Två fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peckalurk
    • August 2010
    • 27

    Två fiskar

    Behövde ett till litet kar och fick då med dessa två. Vad heter de? Kan de flyttas till ett kar med neontetror eller till annat kar med malawi?
    Tack.



  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    #2
    Den första är black molly. Funkar utmärkt med neontetror. Malawiciklider lär väl käka upp den?
    Den andra får nån annan svara på. mvh
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Tycker den andra bilden ser ut som en indisk glasmal men kan ha fel. Angående mollyn så släpp inte ihop den med malawi, 99% säker på att mollyn inte kommer leva en längre tid där i.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Vandal
        • January 2006
        • 1655

        #4
        den andra ser ut som nån form av mystus eller eutropiellus... inte indisk glasmal iallafall... om den har mun stor nog att äta fiskar kommer den göra det... gillar dessutom inte vattenvärdena i ett malawikar...
        over and out /Petter
        Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

        http://saltvattenvandal.blogspot.com/

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          jag tycker den på bild nr 2 ser ut som en Mystus Tengara

          Kommentar

          • peckalurk
            • August 2010
            • 27

            #6
            Okej. Kanske får göra mig av med den andra då. Fixade i alla fall en bättre bild på den.

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              på denna bilden ser man att din fisk har en analfena som är ganska så "lång". då kan det inte vara en mystus tengara eftersom den inte har en så lång analfena. nu ser den mer ut som en hajmal, Pangasius hypophthalmus

              Kommentar

              • peckalurk
                • August 2010
                • 27

                #8
                Men den har ju spröt längst fram...

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  ja, det har den ju...
                  men det ser endå ut som en så´n. på bilderna i mina böker har hajmalen små spröt, men din har ju hyffsat långa. det finns ingen som jag tycker ser ut som den i någon av mina böcker så någon annan får hjälpa dig.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Nå´n Pangasius är det troligen inte. Hittade en art i zoopets artbeskrivning, som peckalurk tyvärr inte kan se, eftersom han inte är goldmedlem, men den heter Pseudeutropius brachypopterus, och kallas randig glasmal. Den liknar malen på peckalurks bild. Kan vara en så´n, eller nå´n närbesläktad. Butiken jag brukar handla i har nå´t han kallar Indonesisk glasmal, och eftersom den randiga glasmalen är från Indonesien kan det vara den.
                    Senast redigerad av Shepard; 08 June 2011, 18:35.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • malfunkshun
                      • September 2008
                      • 394

                      #11
                      Nog ser det ut att vara en Pseudeutropius brachypopterus alltid. De gör sig bäst i stim och välplanterade kar utan bråkiga fiskar.

                      Kommentar

                      • peckalurk
                        • August 2010
                        • 27

                        #12
                        Ja, en sån var det ja :-) Den är ju själv men sitter still hela tiden, förutom igår när jag släckte, då blev den helt vild.
                        Kan jag ha den med cikliderna? Där jag även har två yngel på 2,5 cm som gömmer sig. Eller med neontetrorna, där jag har ciklidyngel på 1 cm som tetrorna låter bli :-)

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ja, den är väldigt lik den i formen, men din verkar ha en svart fläck på ryggfensbasen som inte verkar finnas på dem på zoopets bild, men det kanske kan variera, om den syns eller inte.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • peckalurk
                            • August 2010
                            • 27

                            #14
                            Så vad säger ni. Kan jag flytta hajmalen, som är ca 10 cm, från 20-literskaret till 220-literskaret där jag har ciklider på 10-15 cm? Vet inte hur gammal hajmalen är men den kommer att växa till sig i det större karet och isåfall kunna bli hur stor?

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Tja, det är ingen hajmal, utan nå´n form av "glasmal", troligtvis den jag skrev ovan, och den vill ha lite lugnare sällskap än Malawi. Är det den arten jag skrev, så är den väl i det närmaste fullvuxen.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...