Vilken fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SimonHomkham
    • November 2009
    • 4

    Vilken fisk?

    Vilken fisk? Jag tror att fisken hör till grönling familj men vilken?
    Info
    1.Fisken är cirka 2 cm
    2.Leva i vatten drag
    3.Botten fisk





  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag har ingen susning. Tycker inte heller att nosen ser ut som på en grönling
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • SimonHomkham
      • November 2009
      • 4

      #3
      Kan det vara Lepidocephalichthys hasselti eller nära släkt?


      Loach fish -Lepidocephalichthys zeppelini(dwarf species)Found in thailandTemperature: 20-28°CpH: 6.0 - 8.0Length around 2 cm
      Senast redigerad av SimonHomkham; 26 July 2014, 20:50.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Den är onekligen lik den arten i alla fall
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Jag har inte en susning - men behövs det inte fler detaljer som t ex hur fick du tag på fisken ifråga?
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • SimonHomkham
            • November 2009
            • 4

            #6
            Jag fångade i vattenkanaler i thailand ca 5 mil norr om Bangkok.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Den var en lustig fisk. Jag trodde först det var yngel, men det kan vara vuxna fiskar.
              Det skulle kunna vara Lepidocephalichthys zeppelini, en dvärgart som blir max 3 cm. L. zeppelini är beskriven från "Ubon Ratchathani Province: Mun River (Mekong drainage), isolated pools in rice field, Ubon Rajathani University campus, 15°08'03.18"N 104°55'27.78"E ", vilket är långt från Bangkok; enligt SeriouslyFish finns den också i Chao Phraya, som ju rinner genom Bangkok.
              Finns inte mycket information om den som akvariefisk, men jag hittade i alla fall detta:
              Senast redigerad av Azur; 25 July 2014, 19:51.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • SimonHomkham
                • November 2009
                • 4

                #8
                Tack för alla informationer!

                Jag har sett dvärg zeppelini för över 25 år sedan i en vattensamling någon gång i december månad (under torrperioden). Då tyckte jag att zeppelini var intressant art för ingen av lokala befolkning vet exakt vad fisken heter.

                Det var som en dröm för mig att fånga dvärg zeppelini på film. Det tog tre veckor innan jag lyckades fånga en stim med ca 20 st i en vattenkanal. Lepidocephalichthys zeppelini fisk gillar syrerikt vatten eftersom ingen fisk hittades utanför vattenkanalen. Utanför vattenkanaler odlar bönderna ris som trivs att växa på vattendränkta fält och där kan man hitta fiskar som ormhuvudfisk, malar, ålar, gurami, klätterfisk och tetror m.m. men ingen zeppelini.


                Jag fick även upp en vanlig zeppelini ca 4cm, men den dog kort efter fångsten.

                Kommentar

                Arbetssätt...