Vilka fiskar är dessa - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #31
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Erik vet du när Puntius kommer att bli uppdelat?

    Vad gäller fotot på P. filamentosus så har jag för mig att de då (knappt 10 år sedan) såldes under namnet P. mahecola. Vad är det egentligen som skiljer mellan dessa bägge arter?
    Nej det vet jag inte. Men Kottelat skrev i höstas att det blir snart. Tigerbarben kallade han redan då Systomus anchisporus.

    När det gäller P. mahecola återkommer jag

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Ursprungligen postat av Kensa
      Njau, nu kan jag inte sätta mig framför karet, mitten på karet är på 145 cm höjd.....fick vackert stå en stund....


      Men jag kunde ju inte låta bli att försöka glo lite närmare en gång till.


      Hur många linjer som jag har på mina fiskar är svårt att säga. De står inte still tillräckligt länge
      för att hinna räkna exakt, men det rör sig om 12-14 st.

      Gällande bruten linje, så varierar det faktiskt här. En del är "småbrutna" och en del har helt rena linjer.
      En del har lite halvsuddiga linjer, en del klart markerade.

      Skillnader mellan individer kanske ?


      Gällande puckel, så är puckeln i praktiken obefintlig på honorna, hanar har en rejäl panna.

      Gör man en google bilder sökning, så ser man mycket tydligt skillnaden mellan honor / hanar på just puckeln / pannan.






      .
      Du har rätt med puckeln det hade jag glömt. Det skiljer rejält mellan hanar och honor. Är dina en vildstam eller odlingsform? Vi kan nog tro att Kjells fisk är en L nigrofasciatus om dina har lika många sträck som hans. Har du fiskar med samma brutna linjer så kan vi nog säga att det förekommer även om jag inte sätt det. Färgerna kan nog variera lite grand beroende på lokalitet och i ett akvarium, på mat och belysning. Kameran kan ju också spela ett spratt.
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #33
        Vi har nog kommit till "vägs ände" i tråden vad gäller dessa fiskar. Tack för alla svar

        Jag lägger istället upp ytterligare en bunt med fiskar i en annan tråd.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #34
          När det gäller mahecola så är det en art utan svarta fläckar på stjärtfenan:

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #35
            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            När det gäller mahecola så är det en art utan svarta fläckar på stjärtfenan:

            http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/s12/s12rbz145-152.pdf
            Ok.
            Fast lite märkligt att Fishbase inte har ändrat då (där har de 2 fläckar på stjärtfenan) eftersom din länk är från 2005. Finns det motstridiga åsikter i frågan.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #36
              Jag tittade på åleds sida och jag tycker att 2 an ser ut som en Schistura subfuska / rödfenad gröngöling.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #37
                Ursprungligen postat av solis
                Jag tittade på åleds sida och jag tycker att 2 an ser ut som en Schistura subfuska / rödfenad gröngöling.
                Hmm, en gröngöling i akvariet? Då skulle det nog bli en massa plaskande, och fjädrar som flyter omkring. Tror inte gröngölingar simmar så bra, de flyger desto bättre Men en rödfenad grönling skulle det kunna vara, eller nå´n liknande grönling.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Erik Åhlander
                  • January 2006
                  • 1881

                  #38
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Ok.
                  Fast lite märkligt att Fishbase inte har ändrat då (där har de 2 fläckar på stjärtfenan) eftersom din länk är från 2005. Finns det motstridiga åsikter i frågan.
                  Bara en tröghet i systemet. Jag skall påpeka.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #39
                    Ursprungligen postat av Animaniac
                    Hmm, en gröngöling i akvariet? Då skulle det nog bli en massa plaskande, och fjädrar som flyter omkring. Tror inte gröngölingar simmar så bra, de flyger desto bättre Men en rödfenad grönling skulle det kunna vara, eller nå´n liknande grönling.
                    Hehe jag vet inte var jag har fått gröngöling ifrån det orden vill inte släppa från min skalle, frågade om gröngöling sist jag var i åleds med, hehe pinsamt värre
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #40
                      Ursprungligen postat av solis
                      Hehe jag vet inte var jag har fått gröngöling ifrån det orden vill inte släppa från min skalle, frågade om gröngöling sist jag var i åleds med, hehe pinsamt värre
                      Hehe, ursäkta ordmärkandet, men jag fick bara en bild för mitt inre hur en stackars gröngöling plaskar omkring och försöker ta sig ur akvariet Och du är inte den enda, har sett en annan kalla grönlig för gröngöling. Om det inte var du den gången också

                      Sorry Kjell, blev nog lite OT, tillbaka till ämnet En grönling är det nog som sagt, exakt vilken vet jag inte riktigt, kan ju vara den rödfenade som Solis nämnde, har för mig att den ser ut ungefär så.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #41
                        Det gör inget, fortsätt tills jag lär mig(kan nog ta för evigt är jag rädd för) kan varit jag vid det andra tillfället med inte alls omöjligt väldigt sannolikt.
                        Kul när man kan få någon glad och med roliga fantasier med sitt ordval hehe

                        Googlade på namnet men man får ju upp en fasligt massa olika fiskar med samma namn, åleds brukar ju vara bra men jag kan inte säga hur säkra men tittar man på deras bild på deras sida så är dom väldigt lika.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #42
                          Ursprungligen postat av Animaniac
                          Sorry Kjell, blev nog lite OT, tillbaka till ämnet En grönling är det nog som sagt, exakt vilken vet jag inte riktigt, kan ju vara den rödfenade som Solis nämnde, har för mig att den ser ut ungefär så.
                          denna tråd har som jag skrev ovan nog kommit till vägs ände. Visst VET man med sig om att en viss fisk är en viss art så svara gärna, men annars kommer vi nog inte längre.

                          Jag har lagt upp en ny tråd (på nya fiskar) där jag efterlyser svar
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...