identifiering hantelciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henrikl
    • November 2012
    • 639

    identifiering hantelciklid

    Vilken dubbelkolla om detta är de hantelciklider som de är inköpta som? den är köpt som VF Heros severus Bajuru. I verkligheten är de mer blå än på bilderna.

    Heros Severus Bajuru finns med på Åleds fisklista men jag hittar inga bilder.





    Senast redigerad av henrikl; 23 July 2013, 16:32.
    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Man behöver väl ha tillgång till den vetenskapliga artbeskrivningen av H. severus för att bestämt veta vad det är för art. Så kanske Erik på NRM känner till det?

    Annars så är det väl bara att behandla den som en vanlig severus och självklart inte hålla den ihop med någon annan Heros för att inte riskera korsningar och om den munruvar så lär det väl vara en population av H. severus
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Vi väntar på en revision av släktet Heros (som väl borde kommit för nåt år sedan...). Innan dess är det väldigt svårt att veta vilket namn som EGENTLIGEN hör till respektive art. Inom akvariehobbyn anses det ganska självklart vilka arter som finns (och det stämmer nog ganska bra förutom att arter från vissa områden saknas) och vad de har för namn (men där kommer det nog bli stora förändringar).

      Jag såg nu att du ställt samma fråga på NCS forum så jag fördjupar svaret där.

      Kommentar

      Arbetssätt...