Vad köpte jag för näbbgädda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kevin Amilund
    • May 2012
    • 4

    Vad köpte jag för näbbgädda?

    Hej
    jag köpte denna fisk idag och i affären så stod det bara näbbgädda och den skulle bli runt 17-18 cm men jag hittar den inte i artbeskrivningarna så om någon skulle kunna hjälpa mig få fram en fakta sida eller liknande eftersom jag vill gärna lära mig mer om den. eftersom de som fanns i artbeskrivningarna skulle bli 80 cm och ser inte alls likadana ut, så jag är tacksam för hjälp.

    MVH Kevin

    bilder på : https://plus.google.com/u/0/?tab=wX#...90218409/posts du måste lägga till mig i "cirklar" tror jag snälla gör det o kolla på den (har ingen annan sida att lägga upp på) men ni kanske kan länka till någon bra sida så lägger jag upp den där.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det finns många möjliga arter. Beskriver du fisken (färg, form, vilke fenor sitter var och hur ser varje fena ut...) så blir det mycket lättare. En art i den storleken som inte är alltför ovanlig är Ctenolucius hujeta. Någon riktig näbbgädda, familjen Belonidae, är det sannolikt inte - även om t ex Xenentodon cancila har funnits till försäljning någon enstaka gång.

    Kommentar

    • Kevin Amilund
      • May 2012
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Det finns många möjliga arter. Beskriver du fisken (färg, form, vilke fenor sitter var och hur ser varje fena ut...) så blir det mycket lättare. En art i den storleken som inte är alltför ovanlig är Ctenolucius hujeta. Någon riktig näbbgädda, familjen Belonidae, är det sannolikt inte - även om t ex Xenentodon cancila har funnits till försäljning någon enstaka gång.
      wow tack så mycket enligt bilderna på Google på arten/fisken Ctenolucius hujeta så ser den likadan ut som den jag köpte så det tackar jag för hehe men har en fråga till dig som kan dessa fiskar lite mer det är så att jag matar den med fryst foder alltså bläckfisk och annan fisk ( vet inte vad det är riktigt) Ibland räkor men detta gör jag typ var 3:e eller var 2:a dag och den äter även vanliga Ciklid och Arrowana sticks som jag köpt. är detta ok eller ska jag ändra något?

      och en sak till så står det på en sida att de blir 70 cm är det sant? O.o
      Senast redigerad av Kevin Amilund; 12 May 2012, 09:44.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Här finns det en bra artbeskrivning av Ctenolucius hujeta: http://www.seriouslyfish.com/species...lucius-hujeta/

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #5
          Ursprungligen postat av Kevin Amilund
          wow tack så mycket enligt bilderna på Google på arten/fisken Ctenolucius hujeta så ser den likadan ut som den jag köpte så det tackar jag för hehe men har en fråga till dig som kan dessa fiskar lite mer det är så att jag matar den med fryst foder alltså bläckfisk och annan fisk ( vet inte vad det är riktigt) Ibland räkor men detta gör jag typ var 3:e eller var 2:a dag och den äter även vanliga Ciklid och Arrowana sticks som jag köpt. är detta ok eller ska jag ändra något?

          och en sak till så står det på en sida att de blir 70 cm är det sant? O.o
          Tycker inte du behöver ändra något. När jag körde hujetor matade jag med räkor och pellets.
          Ang storleken maxar de kring 20- 25 cm.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Kevin Amilund
            och en sak till så står det på en sida att de blir 70 cm är det sant? O.o
            I Zoopets artbeskrivning anges max.storleken till 25 och det står även
            Ofta anges artens max.storlek till 70 cm men sannolikt så avses då C. beani som blir så stor och i hög grad också påminner om C. hujeta
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kevin Amilund
              • May 2012
              • 4

              #7
              tack för alla era bra och hjälpande svar, tycker själv att det är en ganska häftig fisk

              Kommentar

              Arbetssätt...