-- Nystartat akvarium -- Skadedjur? Räkor? Sniglar? HJÄLP!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lolerrYAY
    • November 2011
    • 3

    -- Nystartat akvarium -- Skadedjur? Räkor? Sniglar? HJÄLP!

    Shoho, vill påpeka att detta är mitt första inlägg här på zoopet. Har läst en hel del i forumet, och ni har varit till mycket stor hjälp. Tack!
    Har efter en liten tid tillbaka ett nystartat akvarium, allt verkar bra, so far so good.

    Vad är detta för djur?





    dock får dom bli kvar i akvariet tills dess dom blivit identifierade. Tack för hjälpen!
    Senast redigerad av lolerrYAY; 24 July 2012, 21:08.
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    #2
    lite snäckor enligt mig inget farligt
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

    Kommentar

    • lolerrYAY
      • November 2011
      • 3

      #3
      Okeeey cool, trevligt med lite snäckor då ju frågan är. Hur har dom kommit dit? Allt som stoppats ner i akvariet har rengjorts noggrant, kokats mm.. Men då får dom väll va kvar då
      Senast redigerad av lolerrYAY; 24 July 2012, 21:08.

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Hej och välkommen hit

        det där ser ut som nån form av posthornssnäcka.http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=41

        många tycker att snäckor är skadedjur men ofta är de inte det. de hjälper till att städa karet käkar döda växtdelar och alger etc.

        jag har tex säkert 1000 malaysiska sandsnäckor i min SA-kub. kan inte tänka mig att starta ett kar utan sånna.

        risken är dock att om man matar lite mycket så förökar de sig väldigt mycket o det kan ju vara lite tråkigt. då får man antingen plocka bort massor eller så matar man mindre.

        om man inte vill ha dom alls så finns det fiskar som äter snäckor. tex praktbotia. eller så tar man snäckätande snäckor :
        http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=40

        h
        ur stort kar har du?

        Kommentar

        • lolerrYAY
          • November 2011
          • 3

          #5
          Tack så mycket, känner sig riktigt välkommen här. Karet ligger på cirkus 55 L , tänkte börja med detta tills ekonomin tillåter ett större, hehe just nu består det bara av 5 kardinaltetror och en liten mal så lite mer djur i att skadar ju inte

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            de brukar komma med växterna.

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Posthorn

              helt ofarligt så länge du ser 7-10 st på dagen i ditt kar.

              får du fler, så matar du förmodligen för mycket.


              .
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • rasermusen
                • October 2011
                • 258

                #8
                Det är inget posthorn. utan en kanelbulle snäcka kanelbullar är mycket mindre och har sitt skal platt mot glaset som på bilden jag har för mig att dom kallas skivsnäcka också..
                /Rasmus

                Kommentar

                Arbetssätt...