Vad för Malawi är dessa 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RaggTask
    • March 2014
    • 4

    Vad för Malawi är dessa 2

    Hej.

    Jag har köpt fiskar från 2 olika ställen, funderar nu om detta kan vara en hane och en hona av samma sort?
    Jag kan dock väldigt lite om Malawi, det som gör mig lite konfunderad är att den ljusa (som jag misstänker är honan) har större äggledare än den blåa. Den blåa är iaf efter och jagar den ljusa ganska mycket. mer är dom andra fiskarna.
    Enligt mig är dom ganska lika, båda har mörka svaga sträck lodrätt, ser ut att ha samma kroppsform och båda är lite glittriga.
    Båda är fullvuxna skulle jag vilja säga, ca 12 cm den blåa lite större.

    Eller är det så att detta är 2 olika sorts hanar?

    Ursäkta dåliga bilder men hade uppskattat lite hjälp





  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Det är svårt att se på bilderna, speciellt då jag inte sitter vid datorn utan använder mobilen.
    Jag skulle vilja se en bild på huvudet på den gulbruna.

    Det skulle kunna va en hane och hona av någon tropheops sort.
    Sök på Tropheops Chilumba och kolla.

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #3
      Vad är den gula fisken på bild 2 för art?
      /Lars

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Jesper Broman
        Det är svårt att se på bilderna, speciellt då jag inte sitter vid datorn utan använder mobilen.
        Jag skulle vilja se en bild på huvudet på den gulbruna.

        Det skulle kunna va en hane och hona av någon tropheops sort.
        Sök på Tropheops Chilumba och kolla.
        Tror också på Tropheops sp. 'chilumba'

        Vad den gula är för något vet jag inte - men det ser i alla fall inte ut som en naturform av en malawi
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Nej den gula ser väldigt konstig ut, jag vet inte heller vad det kan va

          Kommentar

          • RaggTask
            • March 2014
            • 4

            #6
            Tack för alla snabba svar=)

            Jag sökte på Tropheops Chilumba och det ser ut som den fisken, dock verkar det som det finns 2 olika hanar, en som är mer röd och den andra mer blå:


            Bild 1 är mer röd och den jag har ser ut som den på bild nr 2, är båda dom fiskarna samma sort?


            Finns det någon sort som ser ut som den gulbruna eller tror ni det kan vara en hona till honom?
            Dom kommer som sagt inte från samma ställe.

            Här är lite fler bilder på den gulbruna:




            Hojta gärna till om ni vill ha fler bilder=)

            Den gula fisken ni pratade om tidigare är köpt som en Golden, misstänker att detta är en framavlad "albino-golden" då den har röda ögon.

            Tack så mycket!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Det röda varierar - dels mellan olika individer, dels utifrån urvalsodling och dels utifrån vilket foder de har fått.

              Vad gäller honan så är det omöjligt att veta om det är samma art eftersom det finns flera arters honor som ser ut så

              Vad gäller den gula så har den inte goldens (dvs om du med golden menar Labidochromis caeruleus) kroppsform - ser ut som en hybrid
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • RaggTask
                • March 2014
                • 4

                #8
                Tack för svaret Kjell och alla andra kunniga som engagerat sig.
                Kan man konstatera att den gulbruna är en hona då?

                Angående den gula så sökte jag på labidochromis caeruleus albino och verkar som det är den fisken.

                Ursäkta min okunnighet men har 2 fiskar till jag undrar över vad det är för sort:

                Fisk 1:



                Fisk 2: gäller den blå fisken, varierar sig från ljust blå till nästan mörkt lila.





                På den sista bilden syns hur mycket det kan skilja sig i blå färg.

                Mina misstankar är att detta är en blå Red zebra och då har jag i så fall många hanar... finns det någon annan liknande blå som kan vara av annan sort? jag har köpt dessa av en som sålde massa Malawi i ett paketpris, misstankarna är att han sålt alla hanar och sparat honorna själv i ett annat kar?
                Kunde tyvärr inte fråga då det var mannen som hade koll och inte var hemma, gjorde det dessutom inte enklare då tjejen inte kunde svenska och engelska så bra, fick dock fran att det fanns några blåa red zebra i.

                Mvh

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  På vissa av dina bilder är fiskarna mycket lika mina Lombardoi, hanen gul, honorna blårandiga. Jag har unga honor och de skiftar i lila. Men jag har aldrig art bestämt nåt mer än en paprika, så det kan vara hur fel som helst
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • RaggTask
                    • March 2014
                    • 4

                    #10
                    Tack för svaret Juni=)

                    Kollade lite på Lombardoi men tror inte det är sådan jag har men det var en riktigt fin fisk! både hanen och honan.
                    Sådana kanske man ska köpa sig=)

                    Tack tack

                    Kommentar

                    Arbetssätt...