Ögonätare??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vasadu
    • June 2010
    • 7

    Ögonätare??

    Hej!
    Har nyligen fått ett annorlunda problem i mitt 540l kar.Har 10st pansarmalar,men nu har 5 st förlorat ett eller båda ögonen.Jag tror att Någon fisk har börjat äta pansarmals ögon!!
    Har någon stött på liknande problem?
    Har ett par Sajica ciklider som vaktar sina ägg och jagar bort de flesta fiskar från sitt hörn,men de har haft ägg innan å inga ögon har försvunnit då.Men jag misstänker ändå hannen.
    Andra misstänkta fiskar:
    3 paktbotier
    1 polkadott botia
    3 eldstjärtar
    2 Peru scalare
    3 halvnäbb(sulawesi)
    1 elefantnos
    1 black ghost
    1 öronål
    1 vad jag tror är en Akysis longifilis men e inte säker
    L-malar: 007,183,128,066, vanlig/röd ancistrus

    Jag har haft de flesta fiskar en lång tid och detta problem har precis börjat,jag är bara rädd att l-malarna ska bli blinda.
    Kan också tro att praktbotierna kan va gärningsfisken.
    Någon dom haft ett liknande problem med uppätna ögon?
    HJÄLP!
  • Jimmifröhlen
    • February 2011
    • 56

    #2
    Har märkt liknande sak hos mej då en neon tetra tappat ett ögat

    Jag har
    4 guppy
    Ca 20 neontetra
    2 praktbotia
    2 malar
    1 eldstjärt

    Va fundersam om det va en skada/sjukdom eller attack från annan fisk :/

    Kommentar

    • firren_99
      • September 2009
      • 237

      #3
      Jag skulle gissa att det är någon av botiorna eller eldstjärten, då jag själv hade ett akvarium med botior som en fisk blev av med ett öga i (ca 3 år sen) . Dock har jag haft botior i minst 4 år sedan dess och inte haft problem med uppätna ögon.

      Kommentar

      • malfunkshun
        • September 2008
        • 394

        #4
        Vissa botior kan vara notoriska ögonätare. Spelar ingen roll hur många man har, de kan ändå få frispel och gå loss på andras ögon.
        Mina zebrabotior har gjort detta, men bara mot kardinaltetror, alla andra får vara ifred.

        Kommentar

        • vasadu
          • June 2010
          • 7

          #5
          Tack för tipsen!!
          Har haft lite koll på dom i kväll och såg min ena praktbotia "snappa" på en pansarmal som tur va klarade sig från att bli blind.

          Kommentar

          • Tonke
            • March 2011
            • 9

            #6
            Fick ärva ett par praktbotior en gång i tiden som hade den fula vanan att äta upp slöjstjärtsögon, men det var bara slöjstjärtarna dom mumsade på och ingen annan fiskart.

            Verkar lite skumt att dom bara väljer ut en art och lämnar resten i fred .

            Kommentar

            Arbetssätt...