Vad är detta för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kilaueaz
    • March 2013
    • 7

    Vad är detta för mal?

    Skulle köpa 2 siamesiska algätare idag, men märkte när jag kom hem att jag fått en siamesisk algätare & en för mig okänd fisk. Den är brun & vit på magen & ca 3,5cm. Försökt få en bättre bild, men det är en mycket livlig liten fisk. Någon som vet vad det är? Vill veta om mina akvarie förhållanden är rätt för den söta lilla saken
    Klicka på bilden för större version

Namn: image.jpg
Visningar: 1
Storlek: 141,4 KB
ID: 2184247
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    En Garra Rufa kanske?
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det är ingen mal (det är inte den siamesiska algätaren heller), men skulle kunna vara en Garra av nå´t slag, ja...
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Prova och stoppa ner foten i akvariet för att se om fisken äter död hud. Då är det en Garra Rufa som på Google bilderna ovan. .. Annars kan jag inte hjälpa till...
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          En Garra. Troligen inte G rufa. Det finns 110(!) olika arter i släktet - minst. Och minst hälften ser ut ungefär så där (sedan finns ett antal arter med ett mörkt längsband). Den har antagligen kommit med som bifångst, men inte nödvändigtvis med den andra fisken. Om man inte vet var den är fångad, är det mycket svårt att artbestämma den. Å andra sidan är skötseln liknande för alla. De lever i strömmande vatten i Asien och Afrika över sandbotten (ungefär som Corydoras) eller stenbotten (ungefär som Ancistrus). Den största arten blir över 30 cm, men de flesta håller sig runt 10-15 cm. De flesta äter växtdelar och/eller alger men behöver troligen även lite animalisk föda. Temperatur beror naturligtvis på geografiskt ursprung, men sannolikt fungerar temperaturer runt 22 utmärkt eventuellt lite svalare under några månader om året.

          Kommentar

          • kilaueaz
            • March 2013
            • 7

            #6
            Var lite för snabb när jag skrev rubriken, skulle givetvis vara fisk & inte mal. Men tack för alla svaren, då vet jag lite mer. Lillfirren verkar äta artemia i alla fall & han har en prick bakom gälarna. Ska fortsätta studera firren, den är verkligen livlig & rolig att se på.

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7

              Kommentar

              Arbetssätt...