"Hajar"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Ursprungligen postat av Sophia_
    I en zooaffär i Nordstan (arken??) säljer de silverhajar och påstår att de passar i 80 liter!!! Jag fotade till och med skylten men jag kan inte lädda upp bilder mitt gold har visst gått ut.

    Nej alltså jag VET vad jag INTE ska ha i mitt kar i längdväg, det är liksom därför jag frågar. Ska till Gbg idag kanske hinner förbi Herkules om de har öppet!
    Åk till Trop istället. Då får du se en stor paroonhaj, och den är inte ens halvvuxen
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • HenkeP
      • January 2009
      • 886

      #17
      Ursprungligen postat av Animaniac
      Åk till Trop istället. Då får du se en stor paroonhaj, och den är inte ens halvvuxen
      Tror till och med att han hade två.. En i hörnkaret å en inne i det bakre rummet med alla ciklider..

      Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Ursprungligen postat av HenkeP
        Tror till och med att han hade två.. En i hörnkaret å en inne i det bakre rummet med alla ciklider..
        Han hade två i hörnkaret också, men den ena var borta förra gången jag var där. Han sa att han faktiskt hade köpare till dem. De var väl nå´n halvmeter, och med tanke på att de kan bli 2-3 meter så...
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Auratusen
          • March 2010
          • 874

          #19
          Ursprungligen postat av hannesc
          gillar ironin tuppen.

          jimmi du ska inte ha silverhaj i 120L. de behöver 250L minst




          varför inte då?? på djurmagazinet här i jkpg tar vi hem massa exotiskt o spännande. vad sägs om en tigergädda kanske? vi matar han med levande guppy. blir 70 cm.

          alla djurmagazin är inte likadana. det är djuraffärer som gått samman under ett o samma namn. så här i jönköping är akvariedelen jättestor o med kunnigt folk medans i vissa andra städer har de inte alls koll på grejjerna. tyvärr.

          så jag håller inte alls med dig om att djurmagazinet inte har exotiska fiskar. beror helt poå vilket DM man går till
          En sån köpte jag idag :P

          Kommentar

          • chricka
            • February 2009
            • 198

            #20
            Silver hajar behöver stora akvarier jag har 5st i ett 540l och det har dom i stort sett växt ur .

            Kommentar

            • Sophia_
              • January 2009
              • 454

              #21
              Var på Herkuls igår, och köpte några till ciklider och några endler (nej inte till samma kar). Det kan ha varit en hajmal jag såg, den såg bekant ut! Men den passade inte ihop med ciklider, så vi skippade det så klart. Gissa sugen jag blev på en muräna! Men nä den passari nte heller.... men jävligt läcker!!!
              www.devons.se

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #22
                ööh muränor är väl saltvatten?

                Kommentar

                • Sophia_
                  • January 2009
                  • 454

                  #23
                  Till och med det? Hon sa bara att de inte funkade med ciklider. Och det gör de ju definitivt inte om de är saltvattenfisk!
                  www.devons.se

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #24
                    Finns søtvattensmuränor också =)
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • NiXoN
                      • December 2003
                      • 2068

                      #25
                      Det stämmer och dom är lika mycket rovdjur som deras salta förfäder, så dom har nog inte något emot att bo med lite ciklider
                      Man skall dock tänka till och läsa på innan man ger sig in på att skaffa en sån fisk...

                      //NiXoN

                      Kommentar

                      • tessilago
                        • July 2007
                        • 373

                        #26
                        Tänk på att köper du en "sötvattensmuräna" får du planera in ett salt i samma veva! De vandrar nämligen och behöver gå över till bräckt för att sedan fasas ut till salt.

                        Jag har gjort samma misstag för ett par år sedan, jag köpte sötvattensmuräna i tron om att det var just det. Men icke. Han gick tyvärr samma sorgliga öde till mötes som de flesta "sötvattensmuränor". Han dog.

                        Gör inte samma misstag som jag gjorde, det är så synd på så vackra djur.
                        Administratör på http://www.rovfisk.se, forumet för rovfiskentusiaster.

                        Kommentar

                        • Sophia_
                          • January 2009
                          • 454

                          #27
                          På just herkules kände jag mig helt trygg att fråga "dumma" frågor. Där finns ju fiskar jag inte hade en aning om existerade. På djurmagazinet och liknande ställen läser jag på själv först! Ett saltvatten skulle vara SÅ häftigt, men min make tycker av någon anledning att det räcker med 240 + 40 liter. Gnällig typ...
                          www.devons.se

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #28
                            sammanfattning.

                            Alla "hajar" blir för stora.

                            Bredkäftat och 6 cm låter lite paroon vilket inte är same shit different name som hajmal även båda blir för stora för DE FLESTA akvarister.

                            "Sötvattensmuränor" existerar inte, (finns dock en art som fungerar livet ut i sött men inte gymnotorax tile), de flesta säljer denna fisk som sött vilket innebär att du med tur kan starta den på röda mygg, och sen är den död pga matvägran eller svamp efter mindre än 4 månader.
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • danne0301
                              • July 2009
                              • 1128

                              #29
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Han hade två i hörnkaret också, men den ena var borta förra gången jag var där. Han sa att han faktiskt hade köpare till dem. De var väl nå´n halvmeter, och med tanke på att de kan bli 2-3 meter så...

                              Han fick flytta den minsta för att den började få stryk av den större efter en vecka
                              Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                              2 gånger 54L odlingsprojekt
                              540L Ormhuvudfisk som blev CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...