Vad är detta för algätare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redlinefoto
    • June 2011
    • 104

    Vad är detta för algätare?

    Tjenare!

    Någon som känner igen denna fisk?
    Han i butiken sa att den var släkt med siamesisk algätare.





    Mvh, Fredrik
    Senast redigerad av Redlinefoto; 06 November 2011, 17:36.
    375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
    Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ja, det är en släkting. Det är en kinesisk algätare, Gyrinocheilos aymonieri.

    (bilden visar gissningsvis ett mycket stort vilt exemplar. Normalt sett i akvarium ser de ut så här
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Som zoopets bild visar blir de ganska stora, och lämpar sig inte så bra i de små sällskapsakvarier där nog ofta hamnar, och inte bara på grund av storleken, eftersom den till skillnad från den siamesiska algätaren kan bli ganska aggressiv och territoriell med åldern. Och vad jag har förstått så är den då heller inget vidare på att äta alger.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • chricka
        • February 2009
        • 198

        #4
        Nja det håller jag inte med om jag har haft 2 och dom var duktiga på alger men dom vart riktigt tjuriga ju större dom blev.

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Tycker inte att de är bra på att äta alger något vidare. De är mest bara tjuriga . Vissa har sådana som är snälla och verkar hålla efter algerna och andra får den sura och griniga som struntar i alger.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            De blir sämre och sämre algätare med åren, och grinigare och grinigare; de verkar bli könsmogna runt 10-centimeters-strecket, och då blir de rejält aggro. Jag anser de är helt olämpliga för sällskapsakvarier, men nån gång skulle jag vilja smäcka upp ett 400-liters forsakvarium med bara kinesisk algätare plus kanske eldstjärt och nån Devario.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Svetsaren
              • July 2009
              • 193

              #7
              Ett riktigt as att få tag i. Hade en under min ungdom. Först när jag hade tappat ur allt vatten och tagit ur samtliga rötter och växter fick jag tag i den. Sög sig fast på andra fiskar, dominerade i översitteri och var inget vidare på alger efter ett år. Har litat till Ancistrus de senaste åren, efter denna minnesbeta. Har en decimeterlång Siamesisk algätare nu i mitt 375. På två veckor är det en markant skillnad på tofsalger i mitt akvarium. Den siamesiska är både vackrare, fredligare och är effektivare mot alger, enligt mig. (Men den är säkert lika svår att fånga). ;-)

              Kommentar

              Arbetssätt...