Har köpt akvarium med Malawi i, men vad är det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vedboden
    • February 2004
    • 31

    Har köpt akvarium med Malawi i, men vad är det?

    Hejsan!

    Jag köpte ett 720 med en massa fisk i, jag vet inte vad det är och säljaren hade ingen aning heller, när jag köper fisk skriver jag alltid upp namnen så jag vet vad det är i karet.
    Jag håller på och donar med 720 karet så var tvungen att slänga ner dessa nya fiskar i mitt gamla kar i väntan på att 720 ska bli klart.
    När jag väl drar igång 720 vill jag inte släppa ner någon fisk som jag inte vet vad det är, så hjälp mig då jag tycker att fisken på bild1 iallafall är fin.


    bild 1, väldigt gul och väldigt fin


    2 st av samma sort, antar jag, men vad är det för nåt?


    Är nog lite mer rosa i verkligen, ser väldigt gul ut på bilden


    Ett yngel av nåt antar jag?


    Det finns fler sorter som jag ej har koll på men bild 1,2,3 har jag rätt så många av så vore bra att veta vad det är
    Tacksam för hjälp
    2 akvarium 720l, 240l
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av vedboden
    Hejsan!

    Jag köpte ett 720 med en massa fisk i, jag vet inte vad det är och säljaren hade ingen aning heller, när jag köper fisk skriver jag alltid upp namnen så jag vet vad det är i karet.
    Jag håller på och donar med 720 karet så var tvungen att slänga ner dessa nya fiskar i mitt gamla kar i väntan på att 720 ska bli klart.
    När jag väl drar igång 720 vill jag inte släppa ner någon fisk som jag inte vet vad det är, så hjälp mig då jag tycker att fisken på bild1 iallafall är fin.


    bild 1, väldigt gul och väldigt fin


    2 st av samma sort, antar jag, men vad är det för nåt?


    Är nog lite mer rosa i verkligen, ser väldigt gul ut på bilden


    Ett yngel av nåt antar jag?


    Det finns fler sorter som jag ej har koll på men bild 1,2,3 har jag rätt så många av så vore bra att veta vad det är
    Tacksam för hjälp

    Bild 2 hur stora är de? Skulle nästan tro de kan komma från en annan sjö

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      #3
      Alla ser ut som malawi.
      Bild 1 och 2 och 4 har jag ingen aning om. Dock så är ju den på bild nr1 en tuggande hona.
      Bild nr 3 ser ut som en rödzebra

      Kommentar

      • vedboden
        • February 2004
        • 31

        #4
        Ursprungligen postat av simpson
        Bild 2 hur stora är de? Skulle nästan tro de kan komma från en annan sjö
        har ganska många såna så gissar nästan att det är något han fött upp själv för dom flesta ligger runt 2-4cm, men jag misstänker att bilden nedan kan visa en vuxen av samma sort.

        2 akvarium 720l, 240l

        Kommentar

        • vedboden
          • February 2004
          • 31

          #5
          angående bild3: det finns bara 1 sån fisk i hela karet och inga vuxna rödzebra så det känns tveksamt, men kanske kan vara nåt han fått, han hade väldigt dålig koll vilket är tråkigt som tusan tycker jag, ger nog bort fisken som jag inte kan få reda på vad det är.
          2 akvarium 720l, 240l

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av vedboden
            har ganska många såna så gissar nästan att det är något han fött upp själv för dom flesta ligger runt 2-4cm, men jag misstänker att bilden nedan kan visa en vuxen av samma sort.

            http://www.ladda-upp.se/bilder/ggllrqdzqgqa/
            Med tanke på storleken också skulle jag nog kunna tro att det är en snäckskalslekande kompis från grannsjön Lamprologus brevis



            Finns med lite olika färgteckningar och olika tydliga mönster på kroppen.

            Om ingen tycker annorlunda kan du ju testa att slänga ner några snäckskal och se om de direkt beslagtar dessa ;-)

            Kommentar

            • Jesper Broman
              • November 2012
              • 3445

              #7
              Alla är malawi och de två är helt klart ungdjur till de andra du visade. Däremot är de vuxna dåligt utfärgade så jag kan inte säga vad det är för sort. Kan va en korsning/hybrid också.

              Det är absolut ingen snäcklekare, alla är malawi

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                Pseudotropheus saulosi, icke dominant hane på bild 5?

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • HWH
                  • March 2013
                  • 2310

                  #9
                  Har du tur ser Kjell F tråden. Han brukar kunna dessa på sina 5 fingrar. Håller annars med Jesper, alla är Malawi. Och tror som Erik att de flesta av bilderna är på P salosi, se här http://saulosi.djkaas.com
                  /Helena,
                  Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Det är omöjligt att säga något med säkerhet eftersom det finns väldigt många malawiarter som liknar varandra väldigt mycket.
                    Så allt bli bara spekulationer
                    1/ den gula. Kan mycket väl vara en Ps. saulosi hona. Men du borde ju då också ha någon/några hanar i akvariet - har du det? Kolla in Zoopets artbeskrivning så du vet hur dessa ser ut https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=105&SOK=1
                    Jag såg också en Melanochromis johanni-hane på ett av fotona och det finns ju även johanni-honor som är gulorange.
                    2/ Yngel. Omöjligt att säga men de är ju lite avlånga och det är ju arterna i "elongatus-gruppen" och det finns flera av dom som har en teckning liknande denna.
                    3/ Tycker jag också ser ut som en mager Metriaclima estherae-hona
                    4/ kanske ett yngel av några av de olika avelsformerna av Aulonocara - typ Fire Red


                    Sedan rent allmänt - har man så många olika malawiarter i ett akvarium så korsar de sig så dina fiskar kan mycket väl vara korsningar
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...