Vad för mal är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • f_palsson
    • April 2013
    • 3

    Vad för mal är detta?

    Såldes som Vändmal, men det lär det nog inte vara, de ska väl simma upp och ner samt vara ljusa på ryggen och mörka på buken?

    Den är ca 10-12 cm lång, fyra spröt på ca 4-5 cm.

    Simmar ganska ofta till ytan och snappar luft. Annars stillsam.




    Någon som kan hjälpa mig artbestämma?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nope, ingen vändmal, fel släkte, och fel världsdel.

    Det är en långsträckt pansarmal, Megalechis thoracata:


    Det är en hona, för övrigt.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • f_palsson
      • April 2013
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Nope, ingen vändmal, fel släkte, och fel världsdel.

      Det är en långsträckt pansarmal, Megalechis thoracata:


      Det är en hona, för övrigt.
      Tack för svaret. Som jag misstänkte är den lite rovgirig med smått. Tvärt emot fiskaffärens besked. Det blir till att läsa på framöver.

      Som entusiast för 20 år sedan var jag lite noggrannare. Nu har barnen ett litet 60 liters kar. Det är lätt att ryckas med när barnen pekar på något i affären och "chansa". :-)

      Kommentar

      • Samawi
        • January 2014
        • 131

        #4
        Har du denna långsträckta pansarmal i 60Liters akvariet?

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tyvärr verkar det inte vara så ovanligt att butiker inte har så bra koll.

          Jag har tre långsträckta pansarmalar (en hane och två honor, och har haft den förr också), och upplever dem inte som särskilt farliga på mindre fiskar, men det är klart, yngel och småfisk kan ju ryka om de ligger på botten. Men hade ett nyckelhålspar som lyckades föda upp ett litet gäng yngel trots några Megalechis picta som dammsög botten, så de är nog inte så farliga. Om du gillar den, och vill behålla den, så köp gärna några fler om du får chansen
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          Arbetssätt...