Ny ägare av algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmy74
    • February 2014
    • 5

    Ny ägare av algätare

    Igår köpte vi våra första fiskar i ett nystartat 50L akvarium. Det blev 10 st neontetror och 3 st algätare. Hon sa i butiken att det skulle vara ok i början, hoppas inte det blir för mycket fisk på en gång. Köpte även stickor så jag kan hålla koll på värderna.

    Nu till mitt första dilemma, kollade ju aldrig vad algätarna hette.
    Länkar en bild på den, enligt säljaren skulle den bli ca 4 cm.



    Kommer garanterat mer frågor i andra sektionerna.

    /Jimmy
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen hit.

    det är en otocinclusmal.


    dock är det lite väl mycket fiskar att ha i ett nystartat kar, men det kan gå om du är försiktig. mata väldigt väldigt lite. varannan dag 1 gång bara. annars är risken stor att det blir nitrit om en två veckor ungefär

    Kommentar

    • Jimmy74
      • February 2014
      • 5

      #3
      Tackar, alltid bra att veta vad man har i karet.

      Då var min magkänsla rätt angående antalet fiskar men i djuraffären så sa dom att det var ingen fara.
      Jag får hålla koll på värdena så att det inte sticker iväg.

      Varannan dag med mat i början var ett bra tips.

      Kommentar

      • mrfrost
        • October 2012
        • 186

        #4
        är tyvärr allt för vanligt att många säljare bara vill sälja o inte ger rätt info om varken fisk eller hur man ska gå till väga i början.
        bara att hoppas det går fint för dig. sen är inte stickor så bra utan är bättre du köper dropp tester för att kolla värden med
        och för dig nu i början är ett test för nitrit bra att ha hemma. lycka till

        Kommentar

        • Jimmy74
          • February 2014
          • 5

          #5
          Skall införskaffa mig ett bättre nitrit-test.
          Har läst att dom är extremt matglada och jag köpte även "alg-tabletter" som jag sett att dom verkar äta av då jag la i en i början. Skall jag vara varsam med det också nu i början?
          Är orolig att dom inte får så mycket mat då det kanske inte finns så mycket alger i början.
          Första dygnet simmade dom runt som tokar nu ligger dom ofta på botten/roten eller nått blad för att sen simma runt som tokar sen ligga still lite osv. men detta kanske är ett normalt beteende.

          Kommentar

          Arbetssätt...