Är det verkligen Röd Regnbågsfisk jag har fått??? BILD

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Är det verkligen Röd Regnbågsfisk jag har fått??? BILD

    Har fått 6 stycken,vad det sas,Röd regnbågsfisk.Men jag tycker mest att de ser guldbruna ut. Man kan visserligen se rött skimmer i fjällen på vissa,men även blått på andra

    Klicka på bilden för större version

Namn: regnbåge1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 63,4 KB
ID: 2182872Klicka på bilden för större version

Namn: regnbåge3.jpg
Visningar: 1
Storlek: 53,1 KB
ID: 2182873Klicka på bilden för större version

Namn: regnbåge4.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,2 KB
ID: 2182874Klicka på bilden för större version

Namn: regnbåge2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,2 KB
ID: 2182875

    Hoppas någon har möjlighet att identifiera dem. Jag kollade på artbeskrivningen,men där var den riktigt röd,och hade en annan kroppsform än dessa. Så då blev jag bara ännu mer konfunderad
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • PatrikMalmo
    • July 2010
    • 1072

    #2
    Tycker nog det ser ut som röd regnbågsfisk. Några luringar med dem är att de dels färgar ut på allvar rätt först när de är rätt stora, samt att kroppsformen ändras rätt kraftigt med storleken (hannarna blir bukigare och ryggen höjs). De blir verkligt snygga när de kommit upp i bra size - om du inte har haft oturen att få sex honor. De är slankare och har inte lika granna färger som hannarna.

    Kan vara svårt att se, men jag har för mig att ett säkert tecken på könsskillnaden hos regnbågsfisk är att den första ryggfenan alltid når den bakre ryggfenan på hannarna, medans den aldrig når den bakre hos honorna.
    Bara döda fiskar flyta medströms

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      En utav dem är röd eller snarare Röd/orange. Så den var jag inte så fundersam över. Men den håller sej lite för sej själv, h*n simmar inte så mycket med de andra 5 som stimmar tät hela tiden. Så jag trodde i min enfald att det var två olika sorters Regnbåge Men det kanske inte är det ??? Jag har ingen erfarenhet alls av Regnbågsfiskarna. Jag köpte mina första i Oktober och det var Preacox, men har aldrig heft dem innan dess...Var sugen på att prova något nytt. Jag gillar dem hittils iaf. De är roliga och väldigt aktiva, men den som är röd/orange är lite mer , jag vill inte säga att den är direkt agressiv, men nåt åt det hållet

      Så här ser h*n ut iaf.

      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0054.JPG
Visningar: 1
Storlek: 89,5 KB
ID: 2138137Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0061.JPG
Visningar: 1
Storlek: 77,9 KB
ID: 2138138

      Brydde mej inte så mycket om att lägga upp kort på den här igår, eftersom den här var jag inte så fundersam över, eftersom den har ju "rätt" färg så att säga. H*n var inte fullt så röd/orange igår, utan färgen har blivit tydligare sedan jag släppte ner den i akvariumet, men även igår såg man att h*n var/skulle bli röd/orange.
      Men om det är så att hanar och honor har olika färg, så har jag kanske 1 hane åtminstone
      Senast redigerad av ciklidtok; 27 December 2011, 12:00.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Jepp, om den rödaste är något mer aggressiv så bör det vara en hane. Kika annars på ryggfenorna, som jag nämnde ovan. Fullvuxna regnbågar brukar inte vara särdeles svåra att könsbestämma, men det är ett krux att de tar lång tid på sig att färga ut ordentligt. Har erfarenhet av några få arter bara, men har pysslat om fler (jobbat i zoobutik). Trevliga firrar, helt klart - alltid aktiva, inte för aggro för andra fiskar och med små munnar (brukar inte försvinna massa neontetror med dem i karet). En del av dem blir rätt stora, men jag rekommenderar dem varmt.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Den rödaste har fenor som går hela vägen bak ...så att säga. Såg nu attockså en av de andra har blivit mer och mer röd. Man kan nästan se färgförändringen från timme till timme, och det är riktigt kul, det tyder ju på att det inte är alltför olämplig miljö i karet

          Jag ska helt klart ha fler utav dem. Gillar dem skarpt, åtminstine hittils Vist kan man ha dem i stora stim ?? Med fler hanar i samma stim ??


          Är även lite sugen på den Blå/gula sorten, kan man ha flera olika i ett akvarium ??

          Har ju även nån enstaka Preacox kvar, och de har snygg färg, men verkar både skygga och mycket känsliga. Hade 15 stycken, med de har trillat av pinn undan för undan. Tror et bara är 2 eller 3 kvar nu Jag kommer inte att köpa fler av dem.
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Jepp, de både funkar och trivs i rätt stora stim. Brukar gå fint att blanda också, men försök hitta några som blir hyfsat stora om du ska ha dem med röd regnbåge. De är som sagt inte aggro, men stora firrar tränger lätt undan små firrar (även om regnbågar är snabba även som små). Med de gulblå antar jag du menar M. boesmanni. Bör funka bra. M. praecox kan ibland uppfattas som lite känslig, och de hör också till de relativt små arterna.

            Om du så småningom vill odla, så blanda inte samma art från olika stammar. En del arter regnbågar har ett otroligt antal olika färgmorpher, och de parar sig.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • ciklidtok
              • March 2005
              • 1466

              #7
              Jo, jag tror den heter M.boesmanni. De blir ungefär i samma storlek som de här...något mindre möjligen.

              Preacox hade jag ett stort stim av, men de dog undan för undan för mej, tillsynes utan någon anledning. De trillade bara av eftersom, så fler sånna vill jag inte ha. Inte just nu iaf.

              Jag har inga planer på odling, inte i dagsläget iaf. Jag tycket de är jättefina och har ett mycket interessant beteende. De stimmar hela tiden, och det är så snyggt. Folk som kommer hiot och hälsar på, blir sittandes framför akvariumet och bara glo :P

              Om jag ska gå på din info nu, så har jag förmodligen 2 hannar och 4 honor. Men om jag skaffar fler och det visar sej vara fler hannar än honor där, blir det då problem eller fungerar det ??? Jag skulle vilja ha ett jättestim, med evt blandad Röd regnbåge och de Blå/gula
              720L SA-/CA. Övriga
              375L Biotop, skalarer
              275L Malawi
              240L Blandat


              Kommentar

              • PatrikMalmo
                • July 2010
                • 1072

                #8
                M. boesmanni blir mindre än de röda, men tillräckligt stor för att kunna ta för sig. Instämmer i det med att regnbågar gärna visar upp sig, det är show hela tiden. Att de dessutom är färggranna gör inte saken sämre - perfekta fiskar för att locka även "icke-akvarister" att kika på akvarium.

                Såvitt jag vet så funkar regnbågar bra även med fler hannar än honor. Det som kan vara lurigt där är att honorna kan bli uttröttade. Just regnbågar verkar dock funka bra även med överskott på hannar - då impar de mer på varandra.
                Bara döda fiskar flyta medströms

                Kommentar

                • ciklidtok
                  • March 2005
                  • 1466

                  #9
                  Jo de är riktigt showiga Har beställt 10 st. Boesemanni nu, de kommer inom ett par veckor. Ska bli spännande. Kommer att beaställa fler både Boesemanni och Röd regnbåge
                  720L SA-/CA. Övriga
                  375L Biotop, skalarer
                  275L Malawi
                  240L Blandat


                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    En del arter regnbågar har ett otroligt antal olika färgmorpher
                    Det rör sig nästan säkert om ett otroligt antal olika arter. Taxonomin har inte hängt med. Plus att mitt personliga intryck är att det verkar finnas en statlig motvilja mot att erkänna dem som arter, kanske för att det försvårar exploatering av de områden där de finns.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Tappins "bibel" bör alltså tas med en nypa salt?
                      http://www.mediafire.com/?ehmtjmkdkww
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      Arbetssätt...