Hajmal eller Silverhajmal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nailroth
    • July 2012
    • 108

    Hajmal eller Silverhajmal

    Hej jag har varit och skaffat mig lite fiskar idag och fick se en några "Hajmalar" (det stod Hajmalar och det fanns en tom tank där det stod "Silverhajmal") och jag ville ha några få malar kanske kommer få 2 Pleco malar (kommer inte ihåg det fulla namnet på dom)
    Men tillbaka till dom jag köpte.
    Jag frågade hur pass stora dessa hajar blir och han sa mellan 15-25 cm och det bör ju passa i mitt 375 liters akvarium jag har, kollade även om dom passar med Scalarer och mina Långfens tetror (tror att det är dom jag har) och dom nya tetrorna jag skaffade samtidigt (röd fanthom tetra och sorgmantel tetra)
    Han sa att det bör inte vara några problem alls, jag läste här lite om både silverhajmal och vanlig hajmal, såg då att dom kommer inte passa överhuvud tagit eftersom om det är hajmal blir den alldeles för stor och silverhajmal lär döda mina andra fiskar,är det silverhajmal så åker dom direkt.

    Här har ni 2 bilder jag tog på dom det är 2 olika fiskar en av dom är lite mörkare än den andra men det syns inte på bilderna.

    Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.


    Dom är ungefär 4 cm långa nu den ena har en sorgmantel tetra vid sig som är 2 cm.

    Enligt mig ser det ut som vanlig hajmal men dom kan ju ändra sig med åldren dom är troligen bara några månader eller veckor gamla.

    Silverhajmal: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=340&SOK=1

    Hajmal: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=351&SOK=1
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Verkar inte vara helt ovanligt att zoobutiker "underskattar" fiskarnas storlek Var köpte du dem? Det är inte silverhajmal du har, skulle tro att det är vanliga hajmalar. Jag skulle förresten gissa att de är åtminstone ett halvår gamla.
    Senast redigerad av Shepard; 31 July 2012, 23:37.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Berserken
      • December 2005
      • 472

      #3
      De växer rätt snabbt och äter vad de får in i munnen

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        70cm, går snabbt upp till 25 då de äter rätt mycket animaliskt, över den storleken blir de ganska allätande.. so far so good.. problemet är psyket på dem, de måste ha enorma kar annars blir de helt skadade och antingen flippar ur över ingenting och slår sig i rutorna eller så ställer de sig och simmar mot en ruta och kan göra det i veckor..

        det som zoobutikerna verkar kalla silverhajmal (rätta mig gärna om jag har fel) är egentligen en bräck-going-salt fisk..


        hur som helst, ge tillbaka till butiken eller ge bort till någon med ett riktigt stort kar..



        These "sharks" actually belong to the catfish family. They are the cute little fish in the pet shops that people don't realize eventually grow to around 4 f...
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Rubberman
          • March 2012
          • 101

          #5
          Har två st silverhajmalar, ser definitivt inte ut som dina, de har mer än dubblats i storlek på ett år och är nu ca 20cm.

          Kommentar

          • Nailroth
            • July 2012
            • 108

            #6
            vad dom än är så är dom inte kvar längre spola ner dom för ett par minuter sen. 2 av mina växter hade lossnat så jag var i och satte dit dom igen dock så tror jag att dom 2 fiskarna fick panik och krocka för hårt in i glaset, hitta dom halft döda i ena hörnet så tyckte det bästa var för dom och mina andra fiskar att bara döda som så fort som möjligt för att ta bort lidandet.

            Kommentar

            • Mathias Nilsson
              • July 2011
              • 6552

              #7
              Bad kharma duude...
              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                1. vi kollar upp fiskar innan vi handlar.

                2. vi litar inte på djuraffären, djuraffären är satan så länge det inte gäller guppy, molly, etc.
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Rubberman
                  • March 2012
                  • 101

                  #9
                  Och ibland så blir det fel ändå .............

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Vill påpeka att inga seriösa zooaffärer eller grossister i Sverige längre skall sälja hajmalar och paroonhajar.
                    Tyvärr finns det en del som struntar i denna rekommendation, men de allra flesta följer idag detta.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Joakim Lundgren
                      • August 2006
                      • 631

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nailroth
                      vad dom än är så är dom inte kvar längre spola ner dom för ett par minuter sen. 2 av mina växter hade lossnat så jag var i och satte dit dom igen dock så tror jag att dom 2 fiskarna fick panik och krocka för hårt in i glaset, hitta dom halft döda i ena hörnet så tyckte det bästa var för dom och mina andra fiskar att bara döda som så fort som möjligt för att ta bort lidandet.
                      Vad lägligt att dom beslöt sig för att begå självmord och samtidigt ge dig möljlighet att framstå som barmhärtig.
                      AKA: Lizardking

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Just hajmalar brukar när de blir lite stressade simma rätt in i rutorna och tuppa av en stund. Dock de dör inte utan brukar i regel vakna till liv igen efter en stund.

                        Detta är ytterligare en anledning (förutom storleken) till att de inte hör hemma i akvarier förutom kanske i jättestora offentliga akvarier. För att få ha dom i ett offentligt akvarium kräver myndigheterna att "akvariet" skall vara på minst 30.000 liter.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • SimonSaysBaka
                          • August 2009
                          • 788

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nailroth
                          vad dom än är så är dom inte kvar längre spola ner dom för ett par minuter sen. 2 av mina växter hade lossnat så jag var i och satte dit dom igen dock så tror jag att dom 2 fiskarna fick panik och krocka för hårt in i glaset, hitta dom halft döda i ena hörnet så tyckte det bästa var för dom och mina andra fiskar att bara döda som så fort som möjligt för att ta bort lidandet.
                          Avlivade du dem innan du spolade ner dem?...
                          Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lizardking
                            Vad lägligt att dom beslöt sig för att begå självmord och samtidigt ge dig möljlighet att framstå som barmhärtig.
                            haha, skåneguerillan är giftig som vanligt..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Joakim Lundgren
                              • August 2006
                              • 631

                              #15
                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              haha, skåneguerillan är giftig som vanligt..
                              hehe, annat forum men samma gubbjävel.
                              AKA: Lizardking

                              Kommentar

                              Arbetssätt...