Sålda som siamesiska algätare. Stämmer det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skur
    • December 2013
    • 29

    Sålda som siamesiska algätare. Stämmer det?

    Hej.
    Den här (en av tre) köptes i måndags av min mamma, under namnet siamesisk algätare.
    Jag började ana viss oråd idag när jag fick se dem då de siameser jag haft har haft mycket mer distinkta ränder och ej 'prickiga' fenor.
    LÄNK TILL BILD http://i59.tinypic.com/35avqpv.jpg
    Vad tror ni det kan vara för art?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Påminner rätt mycket om Gyrinocheilus aymoneri.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • skur
      • December 2013
      • 29

      #3
      Det såg hyfsat likt ut. Tack!
      Vi kan väl åtminstone säkert fastslå att det inte är en siamesisk algätare?

      Butiken hade tydligen först försökt sälja henne flying fox när hon frågade... Ibland undrar man

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ja, det ser allt ut som kinesisk algätare som, när de blir större, inte är nå't vidare på att äta alger, och dessutom kan bli rätt ilskna, vad jag förstår. Har aldrig haft den själv, och kan väl inte påstå att den är särskilt högt på min vill ha-lista. Den blir större än siamesisk algätare, och äter, till skillnad från den, inte tofsalger, samtidigt som den som sagt blir territoriell med ålder och storlek. Så jag tycker nog, eftersom den faktiskt är rätt olik siamesisk algätare till sätt och storlek, att ni borde få lämna tillbaka dem. Att Flying Fox säljs som siamesisk algätare är tydligen rätt vanligt, även om åtminstone inte jag tycker att de är särskilt lika, mer än till kroppsformen. Kan tänka mig att butikerna rätt ofta får in fel när de beställer siamesisk algätare.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • skur
          • December 2013
          • 29

          #5
          Ska ringa butiken imorgon. Har dock inte allt för stora förhoppningar att få tag på dem med håven, i alla fall inte om de är lika kvicka som siameser

          Kommentar

          • pikachu

            • December 2007
            • 1189

            #6
            Alla fiskar går att få tag i.
            Gäller bara att överlista dem eller så får man riva ut hela inredningen.
            PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Vissa fiskar lär sig snabbt om man är ute efter dem, och då har man två val... Antingen fånga dem så snabbt att de inte hinner ana oråd (är de fler än ett par stycken brukar de(n) sista dock inse att det är nå't lurt på gång, och gömma sig väl), eller så får man, som pikachu säger, ta ur inredningen. Man kanske inte behöver ta ut allt, men det mest skrymmande, där fiskarna kan gömma sig, eller man kan fastna med håven.

              Finns ett tredje alternativ, och det är att ha stort tålamod. Men denna metod har jag nog aldrig testat
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • blaze1337
                • July 2014
                • 646

                #8
                De verkar vara kinesiska algätare som resten skriver , dem är duktiga algätare när dem är "små" men ignorerar alger när dem blir äldre , har 1 i mitt akvarie , skulle ej rekommendera flera st i samma akvarie då dem är väldigt aggressiva mot varandra , dem går att få tag på , lägg in en algtablett när den sätter sig på den är det bara o ta upp den lycka till!

                Kommentar

                • Styfv
                  • November 2012
                  • 176

                  #9
                  Jag brukar använda min hemmagjorda malfälla när malarna ska upp.

                  1. Ta en enochenhalvliters petflaska eller vilken storlek som passar dig.

                  2. Dela flaskan 5 - 10 cm från toppen.

                  3. Vänd den avkapade biten ut ock in i flaskan, tejpa fast.

                  4. Lägg in lite malmat i fällan.

                  5. Lägg ner fällan i akvariet, släck å gå å lägg dig.

                  6. Håva upp fällan med malar och ibland lite bonusfisk.

                  Har alltid funkat jättebra för mig, ibland tar det några kvällar om akvariet är fullt av mal men så småningom är dom fast!



                  Styfv, Karlstad

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Vad sa de i butiken?

                    Känns ju lite mysko när de först försöker sälja en fisk som siamesisk algätare, och se'n en annan. Två fel blir ju inte ett rätt, om man säger så.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    Arbetssätt...