Oinbjudna kryp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StrawberryDiscio
    • March 2012
    • 8

    Oinbjudna kryp

    Vill gärna veta vad det är och hur jag blir av med dem.
    Jag märkte idag efter ett vattenbyte att jag hade fått en ny gäst i mina två akvarium.
    Då de är för små för att fastna på kamera ritade jag en bild i paint.



    Förklaring till bilden.
    - De två prickarna i den lilla cirkeln är deras storlek. Dvs max 1mm
    - Färg och kroppsform
    - De kryper runt precis ovanför vattenytan. Hamnar det i vattnet hoppar de upp igen.

    För tre veckor sedan behandlade jag mot Vitaprick så det är något som antingen överlevde Costapur eller på ett mystiskt vis uppkom efter. Har inte stoppat i något nytt på 4veckor.

    Har läst olika trådar men hittar inget som stämmer in på det kryp jag har.
    Alla fiskar och växter verkar för övrigt inte påverkas. Men jag skulle föredra att INTE ha massa äckliga kryp i karen.
    Tack på förhand.
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Vattenloppor? Brukar inte vara någon större fara med sånadär kryp. Kanske inte så trevligt för människor men fiskarna ser dem som godis om de får tag i dem!

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Hoppstjärtar. Fullständigt oskadlig städhjälp som dessutom kan vara spännande för fiskarna som foder. Varför skall man nödvändigtvis reagera med bort bort bort när man hittar nåt nytt i akvariet?
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • StrawberryDiscio
        • March 2012
        • 8

        #4
        Ursprungligen postat av Bygert
        Hoppstjärtar. Fullständigt oskadlig städhjälp som dessutom kan vara spännande för fiskarna som foder. Varför skall man nödvändigtvis reagera med bort bort bort när man hittar nåt nytt i akvariet?

        Om jag googlar på hoppstjärtar ser det inte alls ut som resultaten.
        Fiskarna verkar dessutom inte se/visa intresse för dom. Speciellt inte eftersom dom inte sitter i vattnet utan uppe på glaset.
        För att kryp/insekter är fruktansvärt äckliga och gör att jag går runt och kliar mig hela dagen pgav obehagskänslor.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Det finns två typer av hoppstjärtar och din bild ser ut som en bra illustration av en av sorterna.



          Och nej jag förstår inte, man tar in en bit natur och reagerar negativt när det dyker upp nåt spännande. Att man vill veta vad det är och förvissa sig om att det inte ställer till nåt, det är ju fullt rimligt. Men varför bekymra sig över något som närmast är nyttigt?
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Kryp/insekter ÄR inte fruktansvärt äckliga, du TYCKER de är det. Två olika saker.
            Om man som Bygert så riktigt påpekar tar in ett stycke natur så kan ju sånt här dyka upp, det kanske man ska vara beredd på.
            Sen är det ju så att om du väljer att vädra eller ta in en riktig julgran så har du tusentals 'kryp' i hemmet, men de ser du inte så de ger dig inte klåda.....
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Kan väl teoretiskt vara stövsländor också, men troligen hoppstjärtar som sagt. Kolla om de kan hoppa.

              Ingen av dem gör nån skada, och kan nog vara lite besvärliga att bli av med, så det enklaste är att ignorera dem - den här typen av smådjur finns överallt (i trädgården, i blomkrukor...) där det finns organiskt material att äta. Vill du få bort dem får du testa att torka rent ett par gånger i veckan, till slut ger de kanske upp.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              Arbetssätt...