Mimagoniates sp., Glandulocauda inaequalis, eller nåt annat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    Mimagoniates sp., Glandulocauda inaequalis, eller nåt annat?

    För nåt år sen hade jag ett gäng vackra mörkblå tetror jag aldrig kunde identifiera. Jag fick det till att det var Mimagoniates, men kunde aldrig bestämma vilken art. Hanarna (eller om det var två olika arter) var grövre och blåare än honorna, här är en hane (blåare i verkligheten, det mörka bandet längs sidan var i själva verket dovt kungsblått men det var svårt att fånga med kameran):

    DynDNS account login and overview. Proceed to My Services page to get detailed look.


    Har vi nåt tetra-proffs som kan identifiera tetran? En site på nätet har döpt om min bild till Glandulocauda (Mimagoniates) inaequalis, och det är tänkbart att de vet vad de talar om.

    Vore kul att kunna sätta namn på den och lyfta bort den ur den deprimerande stora "oidentifierad fisk"-katalogen!
    Senast redigerad av Azur; 13 December 2011, 11:23.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja jag kan absolut inte hjälpa dig men den verkar vara en riktigt snygg tetra så det vore kul om någon visste.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Tetraproffs är jag inte, men har för mig det var en genomgång av Mimagoniates och liknande tetror i DATZ för ett tag sedan. Ska skumma lite och se vad jag hittar. Siten du länkar till verkar ju spontant ha lite koll (bilderna), men jag tror vi stötte på samma problem med den... *s*
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        • July 2010
        • 1072

        #4
        Drog några rundor i registren och sökte på DATZ site - minnet var inte helt fel, men inte helt rätt heller. Mimagoniates och Glandulocauda finns omnämnda i en artikel om Pterobrycon myrnae (2009/09). Hör de till de förrådsbefruktande tetrorna? Finns flera andra arter omnämnda i artikeln, alla med förrådsbefruktning iaf. Var värt ett försök, men längre kommer jag inte.
        Bara döda fiskar flyta medströms

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Mimagoniates och Glandulocauda finns omnämnda i en artikel om Pterobrycon myrnae (2009/09). Hör de till de förrådsbefruktande tetrorna?
          Japp, fast jag fick aldrig lek på dem. Eller rättare sagt, de lekte hela tiden i mitt stora sällskapskar, men i lekkar så blev de livrädda och vägrade äta, och varken parade sig eller la några ägg (samma som alltid händer när jag försöker få lek på tetror).
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #6
            Åh, nemesis... för mig är det Ancistrus. De där som ynglar av sig som flugor hos alla andra. Men inte här. Har för mig Pinter nämnt att han aldrig riktigt lyckades med palettciklider. Alltid är det något. Lägger tetran i baknacken iaf, stöter jag på något om de släktena så återkommer jag.
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            Arbetssätt...