Vad är detta för mal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RoffePoffe

    • August 2012
    • 88

    Vad är detta för mal?

    Hej

    tog just över ett 60 liters akvarium som grannen tröttnat på. Dottern vill ha "fiskbarn" och de överlever inte i stora akvariet så därför ett mindre akvarium till henne. I akvariet fanns en fisk, denna mal, ca 15 cm lång. Malar är inte min starka sida så nu undrar jag vad det är för sort? Ancistrus?
    Dessutom om den kan gå ihop med småfisk och räkor?
    I stora akvariet har jag två mindre ancistrus, ca 5 cm. Skulle denna kunna gå ihop med dem?

    /RoffePoffe
    Bifogade filer
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det är en Pterygoplichthys joselimaianus. Den blir uppemot 30 centimeter, och behöver ett akvarium på ett antal hundra liter. Den går nog bra ihop med småfisk, räkor och ancistrus, bryr sig förmodligen inte mycket om dem, men ett 60 liters är hopplöst för litet för den.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • RoffePoffe

      • August 2012
      • 88

      #3
      Hej Azur,

      tack för svaret. Ja, då får han åka i det stora akvariet istället, så får vi köpa någon minde algätare till det lilla akvariet senare.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Vilken fisk skall ha barn? Lite beroende på art som skall bli fler, men ju färre arter i akvariet desto större överlevnadschans.

        Kommentar

        • RoffePoffe

          • August 2012
          • 88

          #5
          Ursprungligen postat av Erik Åhlander
          Vilken fisk skall ha barn? Lite beroende på art som skall bli fler, men ju färre arter i akvariet desto större överlevnadschans.
          Det blir guppys till att börja med. 60 liters akvarium nu på plats i dotterns rum. Guppys i skilda storleker har vi fått från en kompis, så nu skall det nog bli barn. Inga andra fiskar i akvariet än så länge. Kanske blir några räkor och någon algätande fisk senare när det kommit igång ordentligt. Malen i fråga befinner sig numera i 260 liters akvariet. Bara lite rädd att han skall rota runt för mycket och dra loss växter, men det har gått bra hittills. Ser ju lite lustigt ut när ingen annan fisk i karet knappt är större än malens ryggfena

          Kommentar

          Arbetssätt...