Vad är detta för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av Animaniac
    Ja, men vissa handelsnamn är ändå rätt logiska, och beskriver fisken rätt bra, och ibland är de väl t.o.m direkta översättningar av det vetenskapliga namnet? Medan andra handelsnamn är mer än lovligt missvisande. Ska man hårddra det, så är ju även de vetenskapliga namnen påhittade, och många ändras dessutom titt som tätt.
    Vetenskapsnamn ändras inte titt som tätt - det är en myt.

    Sugmal är väl i så fall i och för sig då tämligen "logiskt" - den har en "sugmun" och ser uppenbarligen ut som en mal eftersom tydligen många tror att det är en mal (vilket är rätt obegripligt).
    Nåväl även om det kanske är logiskt så fråga ändå alltid efter det vetenskapliga namnet när det inte gäller standardarterna som har inarbetade och allmänt accepterade handelsnamn.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Vetenskapsnamn ändras inte titt som tätt - det är en myt.
      Hehe, är du säker?

      Ciklider från syd/mellan-amerika har ju en tendens att byta namn rätt vad det är. Diskus vet de väl inte hur många sorter det finns (5 olika?), Scalare-släktet funderas det över, släkten andinoacara är även det spännande, här använder Zoopet fortfarande Aequidens (NCS gör det inte). Det finns ju även de som påstår att det finns två arter, i det närmsta identiska när det gäller Blåcikliden.

      Den Cryptoherosen Micke pratar om i sin tråd är en Archonterus i vissa fall så vitt jag förstår det.

      Nog byts det namn och förändringar. Rätt ofta i denna delen, hur ser det då ut i övrigt liksom?


      Att butikerna har kass koll, det kan man råka ut för. De riktiga namnen kan allt ändras. Detta lär ju inte göra saken enklare för "nybörjaren"
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Självklart ändras även vetenskapliga namn men trots allt så finns det ju kanske 5.000 arter i handeln och av dom kanske 100 ändras om året och de flesta ändringar beror ju bara på att många arter är inplacerade i samlingssläkten som någon vetenskapsman går igenom och delar upp - men då är ju fortfarande artnamnet detsamma.


        Så att de vetenskapliga namnet titt som tätt ändras är en myt som man gärna tillgriper när man är för slö till att lära sig dom.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #19
          Jag vill då iaf veta vad för fisk jag får med mig hem i påsen. Den som säljer fisken SKA ha koll på vad för något han/hon säljer. Och kunna informera om vad som är bäst för den fisken. Inte lätt för en newbies som kanske inte kan så mycket ännu. Nu gick det bra och köparen är nöjd. Men ibland kan man läsa om personer som blir totalt grundlurade. Då enbart för att den butiken vill sälja. Bu för de butikerna..
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av MonkanS
            Jag vill då iaf veta vad för fisk jag får med mig hem i påsen. Den som säljer fisken SKA ha koll på vad för något han/hon säljer. Och kunna informera om vad som är bäst för den fisken. Inte lätt för en newbies som kanske inte kan så mycket ännu. Nu gick det bra och köparen är nöjd. Men ibland kan man läsa om personer som blir totalt grundlurade. Då enbart för att den butiken vill sälja. Bu för de butikerna..
            Jag hade ju affär på åttiotalet och problemet var ofta att kunderna inte vill ta till sig råd. De som var bäst var faktiskt ofta nybörjare för de lyssnade, medan däremot de som hade haft akvarium en tid var experter och aldrig lyssnade. När det gick åt helskotta för dom så var det alltid affärens fel trots att de inte hade lyssnat på vad affären hade sagt.

            Idag - är affären enligt lag skyldig att informera om de djur som säljs. Om inte affären gör detta så tycker jag att man inte skall handla i den affären.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #21
              Ursprungligen postat av MonkanS
              Jag vill då iaf veta vad för fisk jag får med mig hem i påsen. Den som säljer fisken SKA ha koll på vad för något han/hon säljer. Och kunna informera om vad som är bäst för den fisken. Inte lätt för en newbies som kanske inte kan så mycket ännu. Nu gick det bra och köparen är nöjd. Men ibland kan man läsa om personer som blir totalt grundlurade. Då enbart för att den butiken vill sälja. Bu för de butikerna..
              Hos min lokala handlare finns det typ 200 akvarier, varje kar innehåller i snitt två arter. Sen tillkommer det naturligtvis variationer.



              Till detta kommer alla annan försäljning, mat, reptiler, tillbehör...

              Akvarierna är naturligtvis märkta med art och all annan data. Alla är inte kunniga inom akvaristik ändå.

              Lycka till hörru..
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Så att de vetenskapliga namnet titt som tätt ändras är en myt som man gärna tillgriper när man är för slö till att lära sig dom.
                Jag har ganska lätt för att lära mig vetenskapliga namn, och föredrar ofta dem framför handelsnamnen. Men förstår att det finns de som har problem med de vetenskapliga namnen, som ofta är svåra både att uttala och stava, och därför hellre tar till handelsnamnen, och går efter dem när de köper fisk. Och det finns säkert de som inte vet att Sewellia inte är malar, även om de har hört namnet Sewellia, så för den oinvigde säger ju det vetenskapliga namnet inte heller så mycket (även om det såklart blir lättare att söka info om fisken om man vet det vetenskapliga namnet). Däremot kan man väl anta att den butik som säljer fisken under dess vetenskapliga namn, istället för handelsnamnet, vet vad det är. Förhoppningsvis...
                Senast redigerad av Shepard; 17 October 2012, 17:44.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #23
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Jag har ganska lätt för att lära mig vetenskapliga namn, och föredrar ofta dem framför handelsnamnen. Men förstår att det finns de som har problem med de vetenskapliga namnen, som ofta är svåra både att uttala och stava, och därför hellre tar till handelsnamnen, och går efter dem när de köper fisk. Och det finns säkert de som inte vet att Sewellia inte är malar, även om de har hört namnet Sewellia, så för den oinvigde säger ju det vetenskapliga namnet inte heller så mycket (även om det såklart blir lättare att söka info om fisken om man vet det vetenskapliga namnet). Däremot kan man väl anta att den butik som säljer fisken under dess vetenskapliga namn, istället för handelsnamnet, vet vad det är. Förhoppningsvis...
                  Men det är ju det som jag säger - ta reda på det vetenskapliga namnet och sedan skriv upp det (affären är skyldig att tillhandahålla detta).
                  Om man går efter ett påhittat handelsnamn där en art kan ha flera handelsnamn och flera arter kan ha samma handelsnamn så är det att tigga om problem.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #24
                    Hur som, det är väl vare sig första eller sista gången nå´n lägger upp en bild på en Sewellia, och frågar vad det är för mal
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #25
                      Ursprungligen postat av Animaniac
                      Hur som, det är väl vare sig första eller sista gången nå´n lägger upp en bild på en Sewellia, och frågar vad det är för mal
                      Säkerligen inte. Även när de kallas för grönlingar så tror folk att är malar - antagligen för att de har sugmunnar och då har ju ändå en minoritet av malarna sugmunnar.


                      Vore kanske bättre om malarna kallades för kattfiskar (jfr "morrhåren") det skulle vara mer logiskt om man ser till utseendet.

                      Så en uppmaning - skriv upp det vetenskapliga namnet och sök information om arten innan du köper.

                      redan på 80-talet när jag hade affär så slogs jag att så få akvarister som köpte böcker för att informera sig om de djur som de köpte. Det var en betydligt högre procent av de som köpte terrariedjur/fåglar/smådjur som också samtidigt köpte en bok.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #26
                        Apropå kattfisk, stör ihjäl mig när de på TV översätter catfish med havskatt Då är ju kattfisk bättre. Har Sewellia sugmunnar? De suger sig väl fast med bröst och bukfenorna, som väl är ombildade till en sugkopp?

                        Ja, numer förlitar sig väl folk mer på internet, och kan dels hitta felaktig information, men också att de kanske oftare tänker att de kan läsa på internet när de kommer hem med djuret, och därför kanske impulsköper mer än tidigare.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...