Fiskar och andra vattenorganismer" så är ju underkategorin "Vilken fisk är detta?".
                Senast redigerad av Shepard; 02 May 2015, 23:59.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...