6 fiskar... någon som vet vad dom heter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Mange
    • September 2011
    • 3

    6 fiskar... någon som vet vad dom heter?

    Köpte ett begagnat akvarium och fick med dessa fiskarna, men säljaren visste inte deras namn.
    Finns det någon här som vet vad min nya fiskar heter och vilket kön det är på dom?

    Fisk Nr 1 - Protomelas sp. "Steveni Taiwan" Hane? (Tack Animaniac och Malawijanne)


    Fisk Nr 2 - Röd Zebra Hona (Tack Animaniac och Malawijanne)


    Fisk Nr 3 - Taiwan red? Hona (Tack Malawijanne)


    Fisk Nr 4 - Crysonotus? Kön? (Tack Malawijanne)


    Fisk Nr 5 - Ancistrus-hanne/Gold (Tack Millis71.)



    Fisk Nr 6 - Liposarcus pardalis eller gibbiceps Kön? (Tack Animaniac och Redlinefoto)
    Senast redigerad av Mr.Mange; 11 September 2011, 18:11.
    http://www.ciklidodling.se

    2x 375liter Malawi, 2x 320liter Malawi, 1x 260liter Malawi, 1x 160liter Malawi, 1x 100liter Malawi yngelkar, 2x 60liter Malawi yngelkar, 54liter Malawi yngelkar
  • Millis71
    • August 2011
    • 225

    #2
    Det enda jag med säkerhet vet är nr.5 som är en Ancistrus-hanne/Gold. Om du skaffar en hona blir det säkert små bebisar då dom är lätta att få i lek om det finns grottor.

    Kommentar

    • Redlinefoto
      • June 2011
      • 104

      #3
      Nr 6, är en gibbiceps och den blir väldigt stor 50-60cm och behöver en del plats.
      375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
      Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Tror inte nr. 6 är en gibbiceps, kanske en Liposarcus pardalis eller liknande, men den blir ungefär lika stor som en gibbeceps. De andra fiskarna är Malawiciklider, nr. 1 tror jag är en Protomelas sp. "Steveni Taiwan", kanske Higga Reef. Nr. 2 är en rödzebra.
        Senast redigerad av Shepard; 11 September 2011, 16:45.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • malawijanne
          • October 2006
          • 504

          #5
          Det är en röd zebra hona bild nr 2.
          Bild nr 3 är troligtvis en hona på taiwan red.
          Bild nr 1 är troligtvis en taiwan red hanne
          Nr 4 är jättesvår att se vad det för något, skulle jag gissa på så kan det vara en azureus, men det är en vild gissning.Janne

          malawi.forum24.se
          Senast redigerad av malawijanne; 11 September 2011, 18:42.

          Kommentar

          • Mr.Mange
            • September 2011
            • 3

            #6
            Tack för alla ideer och synpunkter.
            Jag har uppdaterat all info ni har kommit med i första inlägget.

            Hoppas det kommer fler kommentarer om vad det kan vara för fiskar jag fick på köpet.
            Hopplöst att inte veta vad det är man har simmandes i karet
            http://www.ciklidodling.se

            2x 375liter Malawi, 2x 320liter Malawi, 1x 260liter Malawi, 1x 160liter Malawi, 1x 100liter Malawi yngelkar, 2x 60liter Malawi yngelkar, 54liter Malawi yngelkar

            Kommentar

            • malavi
              • December 2007
              • 396

              #7
              Ursprungligen postat av Mr.Mange
              Köpte ett begagnat akvarium och fick med dessa fiskarna, men säljaren visste inte deras namn.
              Finns det någon här som vet vad min nya fiskar heter och vilket kön det är på dom?

              Fisk Nr 1 - Protomelas sp. "Steveni Taiwan" Hane? (Tack Animaniac och Malawijanne)


              Fisk Nr 2 - Röd Zebra Hona (Tack Animaniac och Malawijanne)


              Fisk Nr 3 - Taiwan red? Hona (Tack Malawijanne)


              Fisk Nr 4 - Crysonotus? Kön? (Tack Malawijanne)


              Fisk Nr 5 - Ancistrus-hanne/Gold (Tack Millis71.)



              Fisk Nr 6 - Liposarcus pardalis eller gibbiceps Kön? (Tack Animaniac och Redlinefoto)
              1 Protomelas sp. "steveni taiwan" hane
              2 Maylandia estherae hona
              3 Protomelas sp. "steveni taiwan" hona
              4 vet inte, men det är en hona
              5 Ancistrus sp. 'albino' hane
              6 Liposarcus pardalis hane?
              Mvh Daniel

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Nr 4 tror jag inte är en Copadichromis chrysonotus eller C. azureus för de har ju ha 3 svarta fläckar på varedra sidan och ditt exemplar verkar inte ha någon fläck
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 September 2011, 18:48.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • malawijanne
                  • October 2006
                  • 504

                  #9
                  Nej, jag var lite osäker, men fisken kanske färgar och då försvinner prickarna där, men det kan också vara en mloto variant.Janne


                  malawi.forum24.se
                  Senast redigerad av malawijanne; 11 September 2011, 19:39.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Nej, jag var lite osäker, men fisken kanske färgar och då försvinner prickarna där, men det kan också vara en mloto variant.Janne


                    malawi.forum24.se
                    Fast även C. mloto (eller C. trewavasae som den väl heter sedan några år tillbaka) har väl egentligen 3 fläckar på vardera sidan . I så fall påminner den mer om en C. cyaneus - fast det vete sjuttom om det ens är en Copadochrimis
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Mr.Mange
                      • September 2011
                      • 3

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Fast även C. mloto (eller C. trewavasae som den väl heter sedan några år tillbaka) har väl egentligen 3 fläckar på vardera sidan . I så fall påminner den mer om en C. cyaneus - fast det vete sjuttom om det ens är en Copadochrimis
                      Sambon smsade precis att den fisken hade börjat få prickar på sidan nu.
                      Jättekul att läsa era kommentarer.
                      Ni verkar till att veta så mycket om fiskar

                      Något helt annat nu, men vi har 2st Röd Zebra fast då Blåa hannar (rörigt formulerat kanske).
                      Den ena hannen skiftade från blått till nästan vitt när vi stoppade ner dom i vårt akvarium... gissa om hela familjen satt och gapade... alla sa: va f-n hände???

                      Den andra hannen skiftar mellan blått och vitt med jämna mellanrum, men återgår hela tiden till sin blåa färg.

                      Varför gör dom så här och hur kan dom skifta färg så fort?
                      http://www.ciklidodling.se

                      2x 375liter Malawi, 2x 320liter Malawi, 1x 260liter Malawi, 1x 160liter Malawi, 1x 100liter Malawi yngelkar, 2x 60liter Malawi yngelkar, 54liter Malawi yngelkar

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        • October 2006
                        • 504

                        #12
                        Ja, jag misstänkte det, det kanske är en copadichromis ändå, ja kommentar kommer snart från den gode Kjell Det tillhör deras kroppsspråk, Dom får starkare färger och även försöker att göra sig stora, då spänner dom upp sina fenor, medans den fisken som den gör det emot, tappar färg och drar ner sina fenor, då visar den fisken att han lägger sig för den dominanta fisken.
                        Men visst är det ett intressant beteende att följa hierkan på ciklider.Janne


                        malawi.forum24.se

                        Kommentar

                        Arbetssätt...