Magsjuk discus ?!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HAJEN1234
    • August 2013
    • 63

    Magsjuk discus ?!!

    Hej everybody.
    Hoppas att någon kan svara på min fråga.
    Har bl.a 6st Discus i varierande storlek.
    En av dom beter sig lite avvikande sen 2 dgr tillbaks.
    Vill inte äta, står helst för sig själv i ett hörn.
    "Hen" är ca 10cm i diam. Ålder ?! Köpte hen för ca 3 mån.sedan.

    Idag när jag kom hem från jobbet, så tittade jag till fiskarna det 1:a jag gjorde när jag kom innanför dörren.
    Fortfarande i hörnet.
    Plötsligt så ser jag hur det kommer en vit, tunn sträng på ca 5-6 cm ur kloaken.
    Det tar ca 5-6 sekunder. Tänkte.....Kan fiskar ha diarée ?!!

    Någon som känner igen dylikt symptom som detta hos discus//fiskar ?!!
    Vill verkligen inte förlora hen.....
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Låter som vit-skit eller vad discuskunniga kallar det..
    det finns medecin mot detta och jag tror du skall leta efter flagelatmedecin, men hoppas det kommer nån som säkert kan mer om detta som kan berätta vad du skall göra.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Det jag tänker först är väl egentligen hur viktigt det är att läsa in sig på hur Diskusar fungerar och deras olika sätt att reagera med sjukdom etc. Då det annars lätt blir ett slit från din sida att hinna ifatt problemet utan att förstå orsaken.
      Men hur som helst så har alla Diskus lite vilande "problem" som utlöses när den stressas, av vattenkvalité, foder etc. När den stressas så får den sämre immunförsvar och då bryter olika sjukdomar ut. Diskusar har en slags flagellater i tarmen. De finns alltid där. Är förhållandena optimala så kan Diskusen eget immunförsvar hålla stånd mot den och är symtomfri. Men om dessa flagellater av olika skäl börja öka i antal så blir det vitskit. Det ser ut som vita tomma korvskinn eller delvis "vitfyllda" korvskinn. Hur mycket och hur ofta byter du vatten t.ex.? Hur stort är akvariet? Vilken temperatur har du dem i?
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • HAJEN1234
        • August 2013
        • 63

        #4
        Hej Bluewing.
        Tack för att du tog dig tid att svara på mitt dilemma.
        Akvariet är på 250l, och jag byter ca 60-70 l i veckan, oftast söndagar.
        Temperaturen ligger stadigt på 27*
        Kollar ph och nitrit innan vattenbytet, och mätvärdena är alltid tillfredsställande.
        Eftersom det är ett sällskapsakvarium så varierar jag kosten och fodret om vartannat, morgon som kväll.
        Oxhjärta, röda mygg, flingfoder både animaliskt och veg.
        Discusarna har alltid haft en bra aptit, tills nu då.
        Som om inte detta vore nog, så har en av mina stora röda tappat aptiten nu också.
        Nu börjar jag bli orolig på allvar, rent ut sagt.
        Så jag skall alltså bege mig till Zoo affären imorgon bitti, och införskaffa "Flagellat-medicin".
        Skall naturligtvis rådfråga personalen där jag handlar.
        Tack än en gång Bluewing.
        Lägesrapport kommer senare.....(:
        Mvh Robban

        Kommentar

        • HAJEN1234
          • August 2013
          • 63

          #5
          Hej Pialo.
          Tack för ditt svar.
          Det rimmar ganska bra med det svar jag fick av en Discus-expert, "Bluewing".
          Skall genast bege mig till min lokala Zooaffär i morgon bitti och inhandla Flaggellatmedicin.
          Ve och fasa......nu visar en av mina stora röda upp samma symptom.
          Kommer väl att få mardrömmar i natt.
          Tack igen och ha det så bra Pialo.
          Håll tummarna nu för mina "små Gullungar"......(:
          Mvh Robban

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            27 grader är nog i svalaste laget för dina Diskusar.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Om du läser i min tråd drömmen om ett diskusakvarium i inlägg nr 1746 så ser du hur jag behandlade vitskit. Det behandlas enklast med vitaprick-medicinen Antispot på något granulattorrfoder de gillar. Då blir det mindre medicin i akvariet och direkt i deras magar. Om de inte äter så är det bättre att behandla hela akvariet i vattnet i 1 till 2 veckor med denna vitaprickmedicin. Du kommer aldrig bli av med dessa flagellater men de minskar och fisken kan börja fungera normalt igen efter ett tag.
              Förstår att du blir orolig men detta är något som många Diskusar får. De kommer att äta igen när vitskiten försvinner om det är det som är huvudproblemet.
              Men vanligtvis beror det på vattenkvalité som inte bara är hur Nitrit och annat är utan bakteriebalans och annat. Så för egen del skulle jag göra något större vattenbyten varje vecka än du gör. Byter själv 50% varje vecka. Innan man medicinerar så försöker många byta vatten ofta typ 30-50% varannan dag i en vecka som också kan ändra detta med flagellaterna.
              Så det kan bero på vattenbytesrutinerna, eller fodret (jag ger t.ex. aldrig oxhjärta för att det påverkar vattnet mkt negativt men många tycker det är utmärkt). Många problem med Diskus handlar ofta om vattenkvalitén.
              Det kan bero på vattentempen där du har 27 (om nu temperaturmätaren visar rätt). Jag skulle själv ligga på minst 28 (ligger på 29 vanligtvis).

              Förstår Robban att du är orolig för att du ju bryr dig om dina Diskus, vilket är bra. Men detta med vitskit och hur du ska hantera det hade troligen kommit förr eller senare. Se det mer som en vidareutbildning i Diskusskötsel som startar nu. Det är inte ett misslyckande och du hanterar inte dina Diskus dåligt. Diskus är en av de mest känsliga (och intressanta) fiskar du kan äga. På sikt kommer du troligen att möta andra problem också med dem. Man kan säga att det ingår i Diskushobbyn. Så småningom lär du dig att få den där fingertoppskänslan som gör att de oftast mår utmärkt.

              Vad jag vill ha sagt med detta är att försöka få en lugn bra känsla i magen istället för din oro. Tänk att det ordnar sig och att du inte kommer att ge dig innan det blir bra. Läs på mycket om vitskit. Lite som att kavla upp ärmarna och slita på så att säga. På köpet blir du lite mer av Diskusexpert själv.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Du hann före Johnny

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Nä det gjorde jag inte. Hamnade ju efter dig
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bluewing
                    Nä det gjorde jag inte. Hamnade ju efter dig
                    Ja, så blev det ju

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Nu har du ju fått bra svar, men om du ställer frågan under "sjukdomar" så ökar nog chansen ännu mer att de som kan hjälpa hittar frågan Vilken fisk det är vet du ju.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...