Hjälp med fiskidentifikation.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yongle
    • January 2005
    • 7

    Hjälp med fiskidentifikation.

    Hej,

    Har köppt ett begagnat akvarium och fick med en fisk jag inte känner igen. Hoppas någon kan hjälpa mig med identifikation. Fisken är ca 15cm lång.

    Länk till bild: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=bb292011111339fc2b

    Tack på förhand.
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Uaru amphiacanthoides.

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #3
      woow.. mata på den där..
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Håller med ettfettbranamn - den är otroligt mager.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Yongle
          • January 2005
          • 7

          #5
          Tack för snabb hjälp.

          Håller på att uppdatera mig på uaru, får lägga om kosten till lite mer grönsaker.

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #6
            hur stort akvarie köpte du egentligen?!

            Kommentar

            • Yongle
              • January 2005
              • 7

              #7
              Det är på 375l.

              Förutom uarun går det ett par skalar, två eldbukar och 4 olika malar i akvariet

              Kommentar

              • malfunkshun
                • September 2008
                • 394

                #8
                4 malar? Det finns ett par tusen olika arter mal. Så en "mal" kan vara vad som helst.

                Kommentar

                • Yongle
                  • January 2005
                  • 7

                  #9
                  Ursprungligen postat av malfunkshun
                  4 malar? Det finns ett par tusen olika arter mal. Så en "mal" kan vara vad som helst.
                  Det rör sig om en Ancistrus sp., en segelfenspleco och två Guldancistrus. Samtliga kring 10 cm längd.

                  Kommentar

                  • Erik Åhlander
                    • January 2006
                    • 1881

                    #10
                    Blir nog svårt att rädda uarun. Denh behöver lugn och ro, värme, rent vatten och massor med mat. Äter den?

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Ursprungligen postat av Yongle
                      Tack för snabb hjälp.

                      Håller på att uppdatera mig på uaru, får lägga om kosten till lite mer grönsaker.
                      strunt i det.. ärligt talat.. om den inte är sjuk utan bara mager är det bättre att du kör på ett kraftigare foder och får honom på "benen" igen än att du optimerar kosten för en frisk uaru..

                      äter han öht?

                      om han gör det skulle jag stoppa honom i ett eget kar, dra upp värmen till typ 30C, mata honom 3ggr per dag och byta 20% vattten varje dag.. mata med någon rovpellets.. när du märker att han fått lite kött, behöver inte vara jättemycket men bara så att han inte ser 2D ut kan du flytta tillbaka honom.. för den där borde nästan vara i stadiet när den står och "vajar" av svält..
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • Yongle
                        • January 2005
                        • 7

                        #12
                        Han äter fortfarande, dock har det blivit en hel del animalisk föda till honom, räkmix och pellets. Fick detta från förre ägaren. Planterade lite växter i akvariet, men de försvann illa kvickt. Har mycket överskottsväxter i form av Vallisneria och Hornsärv, skulle det fungera att mata honom med dessa?

                        Har ett yngelkar om ca 35 liter, är detta för litet som temporärt akvarium?

                        Sonen där hemma har även ett 125l men det är fullt med guppy och annan sälskapsfisk.

                        Tack för all hjälp.

                        Kommentar

                        • Vanish
                          • April 2011
                          • 900

                          #13
                          Det skulle KANSKE gå att föra över sällskapsfisken i det lilla akvariet och va väldigt noga med att kolla nitrit och göra vattenbyten och låta fisken gå i 125L tills han ätit upp sig?

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Varför flytta honom (eller annan fisk)? Han äter ju, se bara till att han får mat, gärna flera gånger om dagen, och ingen dietmat, så repar han sig säkert (om det bara är svält och inte är något underliggande problem, som hög ålder eller sjukdom).
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • endymion
                              • October 2006
                              • 680

                              #15
                              En växtätare som gått ner sig så mycket repar sig sällan. Är det så att Uaru har en svältperiod i naturen kanske det går, hade det därimot varit en afrikansk ciklid hade jag sagt att den i princip var död.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...