"Hajar"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sophia_
    • January 2009
    • 454

    "Hajar"?

    På djurmagasinet i helgen hittade jag några hajliknande fiskar. Akvariet var inte uppmärkt och det var tusen pers där inte så jag kunde inte fråga någon. Vore ju klart cool att ha en liten haj, men jag vill ju inte ha en fisk som helst plötsligt är 60cm lång i mina 250liter liksom! Vet ni vad det kan ha varit jag såg? Tänkte eftersom det var djurmagasiner lär det ju knappast varit något ovanligt exotiskt liksom...
    www.devons.se
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Kanske var den här : http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091
    eller: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=351
    Om det var någon av dom fiskarna så tycker jag inte du ska skaffa en.
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • Sophia_
      • January 2009
      • 454

      #3
      Nej såna vill jag verkligen inte ha!!! Jisses snacka trångt. Nej e var liksom lite bredkäftade och typ 6cm långa. Men alla är väl 6cm någon gång liksom...
      www.devons.se

      Kommentar

      • Jimmifröhlen
        • February 2011
        • 56

        #4
        Kan de varit silverhaj ? Är själv sugen att köpa några till mitt 120l

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          NÅGRA silverhajar i ett 120liters?
          gött, måste köpa en blåval till min 222a.
          All we are, we are.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            gillar ironin tuppen.

            jimmi du ska inte ha silverhaj i 120L. de behöver 250L minst


            Tänkte eftersom det var djurmagasiner lär det ju knappast varit något ovanligt exotiskt liksom...
            varför inte då?? på djurmagazinet här i jkpg tar vi hem massa exotiskt o spännande. vad sägs om en tigergädda kanske? vi matar han med levande guppy. blir 70 cm.

            alla djurmagazin är inte likadana. det är djuraffärer som gått samman under ett o samma namn. så här i jönköping är akvariedelen jättestor o med kunnigt folk medans i vissa andra städer har de inte alls koll på grejjerna. tyvärr.

            så jag håller inte alls med dig om att djurmagazinet inte har exotiska fiskar. beror helt poå vilket DM man går till
            Bifogade filer

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Ursprungligen postat av roosterboy
              NÅGRA silverhajar i ett 120liters?
              gött, måste köpa en blåval till min 222a.
              Härligaste kommentaren hittils i det här forumet vad jag sätt..


              Till ämnet nu:


              Faktum kvarstår, till och med en silverhaj blir i längden för stor för ett kar på ENBART 120 liter, till och med till ett kar på 250 liter så är silverhajen för stor då den är en gruppfisk..

              Säg till när det börjar snackas om ett kar på typ 400 liter så kan jag nog säga att det ska gå bra men är fortfarande inte oppitmalt..

              Nästa gång du är i djuraffären så fråga vad den heter, berätta för oss så ska vi säga om det kommer gå bra eller inte..

              Att bara säga 'någon sort "haj"' hjlper oss inte mycket..

              De "hajar" som jag känner till blir alla för stora för ett kar på 250 liter..

              Hör gärna av dig om du har fler frågor..

              MVH// Patrik Hammarlund
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                håller med patrik här. finns nog inga "hajar" som man kan ha till 250L

                de flesta här har sett skräckexempel på paroon hajar i typ 80L kar. när de behöver ellt kar på flera tusen liter och egentligen inte bör säljas som akvariefisk

                btw visste ni att när ni äter fisk på¨restaurang o det är pangasius-file så är det paroonhaj.

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  håller med patrik här. finns nog inga "hajar" som man kan ha till 250L

                  de flesta här har sett skräckexempel på paroon hajar i typ 80L kar. när de behöver ellt kar på flera tusen liter och egentligen inte bör säljas som akvariefisk

                  btw visste ni att när ni äter fisk på¨restaurang o det är pangasius-file så är det paroonhaj.
                  Nja, brukar det inte vara hajmal?
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • CuRSeD
                    • April 2009
                    • 186

                    #10
                    Ursprungligen postat av VisualDarkness
                    Nja, brukar det inte vara hajmal?

                    same shit different name ;D

                    Kommentar

                    • Jimmifröhlen
                      • February 2011
                      • 56

                      #11
                      Finns väll inget som säjer att jag måste ha dom i mitt 120l tills dom är pensionär ?! Dom jag kollat på va bara ca 4 cm tänkte börja ha dom där och sedan ha dom i en större akvarium. Har planer på att bygga in ett 300-700l i vägen här hemma.

                      http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266&SOK=1 står här att dom toppar som upp till 35cm och dom brukar bli 20-25 borde väll gå i ett 700l eller ?
                      Senast redigerad av Jimmifröhlen; 21 March 2011, 10:07.

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #12
                        det är dock inte sant, att dom toppar 35cm, nicke på rilo här i jkpg har bildbevis (lr om hans polare har det) på en silverhaj på nästan halvmetern. och det är en bra tanke, MEN det märker man ofta, att någon köper ett blivande "monster" med goda planer på ett stort kar, ekonomi eller något kommer ivägen och vips så har du en jättefisk och inget stort kar att ha den i. Bättre att ha det stora karet från början ,så går ingenting snett.
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        • Jimmifröhlen
                          • February 2011
                          • 56

                          #13
                          Har bekanta med stora kar som jag kan skänka dom till om det inte löser sej så

                          Kommentar

                          • Sophia_
                            • January 2009
                            • 454

                            #14
                            I en zooaffär i Nordstan (arken??) säljer de silverhajar och påstår att de passar i 80 liter!!! Jag fotade till och med skylten men jag kan inte lädda upp bilder mitt gold har visst gått ut.

                            Nej alltså jag VET vad jag INTE ska ha i mitt kar i längdväg, det är liksom därför jag frågar. Ska till Gbg idag kanske hinner förbi Herkules om de har öppet!
                            www.devons.se

                            Kommentar

                            • Jina
                              • August 2009
                              • 182

                              #15
                              Fia, länka bilden från hemsidan/photobucket

                              Kommentar

                              Arbetssätt...