Kulfisk från Afrika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Systercaroline
    • December 2009
    • 26

    Kulfisk från Afrika?

    Hej
    köpte kulfisk på Akvarielagret med orden "du kommer inte att ångra dig, det här är en riktigt kul fisk!". Som jag minns det skulle denna sort vara en minivariant (?) och afrikansk (?). Särskilt rolig är han inte riktigt ännu, hänger mest i sin hörna i akvariet, blir livrädd när jag närmar mig akvariet. Har dock börjat komma fram när mygglarverna kommer sjunkande i hans närhet. Har haft honom i c:a 2 v.

    Nu till saken, stämmer det att han kommer att bli mer aggressiv, käka fenor o dy? Och kommer han att behöva bräckt vatten, eller gäller det bara de stora varianterna? Jag har ju sötvattenfiskar i akvariet som inte vill ha salt.
    Och när blåser han upp sig??!

    Hur lägger jag in en bild på honom?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    "thy shall not inflate the puffer for the sake of thyne own amusement" så är det.. de blåser upp sig när de känner sig hotade..

    jepp, de blir oftast aggressiva.. vad är det för puffer, ett simpelt namn och en googling kan lösa alla dina bekymmer..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Kanske är det en Carinotetraodon travancoricus
      Fast denna är ju asiatisk förstås - ring och kolla med dem vad du köpte för något.

      Foton kan bara goldmedlemmar lägga in här - men lägg in någon annastans och lägg in en länk här
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Systercaroline
        • December 2009
        • 26

        #4
        Hej tack för svar. Visst kan jag ringa och fråga, men jag tänkte ju att expertisen finns här :-)
        Ja jag googlade på Carinotetraodon travancoricus och visst finns det vissa likheter, min är dock prickfri. Lite gul,grön glänsande, stilig en med glad mun. Stämmer det att deras tänder kan växa sig långa om de inte får snäckor?!

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #5
          jo, visst finns det expertis..

          "jag köpte ett däggdjur från afrika, det är inte så stort nu, vissa säger att det kan bli aggressivt, kommer den att behöva solljus?"

          det kan vara allt från ett lejon till ett vessla?
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Systercaroline
            Hej tack för svar. Visst kan jag ringa och fråga, men jag tänkte ju att expertisen finns här :-)
            Ja jag googlade på Carinotetraodon travancoricus och visst finns det vissa likheter, min är dock prickfri. Lite gul,grön glänsande, stilig en med glad mun. Stämmer det att deras tänder kan växa sig långa om de inte får snäckor?!
            Det finns väl några hundra arter som passar in på din beskrivning. Den särklassigt vanligaste minin är dock den jag nämnde ovan - men "mini" kan ju syfta på mycket. Det finns ju de som blir 60 cm och i jämförelse med dom så är ju en som blir 30 cm en mini.

            Sedan finns det också väldigt många som liknar varandra - speciellt när det är små.

            Tetraodon miurus kommer i alla fall från Afrika. är en kulfisk och blir "bara" ca. 15 cm
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              är det miurus är den ondskefull tom för att vara en puffer..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Systercaroline
                • December 2009
                • 26

                #8
                Ok tack för ert tålamod. Ska avvakta med frågor tills jag har all fakta, borde förstått att jag inte bör ställa frågor på detta naiva vis. Tack och hej

                Kommentar

                • Fredrik Metcalf
                  • January 2007
                  • 512

                  #9
                  Du kan lugnt ställa frågor här, både naiva och dumma, vi hjälper gärna till, bara du inte gör samma sak i akvariebutiken, för då kommer du någon vacker dag hem med en korall eller nåt liknande till ditt sötvattenskar
                  Fredrik Metcalf (MrLogic)
                  128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                  Kommentar

                  • ettfettbranamn
                    • December 2010
                    • 3424

                    #10
                    Ursprungligen postat av Systercaroline
                    Ok tack för ert tålamod. Ska avvakta med frågor tills jag har all fakta, borde förstått att jag inte bör ställa frågor på detta naiva vis. Tack och hej
                    inte all fakta kanske.. men ett artnamn vore en sjysst utgångspunkt
                    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                    Normaliseringsprocessen..
                    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                    Kommentar

                    • Erik Åhlander
                      • January 2006
                      • 1881

                      #11
                      Enligt FishBase finns det 6 arter kulfiskar i Afrika. Tre av dem blir stora, maxlängder 36, 43 och 67 cm totallängd. Dom går bort. Tetraodon miurus påstås bli 15 cm SL, alltså utan stjärtfena - knappast en minivariant, och är den så aggressiv som Ettfettbranamn påstår så låter inte ett uttalande som "du kommer inte ångra dig" som en riktigt bra kommentar (fast det beror ju lite på vad du hade sagt innan att du var ute efter). Då återstår Tetraodon duboisi och T. schoutedeni som bägge skall bli runt 9 cm totallängd. Låter ju bra, men bägge är svartprickiga och ingendera finns på Akvarielagrets beställningslista. Matchar inte gul, grön, glänsande utan prickar! Det låter mera som om den skulle komma från Asien (de två sydamerikanska har stora svarta fläckar, så dom kan också uteslutas). I Asien finns ganska många arter (ca 33) varav flera är enfärgat gulgrönglänsande t ex släktet Auriglobus med 5 arter som alla blir runt 10 cm. Skulle kunna vara någon av dem, men jag har fått för mig att dom är alla ganska ovanliga i handeln - och finns inte på Lagrets lista just nu i alla fall. Släktet Carinotetraodon har sex arter varav en möjligen matchar din färgbeskrivning. Den är nästan lika liten som C. travancoricus som Kjell nämner, men har små eller inga prickar. Det är en art som bara har dykt upp någon eller några få gånger i akvariehandeln - och ingen vet var i världen den lever (men troligen någonstans i Indien). Det finns fler möjliga samt ett antal som jag inte kan få fram uppgifter om med lätthet. Nej, enklast är nog att ringa Akvarielagret och fråga...

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        assellus (stavning) i kroppsform men det finns en utan prickar.. peruvariant? inte mycket africa men det enda som stämmer överens i färg och påstått temperement..

                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Chonerhinos?

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            you tell me.. jag bara "tourettar" men ibland kan man ha tur..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Systercaroline
                              • December 2009
                              • 26

                              #15
                              Auriglobus modestus Modest kulfisk var namnet, kände igen honom på bild här på Zoopet. Nu har han blivit riktigt social, svävar runt med övriga invånare och gömmer sig inte längre i hörnan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...