Fisk identifiering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Fisk identifiering

    Hämtade några fiskar från en vän idag, skulle hämtat dom för länge sen men det har inte blivit av.
    Är osäker på namnen men hoppas på några bra svar från er.

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1200596.jpg
Visningar: 1
Storlek: 88,6 KB
ID: 2181725
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1200539.jpg
Visningar: 1
Storlek: 155,5 KB
ID: 2181723
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1200581.jpg
Visningar: 1
Storlek: 148,1 KB
ID: 2181724
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • malavi
    • December 2007
    • 396

    #2
    1 Pseudotropheus saulosi??

    2 Liposarcus pardalis??

    3 Aulonocara "fire fish"
    Mvh Daniel

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      #1 är en malawiciklid, ingen aning vilken.

      #2 är en en Segelfenspleco / Gibbi, Pterygoplichthys gibbiceps.

      #3 är en till malawiciklid, nån odlingsform eller hybrid av Aulonocara tippar jag.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Bild 1 skulle jag tro är en Metriaclima lombardoi, en hona (hanen är gul), bl.a för att banden inte är svarta, utan en mörkare nyans av grundfärgen, har för mig att lombardoi ser ut så. Bild 2 tror jag inte är en gibbiceps, tror mer på t.ex en Liposarcus pardalis, mönstret, och ryggfenans storlek (gibbiceps kallas ju även segelfenspleco) stämmer inte med en gibbi tycker jag. Bild 3 tror jag är en odlingsform av nå´n Aulonocara.

        Metriaclima lombardoi


        Liposarcus pardalis
        Senast redigerad av Shepard; 04 April 2011, 21:18.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          #1 är en malawiciklid, ingen aning vilken.

          #2 är en en Segelfenspleco / Gibbi, Pterygoplichthys gibbiceps.

          #3 är en till malawiciklid, nån odlingsform eller hybrid av Aulonocara tippar jag.
          Instämmer och ettan kan vara en Cynotilpia axelrodi - fast jag är definitivt inte säker.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            #6
            Tackar för alla svaren.

            I djuraffären (i djuraffär där jag inte litar helt på namnen) hade dom sagt att det var fire fish till honom ivarjefall men som jag sa så litar jag inte helt på dom så jag ville ha er kunnskap.

            SKa se om jag kan få bättre kort på den blå, dom var ganska ny isläppta när jag tog korten så dom har inte hunnit vänja sig vid sitt nya hem riktigt, den blå är en riktigt liten tuffing kaxig som tusan.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Firefish är en odlingsform av Aulonocara Och en så´n kan det nog vara. Tänkte på en så´n, men var inte säker.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av solis
                I djuraffären (i djuraffär där jag inte litar helt på namnen) hade dom sagt att det var fire fish till honom ivarjefall men som jag sa så litar jag inte helt på dom så jag ville ha er kunnskap.
                Fire fish är ju en avelsform (finns inte i naturen) av Aulonocara så det kan mycket väl vara den. Men de är ju "flexibla" i färgerna och jag har sett "Fire Fish" som ser ut som din men också sådana som ser helt annorlunda ut.
                Du kan ju se några foton på varianten i Zoopets artbeskrivningar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1227&SOK=1
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Klicka på bilden för större version

Namn: P1200540.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,8 KB
ID: 2132783
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Angående malen, finns några liknande arter vad jag har förstått, men jag är i alla fall rätt säker på att det inte är en gibbiceps, så mitt tips är fortfarande Liposarcus pardalis.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Den var ju häftig den mer röda, han har pratat om att dom inte färgat ut men att hans förädrars hade färgat mycket mer, dom gick i ett litet kar med några plastväxter där dessa bodde.
                      Kan bli intressant och se vad som händer här med färgerna sen.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Animaniac
                        Bild 1 skulle jag tro är en Metriaclima lombardoi, en hona (hanen är gul
                        Kan det vara men jag tror ändå inte det - för Metriaclima har ju en något högre kroppsform och banden på lombardoi-honorna skall gå upp i ryggfenan och så verkar inte vara fallet på fotot.

                        Men, men osvuret är bäst
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Jag har 2 pardalis men deras mönster sitter mer ihop som streck helavägen men jag är som sagt inte duktig på dessa malar det skiljer inte markant i mina ögon men jag ser att dom inte är helt lika så jag är mest ett frågetecken i denna frågan hehe
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Kan det vara men jag tror ändå inte det - för Metriaclima har ju en något högre kroppsform och banden på lombardoi-honorna skall gå upp i ryggfenan och så verkar inte vara fallet på fotot.

                            Men, men osvuret är bäst
                            Verkar ju vara en ungfisk, kanske ändras med åldern? Tror i alla fall inte det är en axelrodi, kollade på den artbeskrivningen, och den har mycket tätare ränder, vad jag kunde se. Och den är väl ovanligare också?
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • malavi
                              • December 2007
                              • 396

                              #15
                              Malen kanske är en Hypostomus Plecostomus http://www.fishbase.org/Photos/Pictu...7&what=species
                              Mvh Daniel

                              Kommentar

                              Arbetssätt...