Vad är detta för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deltaco_56
    • February 2013
    • 205

    Vad är detta för mal?

    Köpte en mal för ett tag sen och undra nu vad det är för fisk någon som vet?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    siamesisk algätare.

    blir rätt stora. behöver 150L

    Kommentar

    • deltaco_56
      • February 2013
      • 205

      #3
      Tack , funkar dem med dvärgciklider?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Sv: Vad är detta för mal?

        Ja det gör de nog.

        Ett tips.

        Läs på om fiskarna innan du köper dom. Så du inte råkar köpa en pleco mal som behöver 600 liter eller så.

        Ser du nått intressant i affären så ta namnet o läs på hemma.


        Tyvörr kan man inte alltid lita på vad personalen i affären säger.
        Av två anledningar
        Dels för att de kan vara okunniga
        Dels för att se vill sälja o då brukar de säga att "Jadå det funkar att ha XX i XX liter" osv.

        Skaffa infon själv :-)

        Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Det är ingen mal, och vill helst gå i grupp. Den brukar vara bra på att äta tofsalger, och är förvisso en trevligare och lämpligare fisk än den kinesiska algätaren, och blir heller inte lika stor, men kräver ändå lite utrymme, då de är rätt aktiva simmare, och dessutom som sagt bör vara ett litet gäng.
          Senast redigerad av Shepard; 26 February 2013, 19:07.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • deltaco_56
            • February 2013
            • 205

            #6
            Okej, ja jag tror jag ska kolla upp innan och inte lite för mycket på personalen för dem sa att den funkade utmärkt ensam :P

            Kommentar

            • deltaco_56
              • February 2013
              • 205

              #7
              Okej, ja jag tror jag ska kolla upp innan och inte lite för mycket på personalen :P

              Kollade runt lite och kom på att personalen sa att det var denna malen

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av deltaco_56
                Okej, ja jag tror jag ska kolla upp innan och inte lite för mycket på personalen :P

                Kollade runt lite och kom på att personalen sa att det var denna malen
                http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=274&SOK=1
                Hehe, det där är heller ingen mal, utan en släkting till den du har. Den äter däremot inte tofsalger, och kan vara aggressivare sinsemellan. Små exemplar säljs ofta som just siamesisk algätare, kanske på grund av likheterna, men jag misstänker att det även förekommer att den säljs som siamesisk algätare på grund av att den är känd för att äta tofsalger, vilket Flying Fox alltså inte gör.

                Hmm, du har ingen bild rakt från sidan på din fisk? Som sagt kan de vara lite luriga att se skillnad på när de är små.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • deltaco_56
                  • February 2013
                  • 205

                  #9
                  Så det du säger är att jag har en skitfisk som inte gör ett dug? (ursäkta språket) :P

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Nej, förmodligen är det siamesisk algätare du har, och de är bra på att äta alger, särskilt tofsalger. Flying Fox äter väl också en del alger, men inte lika bra, och inte tofsalger. Men tror som sagt att det den siamesiska du har.

                    Båda är besläktade med t.ex eldstjärt och regnbågshaj, och av de fyra, så är den siamesiska algätaren den lämpligaste fisken att ha i sällskapskar.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • deltaco_56
                      • February 2013
                      • 205

                      #11
                      Okej, den kostade bara 30kr så jag hoppas det är den siamesiska

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Tja, det ser ut att vara den Har du tillräckligt stort kar, så köp med fördel 4-6 till.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • deltaco_56
                          • February 2013
                          • 205

                          #13
                          Kollade nu lite när jag matade fiskarna och kan konstatera att malen käkar mycket av fiskmaten och ca 2 yngel strök med vid matningen lite tråkigt

                          Kommentar

                          • Ryskbompa
                            • August 2012
                            • 930

                            #14
                            Jag hade 5st siamesiska algätare för 1 år sen, dom är verkligen skit bra på att städa, dom simmar nästan alltid i stim och dom ligger på rad på botten och "chillar" skit cool fisk, mina växte dock ur mitt 180L enligt min mening. störta var nog 10cm. 5cm-10cm tog 2 år

                            Och jag hade apistos med dom. funkar skit bra. Jag kan tänka mig att siamesiska algätarna kan stressa upp andra känsligare fiskar pga deras beteende

                            over and out!


                            MVH Rikard

                            Kommentar

                            • Janne E
                              • December 2007
                              • 261

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ryskbompa
                              Jag hade 5st siamesiska algätare för 1 år sen, dom är verkligen skit bra på att städa, dom simmar nästan alltid i stim och dom ligger på rad på botten och "chillar" skit cool fisk, mina växte dock ur mitt 180L enligt min mening. störta var nog 10cm. 5cm-10cm tog 2 år

                              Och jag hade apistos med dom. funkar skit bra. Jag kan tänka mig att siamesiska algätarna kan stressa upp andra känsligare fiskar pga deras beteende

                              over and out!


                              MVH Rikard
                              Om man vill ha yngel utav sina Apistogrammor så är det inte en bra kombination.

                              Mvh Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...