Vilken fisk är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Avendesora
    svarade
    Det kommer bli en av Otocinclusarterna iallafall. De hade både Otocinclus macrospilus och Otocinclus vittatus i butiken så någon av dem blir det. Om det finns kvar när jag skall köpa.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Ursprungligen postat av KristianE
    Vittatus
    Nej, det är inte affinis (nästan alla Otocinclus säljs som "affinis", men det är en mycket ovanlig kallvattensart från Argentina, den har funnits i handeln någon enstaka gång nånsin) eller vittatus (O. vittatus, O. macrospilus och O. hoppei är de vanligaste arterna i handeln, man skiljer dem på storlek och form på fläcken vid stjärtroten, samt om de har helt eller brutet band längs sidan).

    Jag vet faktiskt inte om Otocinclus stimmar med andra arter, men jag skulle tro att de gör det.

    Lämna en kommentar:


  • Avendesora
    svarade
    Ja skulle kunna vara vittatus. Kan tillägga att fisken är ca 3,5-4 cm och har bott här ca 6 månader. Han gick i mitt nanokar innan men nu skall han bo i 200 liter istället och då tänkte jag han skulle få kompisar. Om jag inte lyckas lista ut vilken art det är tror ni det går bra med någon av de andra arterna?

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Sorry, menade Vittatus såklart. Google ljög för mig när jag kollade snabbt förra gången. Byt ut affinitis mot Vittatus så stämmer allt det jag skrev

    Lämna en kommentar:


  • Avendesora
    svarade
    Affinis är jag nästan säker på att det inte är om jag jämför bilden i artbeskrivningen.

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Är det inte bara en "vanlig" Affinis? Det är väl den vanligaste sorten och dom är ju nästintill identiska med dom på bilderna ovan.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Det är en Otocinclus, en stimlevande, algätande, mal. Svårt att säga exakt vilken art av Otocinclus det är, kanske macrospilus.

    Lämna en kommentar:


  • Avendesora
    startade ett ämne Vilken fisk är detta?

    Vilken fisk är detta?

    Någon som kan hjälpa mig med vilken Otocinclus detta är? Har glömt vilken de sa när jag köpte den och nu hade de två väldigt lika arter i butiken. Har tänkt komplettera med fler så småning om. Jag tror det är Otocinclus macrospilus men är väldigt osäker.
    Bifogade filer
Arbetssätt...