Vilka fiskar är dessa - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kryckan
    • November 2011
    • 283

    #16
    nr6 kan också vara Puntius filamentosus

    Tror Puntius mahecola om jag måste välja.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      01 - Barbichthys laevis (?)
      02 - Schistura mahnerti (?)
      03 - Puntius oligolepis
      04 - Limia nigrofasciata ????
      05 - Puntius nigrofasciatus
      06 - Puntius assimilis/mahecola/filamentosus
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        vidare gloende in i karet säger mig att det KAN vara en Limia nigrofasciata på 4'an.
        men isf har du fått en bra bild på en antingen prexis födande hona, eller en hona
        som är heligt ilsken.

        såg just dessa fenomen i karet igårkväll, då under några sekunder skiftar de lite
        i färg, blir mer svart, suddar liksom lite ut de där linjerna de har.

        skulle behållt ?-tecknet tills någon mer har en åsikt.


        .


        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Den jag står mest frågande till är att 01 skulle vara - Barbichthys laevis
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kryckan
            • November 2011
            • 283

            #20
            nr 1 skulle kunna vara Barbus callipterus

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Kryckan
              nr 1 skulle kunna vara Barbus callipterus
              Måhända. Känner inte till den fisken och på de fotona jag tittade på så verkar denna vara lite rundare samt inte så nätmönstrad som den på fotot
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Joakim Lundgren
                • August 2006
                • 631

                #22
                Ja 01. Är den av mina förslag som jag är mest osäker på, har du någon aning om ifall detta är en av de större barbarterna?
                AKA: Lizardking

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Lizardking
                  Ja 01. Är den av mina förslag som jag är mest osäker på, har du någon aning om ifall detta är en av de större barbarterna?
                  Nej, den gick i en affär i Tyskland och jag har för mig att de var ganska små (ca. 4 cm), men det innebär ju förtås inte att att de inte kan bli större
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kensa
                    vidare gloende in i karet säger mig att det KAN vara en Limia nigrofasciata på 4'an.
                    men isf har du fått en bra bild på en antingen prexis födande hona, eller en hona
                    som är heligt ilsken.

                    såg just dessa fenomen i karet igårkväll, då under några sekunder skiftar de lite
                    i färg, blir mer svart, suddar liksom lite ut de där linjerna de har.

                    skulle behållt ?-tecknet tills någon mer har en åsikt.


                    .

                    Håller med att det KAN vara Limia nigrofasciata på 4'an, men långt ifrån säker.

                    Kjell, du har möjligtvis en större bild?
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Håller med att det KAN vara Limia nigrofasciata på 4'an, men långt ifrån säker.

                      Kjell, du har möjligtvis en större bild?
                      Jodå - men man ser inte så mycket mer.
                      Däremot ljusade jag upp fotot riktigt rejält (så det blev onaturligt) och då verkar det som om den har ca. 13 lodräta band över kroppen
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Jodå - men man ser inte så mycket mer.
                        Däremot ljusade jag upp fotot riktigt rejält (så det blev onaturligt) och då verkar det som om den har ca. 13 lodräta band över kroppen
                        Det kan naturligtvis vara en odlings form eller lokal variant av något slag men den brutna näst sista linjen och den suddiga sista linjen mot stjärtfenan tyder på att det inte är en L nigrofasciata. Sedan har fisken på bilden inte den typiska ”puckel ryggen” (nåja). Men det kan bero på kameravinkeln.

                        Kensa som har dessa simmandes får sätta sig och räkna ränder och kolla de sista 2.
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Det kan naturligtvis vara en odlings form eller lokal variant av något slag men den brutna näst sista linjen och den suddiga sista linjen mot stjärtfenan tyder på att det inte är en L nigrofasciata. Sedan har fisken på bilden inte den typiska ”puckel ryggen” (nåja). Men det kan bero på kameravinkeln.

                          Kensa som har dessa simmandes får sätta sig och räkna ränder och kolla de sista 2.
                          Det är med all sannolikhet inte en odlingsvariant
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Erik Åhlander
                            • January 2006
                            • 1881

                            #28
                            1. Troligen Oreichthys cosuatis
                            2. En Schistura javisst, men nästan omöjligt att säja vuilken från en bild - om du inte har en lokaluppgift.
                            3. Puntius oligolepis
                            4. Vet inte, men ganska lik Limia nigrofasciata. Är det en vildfångad fisk blir det nog ganska svårt. Begränsat med litteratur, och mycket är ganska dåligt.
                            5. Puntius nigrofasciatus
                            6. Puntius filamentosus. Puntius mahecola är en helt annan fisk. P. assimilis är lik filamentosus, och troligen är det ett komplex med ytterligare ett antal obeskrivna arter inblandade. Det finns en tråd på ciklid.se för lite sen. Men det här är nog P. filamentosus.

                            Obs, Puntius kommer nog mycket snart bli uppdelat på ett antal släkten, kvar blir troligen bara några silvergrå matfiskar...

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Erik vet du när Puntius kommer att bli uppdelat?

                              Vad gäller fotot på P. filamentosus så har jag för mig att de då (knappt 10 år sedan) såldes under namnet P. mahecola. Vad är det egentligen som skiljer mellan dessa bägge arter?
                              01 - Oreichthys cosuatis (?)
                              02 - Schistura mahnerti, eller någon annan Schistura
                              03 - Puntius oligolepis
                              04 - Limia nigrofasciatus - antagligen
                              05 - Puntius nigrofasciatus
                              06 - Puntius filamentosus
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 April 2012, 09:13.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Ken Olofsson
                                • November 2006
                                • 8014

                                #30
                                Ursprungligen postat av bossep
                                Det kan naturligtvis vara en odlings form eller lokal variant av något slag men den brutna näst sista linjen och den suddiga sista linjen mot stjärtfenan tyder på att det inte är en L nigrofasciata. Sedan har fisken på bilden inte den typiska ”puckel ryggen” (nåja). Men det kan bero på kameravinkeln.

                                Kensa som har dessa simmandes får sätta sig och räkna ränder och kolla de sista 2.

                                Njau, nu kan jag inte sätta mig framför karet, mitten på karet är på 145 cm höjd.....fick vackert stå en stund....


                                Men jag kunde ju inte låta bli att försöka glo lite närmare en gång till.


                                Hur många linjer som jag har på mina fiskar är svårt att säga. De står inte still tillräckligt länge
                                för att hinna räkna exakt, men det rör sig om 12-14 st.

                                Gällande bruten linje, så varierar det faktiskt här. En del är "småbrutna" och en del har helt rena linjer.
                                En del har lite halvsuddiga linjer, en del klart markerade.

                                Skillnader mellan individer kanske ?


                                Gällande puckel, så är puckeln i praktiken obefintlig på honorna, hanar har en rejäl panna.

                                Gör man en google bilder sökning, så ser man mycket tydligt skillnaden mellan honor / hanar på just puckeln / pannan.






                                .
                                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                                Kommentar

                                Arbetssätt...