Vad är det för algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medicinugglan
    • August 2010
    • 34

    Vad är det för algätare?

    Vad är det för algätare jag har? När jag köpte den för några år sedan så sa de i affären att det var en Leopardmal.

    I början åt den alger som bara den. Nu är den lat, är endast aktiv om nätterna, typ 12 - 15 cm lång.
    Bifogade filer
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Ser ut som en Glyptoperichthys joselimaianus (L001).

    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1076&SOK=1 Mindre viktigt i sammanhanget kanske, men det är jag som har tagit bilden på artbeskrivningen
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Medicinugglan
      • August 2010
      • 34

      #3
      Fast jag köpte fisken när jag hade ett 80 liters akvarium. På sidan står det ju att fisken kan bli 50 cm lång, samt att den är allätare.

      Jag tycker det är konstigt att akvarieaffären skulle sälja på mig en fisk som blir så stor när den skulle bo i ett 80 liters akvarium. Sedan äter min inte kött. Eller jag har aldrig sett att den ätit flingfoder eller på döda fiskar. Jag har bara sett att den äter alger.

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Ursprungligen postat av Medicinugglan

        Jag tycker det är konstigt att akvarieaffären skulle sälja på mig en fisk som blir så stor när den skulle bo i ett 80 liters akvarium.
        Välkommen till verkligheten. Många som jobbar i zoobutiker har ingen aning om vad de säljer.
        Senast redigerad av malfunkshun; 07 January 2012, 15:04.

        Kommentar

        • Medicinugglan
          • August 2010
          • 34

          #5
          Finns det någon typ "Alvarieskola" för zoobutiker så man kan se ifall de är kunniga inom sitt ämne. På de flesta kebabkiosker sitter det ju ett diplom på väggen att kebabkocken har gått någon utbildning på två dagar och är godkänd.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Medicinugglan
            Finns det någon typ "Alvarieskola" för zoobutiker så man kan se ifall de är kunniga inom sitt ämne. På de flesta kebabkiosker sitter det ju ett diplom på väggen att kebabkocken har gått någon utbildning på två dagar och är godkänd.
            Visst krävs det en utbildning för en person i varje affär men den är enbart på 16 + 16 timmar och på den korta tiden hinner man inte lära sig så mycket - och edefinitivt inget om artkännedom. Det är nu också lite krångligare att lära sig allt om akvariefiskar än om kebaber. Dock så finns det knappast en enda av de traditionella "L-malarna" som passar i ett 80-lters akvarium så detta borde de veta.
            Dock som det står i artbeskrivningen så är arten en allätare och som det står i artbeskrivningen så tar denna art (i likhet med andra stora L-malar) en hel del alger när de är små, men sedan inte så mycket.

            Tycker man skall välja en affär som ger bra info (både muntlig och skriftlig) samt där det är snyggt och välskött i akvarierna. Tyvärr är dock kunderna mer intresserade av priset än av kunskapen som förmedlas så därför är inte detta något som "lönar sig".
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 07 January 2012, 15:55.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...