Två fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peckalurk
    • August 2010
    • 27

    #31
    Jodå, jag har läst. Men jag anser inte att när man skriver att en fisk trivs bäst med lugna fiskar innebär att den blir uppäten direkt. Ni kanske ska tänka efter lite först och formulera er bättre...
    Senast redigerad av peckalurk; 22 June 2011, 01:45.

    Kommentar

    • Joppan94
      • February 2011
      • 105

      #32
      Ursprungligen postat av peckalurk
      Jodå, jag har läst. Men jag anser inte att när man skriver att en fisk trivs bäst med lugna fiskar innebär att den blir uppäten direkt. Ni kanske ska tänka efter lite först och formulera er bättre...
      Men nu är de ju så att de är djur vi pratar om?
      Ingen på detta forumet kan säga vad som exakt kommer att hända.
      Djur gör olika vid olika situationer. Man kan tex aldrig lova att en kanin inte kommer bita dig om du lyfter upp den.
      Men dom har flera gånger sagt att du inte borde släppa i den till malawisarna.
      Ändå gör du de och när din fisk blir mat så kommer du tbx och klagar.
      De är ju fan pinsamt att ens släppa i fisken om du har läst de här. Och sen komma tbx och klaga gör ju inte saken mindre pinsam.
      Sen finns de ju nått som heter tänka själv också! Om 3-4 personer sagt att du borde inte släppa i den där så kanske du inte heller ska göra de?
      Om du inte hade någonstans att göra av den så kunde du lämnat in den till tex en djuraffär

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #33
        Kan vi inte reda ut hur du kunde missa alla de inlägg som avrådde dig från att göra precis det du gjorde istället, så att det inte händer igen? : )

        Menar du - peckalurk - på fullt allvar att du inte ser inläggen som tydligt säger att du INTE skulle göra så?

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #34
          "Malawiciklider lär väl käka upp den"
          "släpp inte ihop den med malawi"

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #35
            Precis, det är djur. Svårt att veta exakt vad som händer i alla lägen så ingen kan förutspå om den blir uppäten, sönderstressad, matutkonkurrerad osv. Det som sagts är att det är olämpligt. Särskilt när det är så uppenbart att det inte borde funka, då är det nog ingen som försökt det heller och kan intyga på förhand att den löper stor risk att bli uppäten.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #36
              hahaha.. flame away boys!

              shit happens även om det var rätt dumt om det var en fisk du planerade att behålla.. fiskar äter varandra.. jag blir mer förbannad när folk inte byter vatten och åker på skit-sjukdomar som man inte ens ska behöva se på avstånd om jag ska vara helt ärlig.. ingen jävel hade väl blivit förbannad om killen inte bytt vatten på en månad och bad om hjälp med att bota pricken och svamp-infektionerna..

              så pecka, nu kan du det här.. nästa gång behöver få fisk uppäten kan du höra av dig till mig istället
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • Kapten Zoom
                • January 2011
                • 814

                #37
                Jag kommer ihåg när jag släppte ned en Fjärilsciklid i samma kar som en rostciklid. Den lille stod först nere i hörnet och skakade. Rostcikliden cirklade runt berget som en örn som bevakar sitt revir. Efter några minuter blev det ett inferno i akvariet och fjärilscikliden blev av med halva ansiktet. Rostcikliden hade bitit den lille rakt över truten. Ansiktet formligen hängde ned. Bye bye lille fisk.

                Jag tänkte i min enfald att ciklid som ciklid. Nåväl, alltid lär man sig något av det.
                Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                Kommentar

                • Joppan94
                  • February 2011
                  • 105

                  #38
                  Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                  hahaha.. flame away boys!

                  shit happens även om det var rätt dumt om det var en fisk du planerade att behålla.. fiskar äter varandra.. jag blir mer förbannad när folk inte byter vatten och åker på skit-sjukdomar som man inte ens ska behöva se på avstånd om jag ska vara helt ärlig.. ingen jävel hade väl blivit förbannad om killen inte bytt vatten på en månad och bad om hjälp med att bota pricken och svamp-infektionerna..

                  så pecka, nu kan du det här.. nästa gång behöver få fisk uppäten kan du höra av dig till mig istället
                  Jag blev inte sur för att han släpper i fisken. de är hans val. man blir sur för att efter han släppt i fisken så kommer han tbx och klagar om att dom inte sagt de innan när de står mer än 4 gånger att han inte ska släppa i fisken till dom.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #39
                    Nog med tjötet på varandra - återgå till ämnet.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • peckalurk
                      • August 2010
                      • 27

                      #40
                      Ursprungligen postat av perfetto
                      "Malawiciklider lär väl käka upp den"
                      "släpp inte ihop den med malawi"
                      Black mollyn ja, men nu var det glasmalen vi snackar om. För ni har väl inte fått det om bakfoten och trott att det var mollyn jag släppte ner med cikliderna? :S

                      Ursprungligen postat av Moving Waves
                      Precis, det är djur. Svårt att veta exakt vad som händer i alla lägen så ingen kan förutspå om den blir uppäten, sönderstressad, matutkonkurrerad osv. Det som sagts är att det är olämpligt. Särskilt när det är så uppenbart att det inte borde funka, då är det nog ingen som försökt det heller och kan intyga på förhand att den löper stor risk att bli uppäten.
                      Tja, med det tänket skulle man ju aldrig kunna våga förena två olika sorters fiskar då...
                      Sen som sagt, istället för att säga att något är olämpligt kan man ju säga VARFÖR det är olämpligt. Hade ni skrivit att den inte hade överlevt med cikliderna hade jag förstås inte släppt ner den.

                      Kan ni förklara varför glasmalen gick åt när den är i ungefär samma storlek som många av de andra cikliderna? Har det med revir att göra? Har även ett par praktbotior också och de klarar sig alldeles utmärkt med cikliderna...

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #41
                        Ursprungligen postat av peckalurk
                        Black mollyn ja, men nu var det glasmalen vi snackar om. För ni har väl inte fått det om bakfoten och trott att det var mollyn jag släppte ner med cikliderna? :S



                        Tja, med det tänket skulle man ju aldrig kunna våga förena två olika sorters fiskar då...
                        Sen som sagt, istället för att säga att något är olämpligt kan man ju säga VARFÖR det är olämpligt. Hade ni skrivit att den inte hade överlevt med cikliderna hade jag förstås inte släppt ner den.

                        Kan ni förklara varför glasmalen gick åt när den är i ungefär samma storlek som många av de andra cikliderna? Har det med revir att göra? Har även ett par praktbotior också och de klarar sig alldeles utmärkt med cikliderna...
                        Nej, i alla fall jag förstod att det var malen, och det gjorde nog de andra också. Storleken är inte allt, fiskar funkar inte automatiskt ihop för att de är lika stora. Glasmalar är känsliga fiskar, och många Malawi är allt annat än lugna och timida.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Joppan94
                          • February 2011
                          • 105

                          #42
                          Ursprungligen postat av peckalurk
                          Black mollyn ja, men nu var det glasmalen vi snackar om. För ni har väl inte fått det om bakfoten och trott att det var mollyn jag släppte ner med cikliderna? :S



                          Tja, med det tänket skulle man ju aldrig kunna våga förena två olika sorters fiskar då...
                          Sen som sagt, istället för att säga att något är olämpligt kan man ju säga VARFÖR det är olämpligt. Hade ni skrivit att den inte hade överlevt med cikliderna hade jag förstås inte släppt ner den.

                          Kan ni förklara varför glasmalen gick åt när den är i ungefär samma storlek som många av de andra cikliderna? Har det med revir att göra? Har även ett par praktbotior också och de klarar sig alldeles utmärkt med cikliderna...
                          Som sagt. De kan ju vara väldigt svårt att säga att den inte skulle överleva med cikliderna. Djur är ju djur eller hur? Men jag tror att alla som skrev att du inte skulle släppa i den hos malawisarna menade malen. De var nog du som trodde vi menade black mollyn.
                          Men nu gick de ju som de gick och de är inte mycket man kan göra åt. Bara att lära sig av sina misstag.

                          Varför glasmalen blev mat är nog som en annan sa över.
                          malen kanske inte är så tålig. Jag tror att praktbotior är betydligt mer tåligare.

                          Sen så vet jag inte heller om de är så bra att ha malawisar med praktbotior därför att dom kan behöva olika ph-värden. Men de vet jag inte någonting om så de låter jag någon annan svara på isf

                          Joppan

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #43
                            Vilka som passar med vad har med fiskens hela natur att göra. Kroppskonstutition, lynne, revirhävdelse, matmönster, ja you name it. Med erfarenhet läser man sina fiskar ganska snabbt, annars får man lita på litteratur och råd från forum. I detta fall har du Malawi, som är extremt revirhävdande, tuffa och glupska. Till det en glasmal som har vek kropp, inga medel att försvara sig med och inte snabb nog att komma undan. En given mismatch. Du lär dig. Jämför med att sätta en gris bland vargar, den är lika stor visst men är av en helt annan natur.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            Arbetssätt...