Paroon haj eller hajmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joubert
    • June 2007
    • 108

    Paroon haj eller hajmal?

    Köpte nyss ett till akvarium från en kille där det följde med en haj liknande fisk.
    Sökte lite och var säker på att det var en paroon haj men efter att ha kollat lite nogrannare så blir jag osäker om det verkligen är en paroon haj eller om det kan vara en hajmal.

    Vad tror ni?

    (Han har skadat ryggfenan så antar att den är något längre och spetsigare annarsKlicka på bilden för större version

Namn: Bild 021.jpg
Visningar: 1
Storlek: 134,6 KB
ID: 2181648)
    // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    det är en paroonhaj, gör dig av med den då den blir för stor för ett akvarium.

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      paroonhaj.
      o som sagtr. gör dig av med den. den behöver 1500L kar. gissar att det inte var så stort du köpte


      borde faktiskt inte få säljas som akvariefisk

      Kommentar

      • Joubert
        • June 2007
        • 108

        #4
        Okej, då var det som jag först trodde.

        Nej självklart ska jag inte ha kvar den, tycker att det är hemskt att dem ens säljs som akvariefisk.
        Ännu hemskare att han går i ett 180 liters nu och är ca 20 cm.

        en djuraffär som ska ha ett visningsakvarium på 1200 liter kunde kanske ta emot den, men då kanske det är för litet de också?
        // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          går bra till en början iaf. bättre det än 180L

          Kommentar

          • Joubert
            • June 2007
            • 108

            #6
            Jo, bättre än det han har nu helt klart. Är rädd att jag inte blir av med den heller annars om jag inte tar det här tillfället. Inte allför många som har så pass stora akvarium som vill ha en sån här.

            Bara att hoppas att dem kan ta emot den nu.

            Tänker inte lämna in den till en akvarieaffär där den säljs och kanske hamnar i ett litet akvarium igen.
            // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #7
              dom blir ju ca 3 meter och ett akvarium på ca 1000 liter är la 250 cm långt? så man förtstår ju själv att det är för litet.

              Kommentar

              • Joubert
                • June 2007
                • 108

                #8
                Läste på internet att dem inte blev så stora i akvarium. Det är ju iallafall betydligt bättre än den ytan den har nu, sen får djuraffären ta de beslutet om han blir för stor för de akvariumet när han vuxit till sig, om dem nu tar emot den.
                Den är fortfarande relativt liten jämfört med hur stor det kan bli, men den växer nog snabbt .
                // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Paroonhaj och Hajmal är samma fisk. Paroon shark är det engelska namnet, Hajmal är det svenska.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • robidobban
                    • March 2009
                    • 652

                    #10
                    jaha visste inte att den inte blev så stor i akvarium, men om man har ett riktigt stort på några kubik så borde den nog bli det i alla fall.
                    ja man får ju hoppas på att dom tar emot den annars får du avliva den.
                    ja den växer snabbt.

                    Kommentar

                    • Joubert
                      • June 2007
                      • 108

                      #11
                      Ja stor blir den nog alldeles säkert, på tok för stort för akvarium...

                      Azur : Jaha, tyckte jag såg en skillnad när jag sökte på dem olika namnen, men då har man lärt sig något nytt nu då.
                      // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        #12
                        paroon

                        nej, inte ens i närheten.. paroonen och hajmalen är 2 helt olika fiskar.. paroonen maxar ut på 2,5m och hajmalen på 70cm.. paroon shark / ID (irridicent) shark på engelska f.ö..

                        säg 10x10m (minst) om du ska ha den som vuxen.. det man ska tänka på är dock att du har gjort ett bra jobb i ett akvarium om du får upp den i 100cm.. de äter kött nu, kommer senare övergå mer och mer till växtföda.. matar du den med kvalitetspellets har du upp honom i 50cm på 6 månader..

                        grattis, du äger en av få fiskar även vi mest hard core MFK skyr som pesten..
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Joubert
                          • June 2007
                          • 108

                          #13
                          Tänkte väl

                          Den är ju så glupsk, äter ju upp de andra fiskarnas mat. Inte ens malen får ju nåt att äta då han äter upp varenda maltablett.
                          Nej jag hoppas verkligen att dem kan ta honom. Tycker synd om den.
                          Att man ens säljer såna där...
                          // Kent 500 L Malawi 180 L Malawi uppväxt +en rad andra yngel och uppväxtakvarium

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            #14
                            Ursprungligen postat av Joubert
                            Tänkte väl

                            Den är ju så glupsk, äter ju upp de andra fiskarnas mat. Inte ens malen får ju nåt att äta då han äter upp varenda maltablett.
                            Nej jag hoppas verkligen att dem kan ta honom. Tycker synd om den.
                            Att man ens säljer såna där...

                            du kan ju köpa hem lite räkor så får de andra fiskarna lite matro iaf.. flingfoder och granulat och sånt gör dem mest spattiga och överdrivet beskyddande om "den lilla" mat som finns..

                            jo, jag har ett faktiskt ett ömt öga till alla parooner.. finns 1 person i hela sverige som har en chans att ha dem och ändå säljs det tusentals varje år.. antingen grillas det jävligt mycket eller också borde det grillas djuraffärs-personal..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48147

                              #15
                              Ursprungligen postat av Azur
                              Paroonhaj och Hajmal är samma fisk. Paroon shark är det engelska namnet, Hajmal är det svenska.
                              Nja - jag har i alla fall alltid betraktat Pangasius hypophthalmus som hajmal och Pangasius sanitwongsei som paroonhaj - även Fishbase skiljer ju på de bägge arterna.

                              Men visst de blir bägge jättelika och hör inte hemma i akvarium
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...