Hjälp med att identifiera lite fisk =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #16
    Vänta, har du köpt fisken bara sådär hej vilt utan att veta vad du har fått tag i?

    I det långa loppet kommer nog inte fiskarna må så bra men..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #17
      Ursprungligen postat av pikachu
      Vänta, har du köpt fisken bara sådär hej vilt utan att veta vad du har fått tag i?

      I det långa loppet kommer nog inte fiskarna må så bra men..
      Helt rätt, om det är så att personen bara köpt fiskar på måfå. Men det vet vi inget om. Kan ju varit ett köp med akvarium och allt och mycket väl passa. Om du inte vet att dessa fiskar inte passar ihop (jag vet inte detta). Så tills vi vet det kan vi inte avgöra utifrån någon info om dom kommer må bra eller ej, eller?

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #18
        Ursprungligen postat av Vanish
        Helt rätt, om det är så att personen bara köpt fiskar på måfå. Men det vet vi inget om. Kan ju varit ett köp med akvarium och allt och mycket väl passa. Om du inte vet att dessa fiskar inte passar ihop (jag vet inte detta). Så tills vi vet det kan vi inte avgöra utifrån någon info om dom kommer må bra eller ej, eller?
        Kolla: Troffen kommer nog inte uppskatta att gå ihop med de övriga då den vill ha både hårdare vatten och högre PH..
        Temprament-mässigt tror jag också att den kan få jobbigt mot de två övriga cikliderna, ioförsig så är ju både blåcikliden och JD:n är ju lugna utan partner men tvekar inte att flytta på svagare fiskar och så tror jag att troffen kommer att ge regnbågshajen på käften..
        Om vi säger att TS bara köper fiskar på blocket på måfå utan att kolla upp fakta om dem kommer det att gå åt skogen väldigt snart..
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #19
          Tycker synd om troffen. Passar inte alls in där och det är ingen nybörjarfisk.
          Senast redigerad av Auratusen; 04 August 2011, 16:05.

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #20
            Ursprungligen postat av pikachu
            Kolla: Troffen kommer nog inte uppskatta att gå ihop med de övriga då den vill ha både hårdare vatten och högre PH..
            Temprament-mässigt tror jag också att den kan få jobbigt mot de två övriga cikliderna, ioförsig så är ju både blåcikliden och JD:n är ju lugna utan partner men tvekar inte att flytta på svagare fiskar och så tror jag att troffen kommer att ge regnbågshajen på käften..
            Om vi säger att TS bara köper fiskar på blocket på måfå utan att kolla upp fakta om dem kommer det att gå åt skogen väldigt snart..
            Eftersom jag inte har vidare bra koll på vad som passar och inte så tänkte jag mest "undersöka" så att det inte va ett allmänt "påhopp" angående att bara köpa fiskar utan att ha koll. Men då förstår jag och jag står tillrättavisad =)

            Kommentar

            • Fisken81
              • June 2011
              • 59

              #21
              Hej!
              Inte varit inne just här på ett tag så missat era inlägg. Vill tala om att ni nog delvis har rätt.. =/
              Historien är så här, att jag hade några Ancistrus och ville ha lite mer fisk. Såg en annons på blocket där det va ett paket pris på flera fiskar i ett å samma kar.. Alla fiskar stod ej med i annonsen så va lite fler än vi trodde, säljaren kunde inte alla namn när vi hämta dom.. Så visst va de lite dåligt av oss å köpa fiskar vi inte visste allt om men de gick i samma kar där vi köpte dom..
              Men självklart vill jag att mina fiskar ska trivas å ha det bra, å eftersom den förra ägaren inte kunde alla namn kunde vi ju inte heller lita på att detta skulle funka felfritt.. Därför ville jag med er hjälp ta reda på vad de var för fiskar så jag kunde läsa om dom..
              Planen nu är väl å försöka komma på vilka vi ska göra oss av med, men inte kommit fram till helt å hållet vilka..
              Så jag tar inte illa upp av era "påhopp" hade nästan räknat med era kommentarer..
              Vill tillägga att alla fiskar lever å ser ut att må bra å verkar gå bra ihop(troffen är inte i samma kar just nu) , men ska väl ändå försöka bli av med några vid tillfälle, då det är en stor soppa å kanske lite många..
              Någon som har förslag på bra sidor där man kan sälja/byta/ge bort fisk eller någon bra affär i gbg som kan vara intresserade..
              De får bo kvar tills vi hittar en bra lösning..

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Ursprungligen postat av Fisken81
                Någon som har förslag på bra sidor där man kan sälja/byta/ge bort fisk eller någon bra affär i gbg som kan vara intresserade..
                Tropisk Akvariefiskimport (Trop) i Göteborg brukar ta in fiskar i inbyte. Nu på sommaren, fram till början av september, har han öppet till 19 på torsdagar, 18 på fredagar, och 15 på lördagar och söndagar. Efter 1/9 har han öppet även på tisdagar, till 19.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Fisken81
                  • June 2011
                  • 59

                  #23
                  Tack för svaret.
                  Har varit där å handlat några gånger.. Gillar den affären =) Har frågat om de större men han va inte intresserad just då, bara de stora malarna.. Men tänkte jag skulle kolla om några av de mindre cikliderna går å byta.. Känns lite som att intresset för fiskar inte är lika stort på sommaren..
                  Men som sagt de ser ut å må bra så de får stanna tills de blir en bra lösning på de hela..
                  påfågel cikliderna har lagt ägg får se hur de går med de.. sist åt upp dom upp dom, när troffen störde dom.. Men det kanske är lika bra de blir mat då det är lite fullt redan nu.. =( finns de ingen tråd/sida här inne om säljes/bytes/mottages känner att vi hamnar utanför trådens ämne... =)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...