Vilken ciklid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    Vilken ciklid?

    köpte nyligen ännu ett akvarium, följde med några ciklider som jag är osäker på vad det är, aldrig tidigare sett dem.
    Tidigare ägare hade ingen aning om vad det var.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Kopia av Bild 018.jpg
Visningar: 1
Storlek: 144,1 KB
ID: 2181649
    Har en svag gissning på att det är Cryptoheros spilurus Tigerciklid/blåögonciklid.
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium
  • firren_99
    • September 2009
    • 237

    #2
    Jag tror det är 2 st sajicahanar: http://www.google.com/images?client=...w=1280&bih=606

    Dina var riktigt snygga!
    Senast redigerad av firren_99; 15 March 2011, 17:51.

    Kommentar

    • Joubert
      • June 2007
      • 108

      #3
      Ja där är dem ju, tack!

      Har 4 st, tror att iallafall en är en hona
      Hur ser man könsskillnaden? Har bara gått efter analfenorna och att dem verkar uppvakta den ena.
      // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

      Kommentar

      • firren_99
        • September 2009
        • 237

        #4
        Honorna är något mindre, har svagare färger (ofta grå-aktiga) och något kortare fenor. Här är artbeskrivningen, på bilden ser du 2 honor http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213&SOK=1 Fast olika honor kan skilja sig rätt så rejält åt, en del kan vara färggladare än de på bilden, osv.
        Senast redigerad av firren_99; 15 March 2011, 18:05.

        Kommentar

        • DaRe

          • June 2009
          • 2227

          #5
          Honor har gul/svart ryggfena.

          Se här:


          inlägg 9 ser du mina.
          Checking out...

          Kommentar

          • Joubert
            • June 2007
            • 108

            #6
            Isåfalll har jag tyvärr bara hanar, för alla har lika stark färg som dem på bilden. Det var ju lite tråkigt, men kanske kan byta bort lite hanar och köpa honor. Vet du om dem är svåra att få tag på i handeln? annars är det kanske nåt dem kan ta hem
            // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

            Kommentar

            • firren_99
              • September 2009
              • 237

              #7
              Ursprungligen postat av Joubert
              Isåfalll har jag tyvärr bara hanar, för alla har lika stark färg som dem på bilden. Det var ju lite tråkigt, men kanske kan byta bort lite hanar och köpa honor. Vet du om dem är svåra att få tag på i handeln? annars är det kanske nåt dem kan ta hem
              Lite "medelvanlig" skulle jag gissa =)

              Kommentar

              • Joubert
                • June 2007
                • 108

                #8
                Okej, då får jag ut och leta då
                Riktigt snygg fisk iallafall! Var riktigt grå och tråkiga när jag köpte akvariumet för 2 veckor sen, en helt annan fisk nu.
                // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                Kommentar

                • firren_99
                  • September 2009
                  • 237

                  #9
                  Ja det verkar vara en trevlig fisk, funderar faktiskt på att köpa ett par

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Som de flesta amerikanska ciklider så måste man ha tålamod tills de vuxit upp. Som unga är de allra flesta anspråkslösa.

                    Enormt vackra som vuxna och dina hannar man ser på bilden är rejält gamla med den mycket tydliga puckeln som de utvecklar som riktigt seniora. Riktigt fin. Jag ser gärna fler bilder på den hannen.

                    I Stockholm finns de på några affärer, jag sålde en kull på 35st till en butik i Täby. såg att de hade 10st kvar idag.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Joubert
                      • June 2007
                      • 108

                      #11
                      Hanen (dock är inte bilden rättvis då det var svårt att få en skarp bild när han inte kan stå still)
                      Klicka på bilden för större version

Namn: Bild 023.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,4 KB
ID: 2132890

                      Helt plötsligt verkar det som en utav dem är en hona. har blivit grå med några svarta ränder (äggläggningsröret är även framme), och ena hanen är där och uppvaktar.
                      lite konstigt när den var fullt utfärgad som en hane för en vecka sen...
                      Är det något som förekommer?

                      Men helt plötsligt nu så är alla grå och tråkiga, enstaka svaga färger. Dem som var så fina allihop för nån vecka sen. Riktigt aggresiva har dem även blivit mot varandra. Trodde att det var en relativt fredlig ciklid men har hört från andra att den riktigt aggresiv vid lek.
                      // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Det är inte sajica, utan en släkting till den, cutteri kan det vara, men minns inte riktigt exakt hur den ser ut, så är inte helt säker, sajica är det dock inte. Den har inte samma könsskillnader som sajica (färgen på fenorna), så du kan mycket väl ha hanar och honor.
                        Senast redigerad av Shepard; 08 April 2011, 15:54.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • PelleH
                            • May 2007
                            • 9

                            #14
                            Var och köpte en cutter hane igår till min hona. Hoppas att jag fick en cutter iaf. Dom hade även en större sajicahane och den ser inte ut som dom du har på bilderna.

                            Kan det vara en http://www.cichlidae.com/forum/viewtopic.php?t=2025
                            Dock lite gråa på dom här bilderna
                            Senast redigerad av PelleH; 15 April 2011, 13:22.

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Är rätt säker på att det är cutteri, kolla gärna länken i mitt förra inlägg.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...