ancistrus experter titta hit!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiesk-Biff
    • June 2011
    • 40

    ancistrus experter titta hit!

    hej är detta en hona och en hane ancistrus?



    en fråga till... är det möjligt att dem ynglar av sig även om honan är bra mycket större ?
    I had a dream, I was king. I woke up, still king!
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #2
    Det ser ut som att den bortre är en hane medans den hitre är en hona. Vad säger ni andra?
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • Fiesk-Biff
      • June 2011
      • 40

      #3
      Ursprungligen postat av Kapten Zoom
      Det ser ut som att den bortre är en hane medans den hitre är en hona. Vad säger ni andra?
      Det var så jag trodde men jag var inte helt 100. Men det ska inte vara några problem att odla på eller?
      I had a dream, I was king. I woke up, still king!

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        #4
        Visst är den bortre en hane och den hitre verkar vara en hona och jag tror inte det är några problem att odla på dom, kan du säga ungefär hur stor hanen är och honan är?
        Det jag inte kan se är riktigt hur honan ser ut har den några taggar i ansiktet?
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Fiesk-Biff
          • June 2011
          • 40

          #5
          Ursprungligen postat av solis
          Visst är den bortre en hane och den hitre verkar vara en hona och jag tror inte det är några problem att odla på dom, kan du säga ungefär hur stor hanen är och honan är?Det jag inte kan se är riktigt hur honan ser ut har den några taggar i ansiktet?
          Hanen är ca 6cm o honan typ 9-10cm. Nej hon är helt taggfri
          I had a dream, I was king. I woke up, still king!

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Men sen ska de vilja också.........
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ge dem lite tid och sen när du minst anar det så är hela din botten svart av malyngel .
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Ärligt så vet jag inte hur stor hanen ska vara för att han ska fläkta ägg men jag tror inte det är omöjligt i den storleken.
                Har du något som dom kan lägga äggen i typ en kruka,grotta rötter?
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Cigaro
                  • July 2011
                  • 25

                  #9
                  Den längst bort är en hane, den andra är en hona. Ingen aning på den sista frågan dock. Kan vara möjligt.

                  Kommentar

                  • sjobbe
                    • February 2011
                    • 67

                    #10
                    [QUOTE=Fiesk-Biff;1528243]hej är detta en hona och en hane ancistrus?



                    en fråga till... är det möjligt att dem ynglar av sig även om honan är bra mycket större ?[/QUOTE

                    Om du vill ha en nästintill 100% identifiering så får du fiska upp malarna och lägga dom bredvid varandra i en yngelkorg eller liknande och fotografera dom uppifrån. Dock är den största risken att en hane utvecklar spröten sent i sin utveckling. Enligt dig så är "honan" i princip fullvuxen, medan det inte är något tvivel om att det mindre exemplaret är en hane, den med spröten. Enligt min erfarenhet så blir malarna könsmogna vid en sisådär 6-7 cm så det bör inte vara några problem för dig att få en kull. Jag har en fullvuxen hane på 11 cm som just nu ligger och fläktar på ägg från en albinohona som enbart är 5,5 cm.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Det är 100% sakert ett par som redan är identifierade, men bara för att det är ett par ska man inte vara säker på att det blir lek bara sådär.
                      Hannen är stor nog för att leka, jag har sett en hanne på knappt 6 cm ligga och fläkta på ägg och då hade den inte mycket till skägg... Det brukar vara bättre med en yngre hanne, de är mer villiga till lek än vad en äldre hane är, så får du igång dessa båda kommer du troligtvis få en rejäl kull men en såpass stor hona!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Nasso
                        • November 2010
                        • 719

                        #12
                        [QUOTE=sjobbe;1528556]
                        Ursprungligen postat av Fiesk-Biff
                        hej är detta en hona och en hane ancistrus?



                        en fråga till... är det möjligt att dem ynglar av sig även om honan är bra mycket större ?[/QUOTE

                        Om du vill ha en nästintill 100% identifiering så får du fiska upp malarna och lägga dom bredvid varandra i en yngelkorg eller liknande och fotografera dom uppifrån. Dock är den största risken att en hane utvecklar spröten sent i sin utveckling. Enligt dig så är "honan" i princip fullvuxen, medan det inte är något tvivel om att det mindre exemplaret är en hane, den med spröten. Enligt min erfarenhet så blir malarna könsmogna vid en sisådär 6-7 cm så det bör inte vara några problem för dig att få en kull. Jag har en fullvuxen hane på 11 cm som just nu ligger och fläktar på ägg från en albinohona som enbart är 5,5 cm.
                        Var dock extremt försiktiv när du fiskar upp ancistrusar med håv. Så att inte spröten fastnar i maskorna i nätet.
                        /Emil Andersson
                        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nasso

                          Var dock extremt försiktiv när du fiskar upp ancistrusar med håv. Så att inte spröten fastnar i maskorna i nätet.
                          Det är lätt avhjälpt, skaffa en håv med det vita finmaskiga nätet, de fastnar inte i dessa.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • freddi36
                            • December 2010
                            • 2882

                            #14
                            stora vattenbyten ska hjälpa för att stimmulera till lek

                            Kommentar

                            • Fiesk-Biff
                              • June 2011
                              • 40

                              #15
                              Ursprungligen postat av solis
                              Ärligt så vet jag inte hur stor hanen ska vara för att han ska fläkta ägg men jag tror inte det är omöjligt i den storleken.Har du något som dom kan lägga äggen i typ en kruka,grotta rötter?
                              jag har grottor o hanen har börjat gräva bort grus jämte en rot, verkar som att han är sugen ^^ är det till en fördel att inte ha grusNär man matar de små sen?
                              I had a dream, I was king. I woke up, still king!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...