Små "maskar" på rutan....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    Små "maskar" på rutan....

    Jag undrar vad det är för kryp jag har fått som kryper på glasrutona. De är ca 1mm breda och ca 5-10mm långa. Bleka i färgen, och håller rätt bra fart där de kryper fram.
    Ser egentligen ut som mini sniglar, typ vanliga slemmiga man hittar i naturen fast mycket mindre.
    Jag har snäckor i karet, men har aldrig sett detta innan. Det syns heller inga tendenser till skal på dem, annars kunde man ju tro att det var snäckyngel så att säga.
    Har tyvärr inte lyckats ta ngt vettigt kort på dem.
    Har diskus i karet och de bryr sig inte om att äta upp dem heller ?!
    Mvh
    Stefan
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Kan det vara planarier?

    Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


    fisheye

    Kommentar

    • stefan.peterson
      • February 2007
      • 165

      #3
      Ursprungligen postat av fisheye
      Kan det vara planarier?

      Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


      fisheye
      Tack för det. Sådana verkar det vara. Har du själv haft dessa och har ngn erfaranhet av det hela ?!//Stefan

      Kommentar

      • mathias.hasselquist
        • December 2011
        • 49

        #4
        Dom uppstår om man har mycket foder rester på botten! Sambon fick sådana när hon odlade platy i en cykelkorg i karet Men så fort det blev yngel som simmade runt så käkade dom upp dom! Nu finns inga som går att se!
        Men jag har hör att man kan agna med kattmat(burkmat som är avsköljd) i en te påse eller nåt sånt över natten. och sedan ta bort den innan man tänder på morgonen

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Ursprungligen postat av stefan.peterson
          Tack för det. Sådana verkar det vara. Har du själv haft dessa och har ngn erfaranhet av det hela ?!//Stefan
          Jodå jag hade i ett av mina räkakvarium. Men sedan försvann dem. Den mindre varianten käkar nog småfiskar upp - eller så var jag mer sparsam med matningen. Jag tror de flesta med räkakvarium råkar ut för dem vid tillfälle - åtminstone vad det verkar på att så många frågar om det.

          Kommentar

          Arbetssätt...