Vilken kulfisk är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Vilken kulfisk är detta?

    Någon som VET vilken kulfisk detta är.
    Antingen så är det Tetraodon nigroviridis eller så är det Tetraodon fluviatilis.
    Men vilken?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Tetraodon nigroviridis.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av robidobban
      Tetraodon nigroviridis.
      Vet du skillnaden mellan de bägge. Gogglar man upp foton så verkar de rätt lika och bägge varierar en del.

      Jag har dock själv en gång ändrar namnet på fisken från fluviatilis till nigroviridis, men varför jag gjorde det minns jag inte
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        Jag är inte helt säker, men jag tror att tetraodon nigroviridis har lite större prickar. Annars är det ingen större skillnad på dom.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Jag har hittat två nycklar och inte blivit ett dugg klokare. Det verkar vara större skillnader inom arterna än mellan. Jag letar vidare i morgon.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            OK - tack för hjälpen. Det verkar uppenbarligen inte vara helt enkelt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag försökte kolla för några år sedan, och vad jag minns hittade jag aldrig något sätt att skilja dem åt. De säljs säkert ofta under fel namn, plus att en snabb google image sökning antyder att det nog dessutom finns ett par obeskrivna arter som säljs som nigroviridis/fluviatilis.

              Enligt denna websida så går arterna bara att skilja genom DNA analys (vilket jag mycket starkt misstänker inte egentligen är sant, utan snarare beror på namnförvirring).
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Azur
                Jag försökte kolla för några år sedan, och vad jag minns hittade jag aldrig något sätt att skilja dem åt. De säljs säkert ofta under fel namn, plus att en snabb google image sökning antyder att det nog dessutom finns ett par obeskrivna arter som säljs som nigroviridis/fluviatilis.

                Enligt denna websida så går arterna bara att skilja genom DNA analys (vilket jag mycket starkt misstänker inte egentligen är sant, utan snarare beror på namnförvirring).
                OK - så det kan egentligen vara vad sjutton som helst och då blir det ju i alla inte fel vad jag än skriver

                Håller just nu på att jobba med nästa Back to Nature bok som blir en nyutgåva (denna blir mycket större) av den mer än 10 år gamla "Akvarieguiden". Därför kommer jag säkert att ha en del artfrågor framöver - så jag tar tacksamt emot all hjälp.

                Denna boken blir med 95% säkerhet också den sista akvarieboken som jag ger ut - det ligger liksom inte riktigt i tiden längre att ge ut akvarieböcker
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • GOONI
                  • October 2004
                  • 295

                  #9
                  När väntas den boken komma??
                  Frågar man inte får man inget veta.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Denna boken blir med 95% säkerhet också den sista akvarieboken som jag ger ut - det ligger liksom inte riktigt i tiden längre att ge ut akvarieböcker
                    Ge ut den som e-bok! En snabbsökning på adlibris e-böcker hittade inte en enda svenskspråkig akvariebok.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • robidobban
                      • March 2009
                      • 652

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Håller just nu på att jobba med nästa Back to Nature bok som blir en nyutgåva (denna blir mycket större) av den mer än 10 år gamla "Akvarieguiden".
                      Så den här boken kommer va en nyare version av akvarieguiden och med ännu mer information?

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Ge ut den som e-bok! En snabbsökning på adlibris e-böcker hittade inte en enda svenskspråkig akvariebok.
                        Problemet är väl bara att det lär ge ännu mindre med pengar och lika mycket jobb.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av robidobban
                          Så den här boken kommer va en nyare version av akvarieguiden och med ännu mer information?
                          Ja, ungefär dubbla den första är det tänkt.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • robidobban
                            • March 2009
                            • 652

                            #14
                            Vet du när den kommer ut?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av robidobban
                              Vet du när den kommer ut?
                              I höst om hälsan står mig bi
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...