Köpte en ciklid och har glömt bort namnet på den.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Köpte en ciklid och har glömt bort namnet på den.

    Hej, jag köpte mig en ny ciklid i går tänkte köpa zebra ciklid till mitt syd amerikanska kar men han i butiken sa att det var en dum ide dom funkar bara med aggresiva fiskar och har bara snälla. Så han tyckte jag skulle ha en annan som blir ungefär 15-20 cm, Den ser ut exakt som en zebra men den har inte zebrans huvud ränder det är bara lodräta ränder på den, den skulle bli blå där det är svart och ljusare blå där den är vit just nu. Kan fixa en bild men tänkte på hur lätt den är att beskriva om man vet hur en zebra ser ut.

    Här är en bild på den ena.

    Senast redigerad av Nailroth; 28 September 2012, 12:13.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Hmm, butiken avråder dig från zebraciklider i ett sydamerikakar med fredliga fiskar, och rekommenderar en Tanganyikaciklid istället?

    Lite svårt att se på bilden, men jag tror att det är ett ungdjur av den här:


    Inte lämplig i ett sydamerikakar alltså, och kräver ett stort kar.

    Det kan även vara den här, även den en Tanganyikaciklid:
    Senast redigerad av Shepard; 28 September 2012, 16:24.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mathias Nilsson
      • July 2011
      • 6552

      #3
      Köpte en ciklid och har glömt bort namnet på den.

      Jag blir inte ens lite förvånad..

      Frontosa istället för Zebra i ett Sa..

      Shit..
      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ok, misstänkte rätt alltså, att det är en frontosa? Tyckte inte tretocephalus stämde riktigt.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Sv: Köpte en ciklid och har glömt bort namnet på den.

          Ja det där är en frontosa. Ta tillbaks den till butiken omedelbart och skäll lite också så kanske du får rabatt på en lämpligare fisk. Pinsamt men inte förvånande.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            jisses. bra koll där av affären. träffade rätt i första ronden. att zebror är aggro o inte så lämpliga att ha med "vanliga" fiskar

            men missade ju hela jävla ladan i andra ronden. frontosa till SA. ja tjena..


            som Waves säger
            pinsamt men inte förvånande

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Och dessutom blir den en bjässe på 40 cm, som behöver ett rejält kar, och väl dessutom äter mindre fiskar, och "mindre" när man är 40 cm är nog även så´nt som är större än guppy
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Nailroth
                • July 2012
                • 108

                #8
                Tror det hela var mitt fel tror han i affären mistolka mig med att jag ville ha en ciklid inte var nog inte så exakt på att den ska vara med mina fiskar i SA akvariet. men ska kolla med min farbror vad han tycker jag ska göra han kanske vill ta dom.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Tja, men om han sa att zebra inte passade i ett SA, så borde han ju veta att frontosa inte gör det heller. Hur stort är akvariet?
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Nailroth
                    • July 2012
                    • 108

                    #10
                    akvariet är på 375 liter 150x50x50, han sa aldrig att zebra inte passa bara det att dom inte passar med mina fiskar eftersom mina är snälla fiskar, liksom scalarer ancistrus och några tetror.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Kontentan - var tydlig när man handlar annars missförstår man lätt varandra.

                      Frontosan och zebraciklid trivs ju i samma typ av vatten och egentligen är frontosan betydligt fredligare än zebracikliden (har haft bägge inkl. frontosor som varit större än 35 cm) och zebracikliden är betydligt mer bitsk och aggro, men som redan nämnts så även om frontosan är fredlig så är den en predator som äter andra fiskar som är upp till 15-16cm långa. Dock förvånansvärt nog inte småfisk - jag har utan problem haft dom ihop med julidochromis och prinsessor, medan däremot inte troffar har klarat sig utan blivit mat.

                      Men oavsett att den inte rör småfisk så passar den självklart ändå inte ihop med de andra fiskarna som du har.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Auratusen
                        • March 2010
                        • 874

                        #12
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Och dessutom blir den en bjässe på 40 cm, som behöver ett rejält kar, och väl dessutom äter mindre fiskar, och "mindre" när man är 40 cm är nog även så´nt som är större än guppy
                        En vuxen frontosa kan smacka i sig fisk på 10 cm. I det vilda brukar dom ju jaga Cyprichromisar. Tror nog min dominanta hane på 23-25 cm kan ha käkat upp min ena princesshona (vildfångad) på ca 7-8 cm. En dag försvann hon bara och jag hittade inte henne någonstans.

                        Hittade ett par filmer på tuben där frontosor tagit andra fiskar. Verkar ju inte allt för ovanligt att de klipper andra när de blir hungriga.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...