Fisk identifiering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #31
    Fisken i inlägg #26 är en Glyptoperichthys gibbiceps och dom två första bilderna i inlägg #27 ser ut att vara en Glyptoperichthys joselimaianus.
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #32
      Tack det verkar vara som du skriver.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Lutt
        • January 2011
        • 62

        #33
        Ursprungligen postat av solis
        Här är mina pardalis dom som är två och den nya den som är ensam, vet inte om jag kan titta såhär men mönstret på pardalisen är i ormmönster eller vad man ska säga och den nya har runda ringar, rätta mig gärna om jag har fel.
        [ATTACH]43697[/ATTACH]
        [ATTACH]43698[/ATTACH]
        [ATTACH]43699[/ATTACH]
        Detta var bra bilder på hur man skiljer disjunctivus från pardalis. Pardalis har prickar till väldigt lite ormslingsmönster på magen (kan dock variera mycket), medans disjunctivus har tvärtom om nästan inga prickar på magen.

        På några andra bilder i tråden så visar det sig att du har inte bara en art av Pterygoplichthys utan fyra arter. P.gibbiceps, joselimaianus, disjunctivus och pardalis. Vanlig pleco-soppa när den är som bäst, då alla dessa arter kan säljas under common pleco.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #34
          Ursprungligen postat av Janne E
          Det är inte P. gibbiceps, det är P. pardalis, disjunctivus kanske multiradiatus eller någon från denna grupp och inte från P. gibbiceps komplexet...
          Ja jag får väl ge mig, men jag har aldrig sett en pardalis/disjunctivus med runda ringar på huvudet, och multiradiatus finns väl knappt i handeln?
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #35
            Mönstret kan säkert variera en del, så vet inte om man kan gå hundra på det, men fenorna, och även mönstret, säger allt annat än gibbiceps Gibbceps har ljusare grundfärg, och större, runda tätsittande fläckar över hela kroppen. I alla fall de jag har sett. Och ryggfenan stämmer som sagt inte heller.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #36
              Såg nu när jag tittade på dom 2 stora som är tillsammans på kortet att den ena har runda ringar och den andra har ormliknande, men på ovansidan är dom jättelika med ormslingrande, måste kolla in detta lite bättre och ta lite kort när orken finns(mitt minsta barn har fått maginfluensan idag så jag är inte direkt i ork just nu)
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Lutt
                • January 2011
                • 62

                #37
                Ursprungligen postat av solis
                Såg nu när jag tittade på dom 2 stora som är tillsammans på kortet att den ena har runda ringar och den andra har ormliknande, men på ovansidan är dom jättelika med ormslingrande, måste kolla in detta lite bättre och ta lite kort när orken finns(mitt minsta barn har fått maginfluensan idag så jag är inte direkt i ork just nu)
                När det gäller "Liposarcus" så är de ganska lika ovanifrån i mönstringen. Lättast att skilja på en Pterygoplichthys och en Liposarcus är att Pterygoplichthys är mycket mer robustare och högryggad. Man kan nästan säga att Pterygoplichthys har en puckelrygg. Liposarcus får heller inte sådana gigantiska segel till ryggfenor som man ibland kan se på hanarna inom släktet Pterygoplichthys.

                Kommentar

                • Janne E
                  • December 2007
                  • 261

                  #38
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Ja jag får väl ge mig, men jag har aldrig sett en pardalis/disjunctivus med runda ringar på huvudet, och multiradiatus finns väl knappt i handeln?
                  Alla plecos som säljs i handeln kommer från odlingar, jag är ganska övertygad om att de flesta odlare inte riktigt vet vilken eller vilka arter de har i sina dammar... de odlade som säljs kan nog se lite annorlunda ut än dem man hittar i deras naturliga habitat.

                  Mvh Janne

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #39
                    Ok jag har trott dessa är samma sort, är dom det
                    Den ena här under Den andra här under

                    Klicka på bilden för större version

Namn: P1200688.jpg
Visningar: 1
Storlek: 107,7 KB
ID: 2132901Klicka på bilden för större version

Namn: P1200686.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,1 KB
ID: 2132900
                    Klicka på bilden för större version

Namn: P1200702.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,8 KB
ID: 2132902Klicka på bilden för större version

Namn: P1200662.jpg
Visningar: 1
Storlek: 140,5 KB
ID: 2132903
                    Klicka på bilden för större version

Namn: P1200715.jpg
Visningar: 1
Storlek: 103,4 KB
ID: 2132907Klicka på bilden för större version

Namn: P1200719.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,7 KB
ID: 2132908
                    Klicka på bilden för större version

Namn: P1200703.jpg
Visningar: 1
Storlek: 167,5 KB
ID: 2132904Klicka på bilden för större version

Namn: P1200713.jpg
Visningar: 1
Storlek: 177,7 KB
ID: 2132905

                    Klicka på bilden för större version

Namn: P1200704.jpg
Visningar: 1
Storlek: 161,6 KB
ID: 2132906
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    Arbetssätt...